במשרד הבריאות הביעו חשש מהתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה, זאת לאחר שמקדם ההדבקה עלה ל-1. מנתונים שפרסם המשרד הבוקר (שני) עולה כי 452 מאומתים חדשים אובחנו ביממה האחרונה, מתוך 73,893 בדיקות שבוצעו אתמול. עוד נמסר, כי 131 חולים מאושפזים בבתי החולים במצב קשה, מתוכם 80 מונשמים. פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לעלייה בתחלואה: "מטריד אותנו ה־R שעבר את ה־1 אבל אני חושב שאנחנו רחוקים מגל חמישי". 

לדבריו, "אין כרגע קבוצה מסוימת, סקטור מסוים שמראה עליה בתחלואה, היא מפוזרת בכל הארץ וכנראה זה חלק מחזרה אולי מהירה לשגרה, חלק מזה מה שקורה בבתי הספר שיש שם יותר תחלואה אבל לא חושב שאנחנו בגל חמישי".

כמו כן, פרופ' זרקא התייחס לעלייה הדרמטית בתחלואה גם בקרב הילדים ואמר כי "אחוז הילדים בקרב התחלואה הוא סדר גודל של כחמישים אחוז. צריך לומר ביושר, ילדים יותר מתערבבים, יותר נבדקים גם בהקשר של כיתה ירוקה ולכן אך טבעי שבקרב ילדים לא מחוסנים יש יותר מקרים חיוביים ואולי זה עוד יותר מצדיק שבעוד יום נתחיל את מבצע החיסונים ילדים. אני מאמין שזה יסייע לנו להוריד את ה־R ולצאת בצורה יותר ברורה מהגל הרביעי".

"אני חושב שכבר מתחילת החיסונים לוקח כחודש ימים עד שמחוסן, הצט"מ (צוות טיפול במגיפות) המליץ לא לשנות את פרק הזמן, אני מניח שהשפעת החיסונים תיראה בעוד חודש ימים. אני רוצה להאמין שעם קבלת החיסון ואולי נשפר את המודעות שלנו ויש לנו בפתח את חנוכה הפסטיגלים", הוסיף.

לדבריו, "יש לנו כוונה שיתבצעו במסגרת תו ירוק עם אכיפה קפדנית אני מאמין שהפעולות האלה יורידו את ה־R וחשוב שנרד לרמת תחלואה שהכרנו לאחר שיצאנו מהגל השלישי, אנחנו עדיין ברמת תחלואה גבוהה מדי ולא רוצים להישאר במקום הזה".

בהתייחסו לדבריו של רה"מ, נפתלי בנט, שכינה את גל התחלואה הנוכחי כ"גל הילדים", אמר פרויקטור הקורונה כי "אני פחות מסתכל על הילדים כקבוצה שקשורה לחיסון, אלא הם נמצאים בבתי הספר, הסירקולציה של הנגיף יותר גדולה, הכנסנו את מושג הכיתה הירוקה שילדים באים לכיתה למרות שיש עד שלושה מקרים מאומתים ובודקים אותם בתכיפות יותר גדולה והילדים כלא מחוסנים הם חלק משמעותי כרגע מהמקרים החיוביים".

בנט על חיסון ילדים לקורונה (צילום: לע"מ)

"אני לא אומר את זה כדי להגיד 'תתחסנו', אבל אני עדיין חושב שזה שביום שלישי מתחיל מבצע החיסון ומאפשרים להורים לחסן את הילדים להגן עליהם אני חושב שזה אירוע גדול במלחמה שלנו במגפה הזאת", אמר. 

בהמשך, אמר פרופ' זרקא כי כשליש עד חצי מההורים מעוניינים לחסן את הילדים שלהם ושהוא מקווה כי "במהלך השבועיים הקרובים ה־R ירד. אם לא, זה יהיה מאוד מדאיג וצריך לשקול האם ההקלות שביצענו סביב התקהלויות בחוץ ופחות מסכות בחוץ לא צריך לחזור צעד אחד אחורה. כרגע אני חושב שאין סיבה, נעקוב אחרי ה־R".

בסיום, התייחס גם להחלטה של הממשל באוסטריה לחייב את האזרחים להתחסן ואמר כי "אני חושב שאנחנו צריכים להכיל את האירוע, במובן שיש אנשים שלא יכולים להתחסן. זה משבר משמעותי לבוא ולסמן את הלא מחוסנים כקבוצה, יש כאן מדרון חלקלק. מחר נשאל אם לטפל בהם בבי"ח חלילה, האם לחייב אותם בעלויות הטיפול. שאלנו שאלות כאלה ודי מהר האתיקה המקצועית שלנו ניצחה ואנחנו לא במקומות האלה. אני חושב שזה לא צעד נכון".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm.