אחרי הצתת התאים בדרום: מבצע פיזור האסירים הביטחוניים נמשך, ועד כה פוזרו כ-300 מהם, כך נמסר הבוקר (חמישי) משירות בתי הסוהר. עם צאת החג פרסמה נציבת בתי הסוהר אגרת לסוהרות והסוהרים המתייחסת לאירוע הבריחה בגלבוע ולהשלכותיו. 

במכתב שהועבר לסוהרים ולקצינים, הבהירה נציבת שירות בתי הסוהר כי היא לא מתכוונת להתפטר מתפקידה בעקבות האירועים האחרונים. "אני כאן כדי להמשיך ולהוביל אתכם, וביחד לשרת את המדינה ואזרחיה", כתבה רב גונדר פרי לפקודיה, "שב"ס ימשיך לפעול בנחישות לסיום המשימה ולממש את ריבונותו במתקני הכליאה כולם".

במסמך נכתב גם כי הנציבה החליטה שהאסירים הביטחוניים לא ישובו למחוז הצפוני של הארגון - המשמעות היא, כי הם יועברו לבתי הסוהר במחוז מרכז ובמחוז הדרומי של שב"ס. עוד נמסר כי הנציבה הנחתה על מתן קשב ומענה לצרכים בכלל מתקני הכליאה של הארגון.

בהודעת שב"ס נמסר כי הוחלט על עיבוי מעגלי האבטחה, לצד מבצע חיפושים - ברמת פינוי תאים ואגפים. עוד הוחלט כי אגפים יתוגברו בסוהרים נוספים. בנוסף, צפויות שבירת שגרה ונעילת תאי האסירים הביטחוניים במהלך היום כולו. במהלך פינוי האסירים, נתקלו סוהרי שב"ס במספר הפרות סדר והצתות, כאשר באחד המקרים הוקפצה למקום יחידת העילית מצדה.

האיגרת של נציבת שב''ס
האיגרת של נציבת שב''ס

בתוך כך, מועדון האסירים הפלסטיני בבתי הכלא הודיע הבוקר כי הצלם האדום הודיע על הפסקת ביקורי המשפחות עד סוף החודש, כך דווח בתקשורת הפלסטינית. עפ"י הדיווחים, ההחלטה התקבלה בשל האירועים שהתרחשו בימים האחרונים - בהם בריחת האסירים מכלא גלבוע, והצתת התאים בכלא קציעות ובכלא רמון.

כזכור, מספר ימים לאחר בריחתם של שישה אסירים מכלא גלבוע, התרחש אירוע הצתה בשני בתי כלא בדרום. האירוע הראשון התרחש בכלא קציעות, ובמהלכו אסירי הג'יהאד האיסלאמי הציתו שבעה תאים באגף מספר 6, כמחאה על הליך ניוד אסירים שהחל לאחר בריחת השישה מכלא גלבוע. יחידת מצדה, יחידת עילית של שירות בתי הסוהר (שב"ס) הוקפצה למקום. 

המנהרה ממנה בוצעה הבריחה מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב"ס)

במקביל, הצתת תאים נוספת נעשתה בכלא רמון, כאשר על פי דיווחים שונים, גם בכלא מגידו הוצתו מספר תאים באגף בו מוחזקים אסירים של הג'יהאד האיסלאמי. לאחר ההצתות, הנהגת האסירים הביטחוניים הודיעה כי "כל אגף של אסירי הג'יהאד האיסלאמי שהשב"ס ינסה לפנות, יעלה באש".

לאור האירועים, ראש הממשלה נפתלי בנט ערך הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר לב , הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי, ראש המל"ל ובכירים נוספים.