המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בראשותה של עו"ד קרן בן מנחם, תקבל בתוך מספר ימים החלטה בעניין תיק החקירה המתייחס לפיגוע שאירע בשבת בצהריים בכיכר שכם בירושלים. ההחלטה צפויה להתייחס לשני לוחמי משמר הגבול (מג"ב) שנחקרו באזהרה בשעות הערב המוקדמות, כך עולה ממידע שהגיע לידי מעריב.

כיוון שמדובר בתיק לא מורכב למדי, ולנוכח גרסת הלוחמים שמספקת הסברים לסרטונים מהזירה, ההערכה היא כי ההחלטה שתתקבל תורה על סגירת החקירה נגד השניים בשל היעדר אשמה פלילית.

יש לציין כי למרות הביקורת שספגה מח"ש מיד לאחר היוודע דבר חקירת הלוחמים, עדיין מאמינים שם, כי מדובר בהחלטה ראויה שחסכה מהלוחמים התנהלות משפטית ארוכה ומיותרת ואפילו סבל בלתי נמנע, במקרה שבו היו מוזמנים לחקירה בהמשך. 

במח"ש הסבירו כי לאור הערות שהתקבלו מבית המשפט העליון בעקבות טיפול במקרים דומים בעבר, הונהג נוהל באישור היועמ"ש שקובע כי בכל מקרה, שבו נקבע מוות של אזרח בעקבות ירי של שוטרים נפתחת חקירה. זאת, למעט מקרים חריגים כמו הפיגוע בירושלים בו מצא את מותו אליהו קיי, שם נפתחה לעברו ולעבר שוטר אש מנשק אוטומטי.

בנסיבות האירוע שהתרחש בכיכר שכם הוחלט במח"ש לפתוח בחקירה ובכך למנוע סחבת בעניין של הלוחמים וזאת תוך כדי הענקת זכויות המקנות להם ייעוץ עם עורך דין. לאחר ששוחררו בתום חקירתם ללא תנאים מגבילים ומאוחר יותר אף הושבו להם נשקיהם והם חזרו לפעילות שוטפת ביחידתם, ההערכה היא כאמור כי החקירה צפויה להסתיים מוקדם, כשהיא מנקה את הלוחמים מכל אשמה. 

עו"ד משה אלון, מייצג את אחד הלוחמים, אמר: "עצם זה שנפתחה חקירה באזהרה היא בעיניי החלטה גרועה מאד . אני מניח שבימים הקרובים התיק הזה ייסגר. המחבל ניסה לדקור את שני השוטרים. הוא פגע ופצע את מרשי בצווארו ורק השכפ"צ שלו מנע פגיעה חמורה. מדובר בלוחם צעיר ובשוטרת חובה שהתנהגו בצורה מופתית ושאפו לשרת במג"ב, שהכשיר לוחמים צעירים לרמת תפעולית גבוהה ביותר.

"באופן עקרוני אם כבר נחקרו השניים זה עדיף על הכנת דו"חות פעולה. צריך להבין שהחלטה כזו יוצרת אווירה קשה שבה שוטר לא בטוח גם בעת פיגוע. היה ניתן לנהל חקירה ולגבות מהם עדות פתוחה ובמקביל לתת להם זכויות. אציין כי במח"ש החקירה הוגנות והמתינו להגעתי לצורך ייעוץ משפטי", הוסיף העו"ד. 

בתוך כך, הערב התקיים בעמותת זכרון מנחם בירושלים אירוע הדלקת נר שמיני של חנוכה במעמד מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, יו"ר עמותת זכרון מנחם מר חיים ארנטל והגב מירי ארנטל מייסדי העמותה, ואנשיה, סגל הפיקוד של משטרת ירושלים, קצינים ושוטרים ממחוז ירושלים. באירוע המרגש השתתפו גם שני שוטרי מג״ב שנטרלו אתמול בערב את המחבל בסמוך לשער שכם בירושלים.

הדלקת נרות החנוכה הערב בעמותת זכרון מנחם (צילום: דוברות המשטרה)
הדלקת נרות החנוכה הערב בעמותת זכרון מנחם (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד מחוז ירושלים אמר לשוטר מג״ב ל׳ ושוטרת מג״ב ש׳: ״אני לא יכול לדמיין מצב של תגובה טובה יותר מהמענה שלכם אתמול לפיגוע. המודעות שלכם מול הסיטואציה והכניסה למצב הובילה לתגובה מהירה ונחושה. כל המשטרה וכל העם מאחוריכם. ישר כוח ענק עשיתם עבודה מקצועית ונחושה, הגיבוי שלנו הוא מלא ואנחנו איתכם לאורך כל הדרך״.