צה"ל פרסם היום (שישי) את מסקנות הביניים שעלו מתחקיר האירוע הקשה שבו נהרג לוחם מג"ב, סמ״ר בראל חדריה שמואלי ז״ל, מירי מחבל מטווח קצר בגבול רצועת עזה.

מוקדם יותר ביקר מפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו בבית משפחתו של שמואלי ז"ל והגיש להוריו את ממצאי התחקיר. המשפחה, מצידה, מסרה כי היא "מאוכזבת, פגועה ומתוסכלת מהתחקיר", ולא מקבלת אותו - "לא את הממצאים, לא את המסקנות ולא את השורה התחתונה שבה אין כוונה לנקוט צעדים פיקודיים נגד מפקד כלשהו". 

לפי מסקנות הביניים של התחקיר בשלב זה עולה כי נוהל הקרב וההערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בגבול הרצועה בהן נהרג שמואלי בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים. עוד עולה כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. בתוך כך, הרמטכ"ל הנחה כי בארועים כאלו יש צורך לנוע ולשנות עמדות כל הזמן.

לצד זאת, לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות, וכי במהלך האירועים המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים.

כמו כן, הוסיפו בצה"ל כי כאשר הרגישו הלוחמים שאין יתרון בעמדת החומה היה עליהם ללכת 20-10 מטרים לאחור. בחוכמת הבדיעבד היה צריך לשנות עמדות לאחר הנסיונות לחטוף נשקים על הקיר. בראל עצמו ירה אש צלפים באישור מפקד החטיבה צפונית באוגדת עזה, יואב ברונר. היה ניסיון למשוך נשק גם לבראל עצמו

ממצאי התחקיר הוצגו בימים האחרונים לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, שהדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה". הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח.

מדובר צה"ל נמסר כי "צה״ל ממשיך בהערכות להתפרעויות אלימות נוספות ופעולות טרור אפשריות בימים הקרובים, תוך יישום הלקחים שהופקו בשלב זה. צה"ל מוסיף להשתתף בצער המשפחה ולנחמה".

עו״ד רן כהן רוכברגר, הפרקליט המלווה את משפחתו של בראל ז״ל, מסר בתגובה להצגת הממצאים למשפחה: "לפני זמן קצר שמעה המשפחה את הסקירה של התחקיר שנערך בצה״ל מאת אלוף הפיקוד, מפקד האוגדה והמח״ט הגזרתי. המשפחה הציגה שאלות קשות למפקדים - ולא קיבלה תשובות מספקות. המשפחה בסערת רוחות גדולה - מאוכזבת, פגועה ומתוסכלת מהתחקיר. המשפחה לא מקבלת את התחקיר - לא את הממצאים, לא את המסקנות ולא את השורה התחתונה שבה אין כוונה לנקוט צעדים פיקודיים נגד מפקד כלשהו".

עוד נמסר: "בראל ז״ל לא נפל בפעילות מבצעית בעזה במבצע מול מחבלים. הוא נפל במסגרת הפרת סדר - כשהיערכות מקדימה ראויה של המפקדים ופקודות מתאימות באירוע עצמו היו יכולות למנוע את הטרגדיה הנוראה. המשפחה תמשיך לדרוש, לתבוע, שהצבא יערוך בדיקה ראויה, ביקורתית ושקופה, לא מצד הדרג הפיקודי שבודק את עצמו - אלא במסגרת ועדת חקירה צבאית מקצועית ואובייקטיבית".

הלוויתו של בראל חדריה שמואלי. דוברות המשטרה

כזכור, הרמטכ"ל התייחס אתמול לתחקיר המבצעי שבוצע בפיקוד הדרום ובדק את התנהלות והערכות כוחות צה"ל להפרות הסדר האלימות. והגיב לביקורת הקשה שהוטחה בצבא מצד המשפחה. 

“החיילים והמפקדים מצוידים בכל הכלים, והוראות הפתיחה באש חדות וברורות. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד, והיא אינה אלא שקר מוחלט. מפקדי צה”ל לא שולחים חיילים לקרב - הם יוצאים איתם ומובילים אותם, וגם באירוע זה המח”ט והמפקדים הובילו מלפנים ושהו בקו המגע עם האויב". הוא הוסיף: “לא נבטיח אפס שגיאות, אך אנו מחויבים למאמץ קבוע של תחקור ושיפור”.

מהתחקיר מסתמן כי לפי צה”ל, השגיאה המרכזית הייתה בכך שברגע שהגיעו המתפרעים אל חומת הפלדה היה צריך להרחיק את הלוחמים ממנה ולהמשיך לטפל באירוע ממרחק רב יותר ולא מטווח אפס.  עוד עולה מהתחקיר, שלא הייתה בעיה עם נוהלי הפתיחה באש, שכן צה”ל ביצע ירי של יותר מ־40 כדורי צלפים. כתוצאה מהירי נהרגו מחבל וילד בן 12 ועוד 35 נפצעו. 

לפי הערכות, נקודת העצרת, שהתקיימה ב־21 באוגוסט בעזה, הייתה במרחק של 800 מטר מהגדר. בשלב הראשון, בשעה 16:30, אנשי חמאס חמושים באלות לא אפשרו להגיע קרוב יותר. ההחלטה בצה”ל הייתה להתמקם בקו עמדות שני, כ־200 מטר מהחומה, מתוך תפיסה שדווקא התקרבות לגדר היא זו שתחמם את האווירה ותוביל להסלמה - כאשר נראה היה שחמאס בצד השני לא מאפשר התקרבות לגדר.

אולם בסביבות 17:30 הגיע אוטובוס עם קבוצת צעירים אלימה, שיחד עם עוד צעירים רבים התקרבו במהירות לעבר הגדר. בעקבות זאת, בצד הישראלי התקדמו הלוחמים לעבר חומת המגן, על מנת לתפוס עמדות בחרכי הירי - בניסיון להרחיק את ההמון.

אלא שעד שהלוחמים הגיעו לחומה, המתפרעים הפלסטינים - ובהם גם המחבל שירה באקדח בשמואלי ז”ל - ומחבלים נוספים שזרקו מטעני חבלה, היו כבר על החומה. מדובר בחומה שנבנתה לפני כשנתיים ושמנעה חדירה לשטח ישראל. אולם באותו אירוע היא הגבילה את לוחמי צה”ל ביכולת לראות את המתרחש בצד השני ולבצע ירי במקרה הצורך. 

בהפרות סדר החרכים בחומה מאפשרים לצלף של צה”ל לבצע ירי כדי להרחיק מתפרעים המתקרבים לגדר. אולם הפעם, מכיוון שהמתפרעים כבר הגיעו לחומה, החרך הפך מיתרון לנקודת תורפה – מה שהוביל לנפילתו של שמואלי ז”ל.

בכל מקרה, בצה”ל סבורים כי לצד הפקת הלקחים כדי להימנע מתקלות מבצעיות בעתיד, אין מקום לנקיטת צעדים פיקודיים באירוע מבצעי כמו זה שבו נפל שמואלי ז”ל, שבו מתקבלות החלטות מתוך שיקול דעת. 

מפגין פלסטיני יורה באקדח דרך הגדר בגבול רצועת עזה (צילום: רשתות חברתיות ערביות)
בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט אמר אתמול בעקבות האירועים בהלווייתו של שמואלי ז"ל: "יש פוליטיקאים שבציניות יוצרים שקרים ושולחים פעילים פוליטיים ללוויה". הוא הוסיף כי "זה חוצה את כל הקווים האדומים הקיימים. בושה וחרפה". עוד אמר בנט בכנס בזום עם פעילי ימינה כי הוא "מחבק" את משפחתו של שמואלי, וכן "מגבה את חיילי ומפקדי צה"ל".