רגע האמת היה לפנות בוקר, אור ליום חמישי. הקואליציה הגיעה, סוף־סוף, לקריאה השלישית והמכרעת על תקציב 2021. את חוק ההסדרים ותקציב 2022 דחו להמשך. התקציב של השנה הנוכחית, התקציב שבנימין נתניהו סירב להעביר, הוא הגיים צ'יינג'ר. גורלה של הממשלה תלוי בו. גם גורלו של נתניהו.

אם זה עובר, אין בחירות והממשלה זוכה ביציבות. אם זה נופל, הולכים לבחירות תוך שלושה חודשים. "אם לביבי יש שפן", אמר זאב אלקין לראש הממשלה נפתלי בנט וחליפו יאיר לפיד, "הוא שולף אותו בדיוק בנקודה הזו. בקריאה השלישית על תקציב 2021. זה קו פרשת המים, זו נקודת ההכרעה. הוא לא ישלוף אותו קודם. הוא יחכה למאני טיים".


כדי לא להגיע למאני טיים, שלפו החרדים תרגיל מתוצרתם. בעומק הלילה שבין רביעי לחמישי, לקראת זריחה, הם הגיעו עם בקשה מיוחדת. ההצבעות על הקריאה השנייה לתקציב 2021 עמדו להסתיים, וההצבעות לאישור התקציב בקריאה שלישית עמדו להתחיל. אבל עכשיו הם ביקשו הפסקה, כדי להתפלל "הנץ החמה". יו"ר הכנסת מיקי לוי לא ידע איך לאכול את זה. הוא לא מבין גדול ב"הנץ". בשביל זה יש לו את הנץ אלקין.

לשועל הפוליטי הזה לא הייתה בעיה להבין את התרגיל. החרדים, שגם הם שועלים בני שועלים, ידעו שהאינטרס העליון הוא לדחות ככל האפשר את העברת תקציב 2021 כדי לשמור על סיכוי כלשהו למהפך. ברגע שתוכרז הפסקת תפילה, לך תדע מה יקרה. מי לא ירגיש טוב, מי יתלבט, מי יתחרט.

המטרה הייתה לברבר את הקואליציה, להתיש אותה, ואז דוחים את ההמשך לשבוע הבא ואז, אלוהים גדול. אבל קודם, כדי לרצות את אלוהים, צריך להתפלל "הנץ". אלקין שאל את ראשי החרדים "תגידו, אתם תמיד קמים בחמש וחצי להתפלל 'הנץ'?", והם ענו ש"לא תמיד, אבל אם כבר אנחנו ערים ואנחנו כאן, אז למה לא?".

אלקין נטרל את המרעום בדרכו: בואו, תוותרו על הצבעה שמית אחת שחשובה לכם (ההצבעות השמיות ארוכות ומסורבלות, בניגוד להצבעות הדיגיטליות המהירות כברק), אנחנו נחזיר לכם זכות להצבעה שמית אחת בתקציב 2022 מחר. בנוסף, תרדו מ־15 הסתייגויות שנשארו לכם, נחזיר לכם אותן בהצבעה על התקציב של 2022. כך נוכל להגיע מיד לקריאה השלישית, תצביעו ותלכו להתפלל. אחרי שנעביר בקריאה שלישית, ניתן לכולם הפסקה ארוכה לשינה, של חמש שעות, במקום שעה. הולך?".


"הולך", אמרו החרדים. כך היה וכך הגיעו הצדדים לאותו מאני טיים לקראת חמש בבוקר. במשך שבועות דיברו במסדרונות הכנסת על ה"שפן" של נתניהו. על העריק הסודי. על הנס שיחולל הקוסם הפוליטי הגדול ביותר בכל הזמנים. ואז ההצבעה החלה. לחץ הדם, בשני הצדדים, טיפס בתלילות. אנשים נשמו בכבדות. הצבעה שמית, ארוכה ומייסרת.

האם יצוץ השפן המפורסם? כשמזכירת הכנסת הגיעה לאות מ"ם, בנימין נתניהו נעמד. פניו היו שחורות, כשולי הקדירה. אותות הגיל, התבוסה, הלילה הארוך והחמיצות ניכרו בו. למשמע שמו, "נתניהו בנימין", הרעים "נגד" ויצא במהירות מאולם המליאה.

אלקין, שלא הסיר מביבי את העיניים, ניגש לבנט ולפיד ואמר להם "זהו זה, זה נגמר. ניצחנו". איך נגמר? הם שאלו, מאיפה אתה יודע, הרי ההצבעה בעיצומה. "תאמינו לי", אמר אלקין, "אני מכיר את האיש, אם היה לו שפן, הוא לא היה יוצא מהר ככה. הוא היה נשאר כדי לוודא שהשפן לא משתפן".

יאיר לפיד וזאב אלקין במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
יאיר לפיד וזאב אלקין במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)


אלקין צדק. השפן היחיד שהיה לנתניהו היה הוא עצמו. שפן הפוך. במהלך הלילה הצביע ראש הממשלה לשעבר ארבע פעמים, בטעות, עם הקואליציה. גם על זה הייתה לאלקין בדיחה: במשך שנים הוא רגיל לעשות בהצבעות האלה מה שאני אומר, הוא שומע את הצעקה שלי "בעד" או "נגד" ועושה את זה אוטומטית.


בדחן אחר, משורות האופוזיציה דווקא, שאל את אחד מעמיתיו על מה המהומה? אנחנו הרי שכנענו אותו שהוא ראש הממשלה, אז הוא מצביע בעד התקציב. ובדיחת ביבי אחרונה להיום: אין שום בעיה עם ארבע הצבעות בעד התקציב, בדיוק כפי שלא הייתה בעיה עם ארבע הצבעות בעד ההתנתקות. בעוד כמה ימים הוא כבר יכחיש את זה.