מגיב לביקורת: "החיילים והמפקדים מצוידים בכל הכלים ובהוראות פתיחה באש חדות וברורות. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד והיא אינה אלא שקר מוחלט". כך התבטא הערב (חמישי) רמטכ"ל צה"ל, אביב כוכבי, בטקס חילופי מפקד זרוע הים, כשהתייחס לטענות נגד דרג הפיקוד באירוע בו נורה למוות בראל חדריה שמואלי

"באירוע לפני שבועיים, מנעו כוחות צה"ל פגיעה בריבונות מדינת ישראל, ועמדו בין המחבלים לבין תושבי נחל עוז. שילמנו על כך מחיר כבד, איבדנו את בראל חדריה שמואלי זיכרונו לברכה. אני מחבק את המשפחה ומחזק אותה", פתח כוכבי את דבריו. 

"בימים אלו אנו משלימים תחקיר יסודי שהופך כל אבן, תחקיר שמבוסס על אמות מידה מקצועיות וערכיות בלבד. במקרים רבים בהם התפתחו אירועי אלימות והפעלת אמצעי לחימה לאורך הגבול, נפגעו מחבלים רבים על ידי חיילי צה"ל", ציין.

בראל חדריה שמואלי (צילום: דוברות המשטרה)
בראל חדריה שמואלי (צילום: דוברות המשטרה)

הרמטכ"ל אמר כי "כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום. חשוב לומר שני דברים נוספים: בשדה הקרב שורר ערפל, התרחשויות פתאומיות וחיכוך, ואין אפשרות לצפות כל אירוע. ההחלטות מתקבלות במהירות ובתנאים מורכבים ולא ניתן להימנע מטעויות".

"מסיבה זו ותוך גילוי מנהיגות ודוגמא אישית המפקדים נמצאים לפנים", הדגיש את מעורבות הדרג הבכיר בפעולות. "מפקדי צה"ל לא שולחים חיילים לקרב – הם יוצאים איתם ומובילים אותם! – גם באירוע זה המח"ט והמפקדים הובילו מלפנים ושהו עם החיילים בקו המגע עם האויב".

"לא נבטיח אפס שגיאות, אך אנו מחויבים למאמץ קבוע של תחקור ושיפור. ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל מקיים תהליך למידה יסודי. זוהי חובתנו למקצוע, לביטחון, לחברה הישראלית, להורים, למשפחות ומעל לכל, לחיילים. יסודיות, מקצועיות וירידה", סיכם כוכבי.