ברקע משבר איוש הוועדות: סיעות הכנסת מקיימות היום (שני) ישיבתן השבועית. בתוך כך, חבר הכנסת יריב לוין מהליכוד מגבש הצעה כוללת מטעם האופוזיציה בקשר לאיוש הוועדות, כך נודע ל"מעריב". לוין צפוי לדבר על כך ולמסור פרטים נוספים בישיבת סיעת הליכוד שתתקיים היום בצהריים.

על פי טיוטת ההצעה, באופוזיציה דורשים להגביר את הייצוג של האופוזיציה בכלל, ואת של ה"ליכוד" בפרט. האופוזיציה דורשת לרדת ליתרון של ח"כ אחד בלבד לקואליציה בוועדת הכספים ולהגדיל את כמות חברי הכנסת מטעם מפלגת הליכוד בוועדה משניים לשלושה.

סער: "הסדרה חטופים עומדת להסתיים במדינת ישראל"

שר המשפטים, גדעון סער, התייחס בפתח ישיבת הסיעה לחוק הגבלת הכהונה: "אביא היום את הצעת החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה. זו מחויבות של הממשלה. רוב אדיר תומך בחוק הזה ובעקרון של הגבלת כהונה. חוק זה מגן על הדמוקרטיה, על המדינה ועל האינטרס העליון שלה - להישאר דמוקרטיה שרואה את טובת האזרח, ולא להיחטף על ידי אף פוליטיקאי".

"הסדרה חטופים עומדת להסתיים במדינת ישראל. במקום כהונה ללא הגבלה, אנחנו מביאים הסדר מאוזן וטוב יותר של הגבלת כהונה. הדברים הקיצוניים ששמענו מאחד מחברי הליכוד הם סימפטום לתופעה רחבה של שלטון ממושך שמסתאב. הגבלת כהונה תבטיח תחלופה ורענון השורות", הוסיף. 

גנץ: "הגבלת הכהונה תהפוך את רה"מ מכוכב בהישרדות לכזה שמנסה להעביר תהליכים"

שר הביטחון בני גנץ התייחס בפתח ישיבת הסיעה לסיכול התארגנות הטרור נרחבת של חמאס בשטחים: "לפני כחצי שעה נחשף מבצע רחב במסגרתו נחשפה תשתית חמאס שתכננה פיגועים, וכן ניסיון לבצע פיגוע חטיפה. אני מבקש לשבח את שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל על המבצע שהוא הצלחה מבצעית ומודיעינית. המבצע הזה מדגיש את חשיבות גדיעת הטרור בכל העולם, וזו הזדמנות להודות לממשלת בריטניה להכריז על כל תנועת חמאס כארגון טרור".

"לצד הפעילות לסיכול הטרור נפעל כדי לשפר את מצבם של תושבי מזרח ירושלים ויהודה ושומרון, ובמקביל לפעול לחיזוק הכלכלה. כך פעלנו, כך נמשיך לפעול". הוא הוסיף כי "בהמשך השבוע אמריא לביקור מדיני בעל חשיבות ביטחונית במרוקו. ההכרה הבריטית והידוק שיתוף הפעולה עם מרוקו מצטרפים למגמת הידוק הקשר עם מדינות העולם בניסיון להתמודד עם האיומים באזור, ובראשם איראן". 

בסיום דבריו, התייחס גנץ להעברת חוק הגבלת כהונה: "הגבלת כהונה תסייע בהאצת הישגים ובעיקר תעזור לפיתוח דור מנהיגות, ותהפוך את ראש הממשלה מכוכב בהישרדות לכזה שמנסה להעביר תהליכים בהווה. נתמוך בחקיקה הזו".

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

הורוביץ: "דברי אמסלם הם קריאה להפלת המשטר הדמוקרטי"

בפתח ישיבת מפלגת מרצ התייחס יו"ר המפלגה, השר ניצן הורוביץ, לעלייה בתחלואה ואמר כי "אני קורא להורים לקבל החלטת על פי עובדות ולהקשיב לגורמי הרפואה, לא ליפול לפייק ניוז. לאורך כל הדרך אנחנו רואים שהמלצות משרד הבריאות היו מדויקות מאוד. לגבי מקדם ההדבקה- אני רוצה להרגיע. התרגלנו שמכניסים בכוח את הציבור לתבהלת קורונה, הממשלה הקודמת עשתה מזה מטעמים. זה היה טוב לנתניהו ורע לכל השאר".

"גם עכשיו, לנוכח הבלימה בירידה, אנחנו נחיה לצד הקורונה. זאת השגרה ויהיו בה עליות וירידות גם הלאה, אנחנו נמשיך לקיים את חיינו לצד הקורונה - אין שום צורך ליצור בהלה. אני רוצה להדגיש, התחלואה עכשיו היא בעיקר בקרב ילדים. וגם רוב המבוגרים זה אנשים שרובם או שלא התחסנו בכלל או שהחיסון שלהם פג תוקפו - מאוד ברור מה המסקנה צריך להתחסן, זאת הדרך לנצח את הקורונה. בקשר לאירועי חנוכה - היות ואנחנו חיים לצד הקורונה ומאפשרים שגרה, חיי פנאי ובידור, אירועי חנוכה התקיימו תוך שמירה על הבריאות והעיקר שיהיה שמח לילדים ולהורים". 

בהמשך דבריו התייחס הורוביץ לדברי ח"כ דוד אמסלם שעוררו סערה: "הוא השמיע דברים שאין להם מקום בחברה תרבותית, ובבית דמוקרטי כמו הכנסת. זאת קריאה להפלת המשטר הדמוקרטי ואסור להקל ראש באמירות כאלו, זה חמור כמו שזה נשמע, ומסוכן כמו שזה נשמע. זאת תזכורת למה בעצם קמה הממשלה הזאת".

"מפה אנחנו מבינים כמה היה חשוב להקים את הממשלה הזאת שהצילה את הדמוקרטיה הישראלית. כמה טוב שסוף סוף מעל ממשלת ישראל לא מרחפת עננת שחיתות כזאת. אנחנו לא ניתן להם להחרים פה את הדמוקרטיה ואת החברה הישראלית. אנחנו נשמור ונשקם ונמשיך לחזק את שלטון החוק הישראלי ואת מוסדות הדמוקרטיה", סיכם. 

ניצן הורוביץ  (צילום: מרק ישראל סלם)
ניצן הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)

לפיד: "אנחנו פה בשביל לשנות סטנדרטים מקולקלים והרסניים"

גם יו״ר יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס בפתח ישיבת הסיעה לחוק הגבלת כהונת ראש ממשלה: "שמעתי את הטענה שהחוק הזה הוא פרסונלי. זה נכון. הוא פרסונלי נגד נפתלי בנט, שהוא ראש הממשלה המכהן, והוא פרסונלי נגדי, מפני שהחוק קובע שאני אהיה ראש הממשלה אחריו".

"אנחנו מחוקקים אותו, מפני שזה לא בריא לדמוקרטיה הישראלית שאדם יכהן יותר משמונה שנים. אנחנו רואים ושומעים בימים אלה בבית המשפט איך שלטון ממושך מדי מביא לשחיתות. לזה אנחנו שמים עכשיו סוף", הוסיף. 

עוד אמר: "אנחנו לא נדרוס אף אחד. אנחנו נפעל רק על פי החוק. אנחנו נתייחס בכבוד לרשות השופטת, אבל אנחנו פה בשביל לשנות סטנדרטים מקולקלים והרסניים. לתקן את הדרך שבה מתנהל השלטון במדינת ישראל".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

מיכאלי: "הממשלה הזו היא הראשונה שמתחילה לתקצב ברצינות את התכנית למאבק באלימות נגד נשים"

השרה מרב מיכאלי, התייחסה בפתח ישיבת סיעת העבודה לפיגוע הקשה בירושלים: "הלב עדיין נקרע על אלי קיי, שנרצח אתמול באכזריות בפיגוע בירושלים. השר נחמן שי ייצג את ממשלת ישראל בהלוויה והבטיח למשפחה שנמשיך את מה שמובן מאליו לכולנו - נמשיך להילחם בטרור, לבנות ולחזק את הבית של כולנו".

"לא פחות מזעזע הרצח הנורא בצפון אתמול של אישה בדקירות, לפי החשד על ידי בעלה. עאישה עבאדי היא האישה ה-21 שנרצחה השנה. מאות אלפים חיות תחת אלימות פיזית, נפשית, מילולית, כלכלית, ונעשה מעט מדי כדי להיאבק ולמנוע את האלימות הזו. הממשלה הזו היא הראשונה שמתחילה לתקצב ברצינות את התכנית למאבק באלימות נגד נשים", הוסיפה. 

על מבצע החיסונים אמרה מיכאלי: "אני קוראת לחסן את הילדים והילדות. זה לבריאות שלהם ולבריאות של כולנו. חיסונים הם דבר שמציל את האנושות ממחלות ומגפות רבות כבר הרבה שנים".

גם יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו נאם בפתח ישיבת סיעתו וביקר את התנהלות הממשלה במלחמה בטרור: "בל מתועב מהחמאס רצח אותו וגדע את סיפור חייו. כולנו מחבקים את משפחת קיי בשעתה הקשה והנוראה, יהיו זכרו ברוך. החמאס חייב לשלם מחיר כבד על הפיגוע המתועב הזה בלב ירושלים, מול הטרור יש להפגין יד קשה וחזקה. לצערי, אנחנו לא רואים את היד הקשה נגד הטרור כפי שלא רואים אותה במאבק נגד איראן. קראתי כמוכם את הפרסום בטיימס - על פי הפרסום, בכירים אמריקאים מתחו ביקורת על הפעילות המבצעית שלנו נגד הגרעין האיראני. אני לא צריך להזכיר שטענות כאלו נשמעו גם נגד הניסיונות של ישראל למנוע מעירק נשק גרעיני. מנענו גם מהם וגם מסוריה להחזיק נשק גרעיני וכך פעלנו גם מול איראן במשך שנים רבות".

עוד הוא הוסיף: "כמו במאבק באירן, כך גם המאבק בטרור לא צריך לכלול מקום לשיקולים פוליטיים, אך לצערי יש גם יש. אתמול ראינו את הפיגוע הרצחני בירושלים, ואני ציפיתי מכל חברי הקואליציה לגנות את הטרור בקול רם ברור וצלול, בלי תרגילים וטשטושים. אבל רע"מ, התגובה של האחים המוסלמים, הוציאה הודעהרפה ורק בעברית  כמובן, שמגנה אלימות מכל צד. אנחנו מכירים את האמירות האלו שלא אומרות כלום. אני דורש מרע"מ לגנות גם בעברית וגם בערבית את פיגוע הרצח בירושלים". 

לאחר מכן, נתניהו ביקר את רצונו של גדעון סער להעביר את חוק הגבלת הכהונה: "גדעון סער הוא זה שעושה את המחטף ומונע מהציבור לבחור. אז הם ממציאים חוק איראני, שהוא גם חוק סורי כדי למנוע מרצון הציבור להתממש. בחוצפתם הם עוד מעיזים לקרוא לזה שמירה על הדמוקרטיה בזמן שהם דורסים את נשמת אפה של הדמוקרטיה.ביום של פיגוע רצחני הם עושים הכל כדי לתת לפקידים להכריע מי יכול להתמודד. העיקר לשלול את הזכות הלגיטימית של הציבור לבחור מי יוביל אותו. זה לא קיים בשום מקום אחר".