אימצתם חתול מתוק ואתם מגדלים אותו באהבה רבה ובמסירות. יחד עם זאת, לעיתים אתם מתקשים להבין ולפרש את התנהגות שלו. האם הוא שמח? דרוך לתקיפה? חולה? הקולות שמשמיע החתול הם דרך ביטוי למצבים רגשיים, ומנח הגוף של החתולים מוסר רושם ראשוני על מצבם הרגשי ומבטא את רמת הפחד או התוקפנות שהם חשים. לרגל יום החתול הבינלאומי שחל ב-8 באוגוסט, ד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של רויאל קנין (Royal Canin) בישראל עושה לכם סדר ומספר איך תוכלו לפרש נכון את מה שמרגיש החתול שלכם, כך תהיו בדרך להפוך ל"לוחשים לחתולים".

חתול, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
חתול, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

גב קמור
התנוחה המזוהה ביותר עם חתולים. זוהי אחת מתנוחות העמדת הפנים של החיה החכמה הזאת, והיא משמשת ליצירת הרושם שהחתול גבוה ממה שהוא באמת ומשדרת ביטחון עצמי בעת מפגש שעלול להיות עוין. מדובר במנח גוף הגנתי המעיד על מוכנות לעימות. הוא בדרך כלל מלווה בזנב מורם ומנופח המוסיף לרושם הכללי של גודל הגוף.

תנוחת כריעה שפופה
כאשר האיום מתקרב והאפשרות "לבלף" פוחתת, החתול המתגונן יאמץ מנח גוף של כריעה שפופה. במנח זה משקל הגוף מועבר לכפות הרגליים, והחתול מוכן לנסיגה מהירה.

התגלגלות על הצד  
מעידה על כך שהחתול מרגיש רגוע ומזמין חתולים אחרים ואף אנשים לאינטראקציה חברתית. יש להבדיל זאת מהתגלגלות הגנתית, כאשר החתול מתהפך על גבו כדי שיוכל לשלוף ציפורניים בכל אחת מהטלפיים ולהשתמש בהם להגן על עצמו. 

כשכוש בזנב
אם אתם מלטפים את החתול והוא מתחיל לנופף בזנבו, כדאי להפסיק מיד, הוא למעשה מסמן שאינו נהנה ממה שאתם עושים. בשונה מכלבים, כאשר חתולים מזיזים את זנבם הם מבטאים עצבנות.

חתול (צילום: ingimage ASAP)
חתול (צילום: ingimage ASAP)

גרגור
כאשר החתול שלכם מגרגר, בדרך כלל הוא מבטא שביעות רצון. יחד עם זאת, לגרגור יש השפעה מרגיעה ולכן הוא עשוי לגרגר גם כשהוא מרגיש אי נוחות, חרדה או מתח, הכל תלוי בסיטואציה.  

נהמה ונשיפה
זוהי טקטיקת הפחדה היכולה לשמש כחלק מתקיפה.

יללה עם משמעות
ייתכן וכל "מיאו" נשמע לכם זהה, אבל קיים מגוון רחב של קולות יללה, כאשר לכל יללה משמעות משלה. ככל שתכירו את החתול שלכם, יהיה לכם קל יותר  לזהות ולהבחין בהבדלים. לא כל יללה היא ביטוי לרעב, לעיתים זו הזמנה למשחק או רצון לתשומת לב.

חתולים ישנים (צילום: רויטרס)
חתולים ישנים (צילום: רויטרס)


סימנים התנהגותיים
סימנים התנהגותיים בעזרתם ניתן  לאמוד את רווחתו הגופנית והנפשית של החתול המעידים אם הגור נינוח ומעוניין באינטראקציה: מצמוץ איטי, גרגור, חיכוך הפנים, התקרבות ושהייה בקירבה רבה אליכם וכן התגלגלות רגועה על הצד.
סימנים שליליים של פגיעה ברווחת הגור כוללים ביטויי חרדה ופחד ושינויי התנהגות הקשורים בסטרס: תוקפנות, התנהגות הרסנית, ניקוי פרווה והשמעת קולות יתר על המידה, פגיעה עצמית, אובדן תיאבון, ירידה בטיפוח האישי, בחקרנות ובמשחקיות, וכן הסתתרות או ירידה באינטראקציה החברתית. במקרים אלו אל תהססו להתייעץ עם הווטרינר או עם מומחה להתנהגות חיות מחמד.

רואים לו בפנים
לא רק בני אדם מביעים רגשות באמצעות שינוי בהבעות הפנים. תנוחת האוזניים וצורת העיניים של החתול מצביעים על מה שהחתול רוצה להביע:
חתול נייטרלי: אוזניים זקופות פתוחות, עיניים מעוגלות.
חתול כועס: אוזניים ישרות ומוטות לצדדים, עיניים מכווצות. 
חתול תוקפני: אוזניים שמוטות, אישונים מעוגלים ומורחבים.
חתול שמח: אוזניים פתוחות וזקופות קדימה, עיניים סגורות למחצה, אישונים מחורצים.