עדות חדשה שופכת אור על פרשיית היעלמותו של הנער ניסים שטרית ב־1986, ששלושת החשודים במעורבות בה - שני גברים ואישה מקהילת "שובו בנים" של חסידות ברלנד - נעצרו אתמול לפנות בוקר ומעצרם הוארך בשבוע.

לפי מקורב לאחד מהם, בקהילה ידעו על הסיפור, חשדו במעורבותם - ושמרו על כך בסוד. לדבריו של המקורב, רק כאשר ראש הקהילה אליעזר ברלנד ברח לצפון המדינה - הסיפורים החלו לצוף: "זה מסוג הדברים שאתה שומע עליהם ואתה נחנק, כולם שמרו עליו כסוד נורא ואיום". עוד הוסיף כי "מבחינת הקהילה, כל מי שנעצר כעת הם אלו שחולקים על הרב בשנים האחרונות. וזה עונש למי שעזב את הרב ברלנד".

שני הגברים חשודים במקביל גם ברצח אבי אדרי, שנעלם במהלך ביקור בישיבה שאותה ניהל בירושלים. בשנת 1990 - גופתו של אדרי נמצאה מוטלת ביער.

במהלך הדיון להארכת המעצר של אחד מהם, סיפרה נציגת המשטרה כי החשוד נחקר לאחר היעלמותו של שטרית, אחרי שנאספו ממצאים שונים - אך הדבר לא הבשיל לכדי מעצר. סנגורו שאל אם אותרה גופתו של שטרית בתקופה האחרונה, ובמשטרה סירבו להתייחס. בדיונו של החשוד השני, הוא טען: "בחיי לא נגעתי בבן אדם".

מעצר חשוד ברצח (צילום: דוברות המשטרה)
מעצר חשוד ברצח (צילום: דוברות המשטרה)

בדיון להארכת מעצרה של החשודה, טען סנגורה עו"ד מיכאל עירוני כי היא מסרה גרסה מפורטת ומלאה, שלפיה היא שימשה כנערת פיתוי ושהיא נוצלה. "ביקשו ממנה לפתות אדם מסוים בהשפעת החסידות למקום מסוים". השופט אלעד לנג אמר כי הגרסה שהחשודה מסרה "קושרת אותה בביצוע המעשים המיוחסים".

בתום הדיונים, עו"ד רועי אטיאס, סנגור של אחד מהחשודים, מסר כי "שמועות תמיד היו, נגבו מהעדים אמרות לפני 30 שנה - שלא גילו מעורבות חשודים, והיום על יסוד אותם 'אומרים' מתקיים החשד. זה לא שיש סוג של תיעוד, מקור פורנזי, DNA או כל דבר אחר שמאפיין בדרך כלל פתיחת ופענוח תיק אחרי עשרות שנים". לדבריו, "כנראה איבה וסכסוך בין קבוצות אנשים הולידו רחשי שמועות והאשמות ספקולטיביות, אך לא נראה שהללו מהוות יותר מסברות בעלמא".

בינואר 1986 נעלם ניסים שטרית, צעיר חרדי בן 17, לאחר שקבע להיפגש עם מייק, אדם שנפגש עם שטרית וחבריו שבוע קודם לכן. לפי עדויות ופרסומים באותה תקופה, שטרית הותקף באלימות קודם לכן על ידי משמרות הצניעות שפעלו באותה עת ברחוב החרדי. הניסיונות במהלך השנים לאתר את מייק, הגבר האלמוני, נקלעו למבוי סתום.