מספר ימים לאחר בריחתם של שישה אסירים מכלא גלבוע, שירות בתי הסוהר נאלץ להתמודד גם עם התפרעויות בתוך בתי הכלא השונים בישראל. היום (רביעי) שבעה תאים של אסירים ביטחוניים הוצתו בכלא קציעות. יחידת מצדה של שב"ס הוקפצה לאירוע.

במקביל, הצתת תאים נוספת נעשתה בכלא רמון, כאשר על פי דיווחים שונים, גם בכלא מגידו הוצתו מספר תאים באגף בו מוחזקים אסירים של הג'יהאד האיסלאמי.

שריפה בכלא קציעות (צילום: עמאר אסאדי בטלגרם)
שריפה בכלא קציעות (צילום: עמאר אסאדי בטלגרם)


מדובר בהצתה שנעשתה על ידי אסירי הג'יהאד האיסלאמי, אשר הציתו שבעה תאים באגף מספר 6, כמחאה על הליך ניוד אסירים שמטרתו להפריד בין אסירי הג'יהאד האיסלאמי. האסירים שאחראים לשריפה יישפטו וייענשו בבידוד. בנוסף, הנהגת האסירים הביטחוניים הודיעה כי "כל אגף של אסירי הג'יהאד האיסלאמי שהשב"ס ינסה לפנות, יעלה באש".

לאור האירועים, ראש הממשלה נפתלי בנט ערך  הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר לב , הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי, ראש המל"ל ובכירים נוספים.

גורם בכיר בשב"ס עשה סדר ברצף האירועים מאז הבריחה של האסירים: "החזקת האסירים בנפרד החלה בעקבות האינתיפאדה ואירועי עזה. הפרדנו, בזמנו, בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים הביטחוניים בין אסירי הפת"ח לאסירי החמאס כדי למנוע חיסולי חשבונות בתוך הכלא. כמי שפיקד בעבר על בית סוהר ביטחוני, במרבית האגפים הייתה הפרדה בעיקר בין אסירי פת"ח לחמאס, כשארגוני הג'יהאד ואסירי החזית הם ארגונים יותר קטנים והם השתלבו בתוך האגפים של הארגונים הגדולים יותר".

שריפה בכלא קציעות (צילום: עמאר אסדי, חמ''ל)
שריפה בכלא קציעות (צילום: עמאר אסדי, חמ''ל)

אותו בכיר הוסיף כי "נכון לעכשיו, התחלנו בניוד אסירי הג'יהאד וזאת על רקע המעורבות הבולטת של אסירי הג'יהאד בהימלטות של המחבלים מכלא גלבוע". 

לגבי השאלה מדוע היה צריך להמתין לאירוע כזה חמור כדי לשנות הנחיות אומר אותו בכיר: "ההנחיות השתנו פעמים רבות ולא רק בעקבות אירועים שליליים. בוצעה כבר במקום הפקת מסקנות ולקחים מידית ואני משוכנע שיהיו עוד השלכות בהמשך. ככל שהאירוע יתוחקר יהיו הנחיות נוספות זוהי הנחת העבודה שלנו".

כלא גלבוע (צילום: אבשלום ששוני)
כלא גלבוע (צילום: אבשלום ששוני)

הוא אף התייחס לאירועי הפרות הסדר וההצתה בכלא קציעות: "לגבי האירוע בקציעות מדובר באגף 6 שבתוכו הוצתו שבעה תאים . הכוחות השתלטו על האש ואין נפגעים. הנושא עדיין בתנועה, יתבצע תחקיר בניסיון להתחקות אחר האסירים שביצעו את ההצתה. באגף כ-60 אסירים, מחציתם אסירי ג'יהאד, 25 אסירי פת"ח ובודדים אסירים מארגונים אחרים". 

אותו בכיר דחה את הטענה לפיה האסירים הביטחוניים מנהלים את שב"ס וטען כי "אנחנו מנהלים אותם. החלטות והנחיות מתקבלות על ידי הדרג המדיני, בהתאם להערכות מצב של הדרג הביטחוני, ובהתאם למידעים מודיעיניים הנאספים בשב"ס".

בנוסף,  אסיר ביטחוני בכיר שפך הלילה (בין שלישי לרביעי) מים רותחים על סוהר בכלא גלבוע. הסוהר לא נפגע והמשיך את המשמרת שלו. האסיר, כתוצאה מכך, נענש. כמו כן, במהלך היום, כמה עשרות אסירים הביעו התנגדות לפינוי של אסירי הג'יהאד האיסלאמי מבית הסוהר עופר שבגדה המערבית. לאחר שהחלו להתפרע, הם נענשו במקום ונשלחו לבידוד.

מנגד, תנועת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בארץ הודיעה על "מרד כללי" נגד חוקי הנהלת בתי הסוהר, במידה ו"אמצעי הדיכוי והענישה שננקטו נגדם ימשיכו", כך הודיע המשרד הממשלתי הפלסטיני לענייני אסירים.

המשרד הבהיר, בהודעה שהוציא לתקשורת, כי התקיימו "התייעצויות מהירות בין מנהיגי התנועה בבתי הכלא, והוחלט להתעמת עם המתקפות בכל האמצעים והשיטות".