שוב פיגוע בעיר העתיקה בירושלים: צעיר חרדי כבן 20 נדקר היום (שבת) ונפצע באורח בינוני בכיכר שכם, המחבל נוטרל ונורה ובהמשך נקבע מותו. צוותי מד"א שהגיעו למקום העניקו לפצוע טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים שערי צדק עם פצעי דקירה בגופו.

פיגוע דקירה בכיכר שכם, קרדיט: רשתות חברתיות

הפיגוע אירע בסביבות השעה 16:30, אז הגיע המחבל, מוחמד שווכת סלימה בן ה-25, שוהה בלתי חוקי מהעיירה סלפית שבשומרון שביצע בעבר מאסר בגין הסתה לגזענות, כשהוא חמוש בסכין לאזור התפילה בכיכר שכם, ולאחר שהתקרב לעבר צעיר חרדי כבן 20 שחלף במקום, שלף סכין ודקר אותו. בנוסף ניסה לדקור לוחם מג"ב שפעל במקום. לוחמי מג"ב פתחו בירי לעבר המחבל, נטרלו אותו ופצעו אותו קשה ובהמשך נקבע מותו. כוחות משטרה גדולים הגיעו לזירה.

מתיעוד האירוע ניתן לראות כי בשלב שבו המחבל מבחין בצעיר החרדי שנע לכיוון התפילה בכיכר, הוא מסתובב ונועץ את הסכין בצווארו, אוחז בידו ומנסה לדקור אותו כשהצעיר מנסה לחמוק. בעקבות הזעקות לוחמי מג"ב נחלצו לעזרתו. המחבל ניסה לדקור לוחם מג"ב, הוא חוזר ורץ לעברו של הלוחם ואז גם נורה ונשכב על הקרקע. הוא מנסה לקום אך נורה בשנית, ירייה שהביאה למותו.

כמקובל, נפתחה חקירת מח"ש אודות המקרה - זהו הנוהל המקובל בכל אירוע במעורבות שוטרים המסתיים במוות. הלוחמים טענו כי המחבל עדיין היווה סכנה לפני שירו בו בשנית.

במקרים שבהם מתבצע שימוש בנשק ויש הרוגים מח"ש פותחת בחקירה. על מנת להימנע משיבוש הלוחמים נחקרים כבר הערב תחת אזהרה ובתום חקירה הם ישוחררו. אין בעצם החקירה כדי להעיד על חשד שיש נגדם. הסרטונים מצביעים על כך שהמחבל היה חמוש בסכין גם כשהיה שכוב על הקרקע.

נורה כשהוא שכוב על הרצפה? סערה סביב הירי במחבל בי-ם: "פשע מלחמה"

פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן קיים הערכת מצב מיוחדת, בסיומה גיבה ושיבח את פעולת הלוחמים: "מדובר באירוע דקירה, בשעה 16:30 מחבל תושב השומרון מגיע לאזור סמטת סולימאן, דוקר צעיר חרדי, מנסה לדקור לוחם ואז לוחמת מג"ב. השוטרים התעשתו במהרה, חתרו למגע וניטרלו את המפגע. מדובר באירוע במהלכו רואים את תגובת השוטרים שהייתה מהירה ונחושה ומסיימת אירוע בלי נפגעים נוספים". 

מהמשטרה נמסר עוד כי "בשעה האחרונה מופץ מידע כוזב אודות אירועים נוספים ברחבי העיר בניסיון לחמם את השטח. נבהיר כי מדובר במידע כוזב חסר כל אחיזה במציאות". עוד נמסר: "ערנותם ותגובתם המהירה של השוטרים הביאה לנטרולו של המחבל".

פיגוע דקירה בשער שכן, העיר העתיקה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
פיגוע דקירה בשער שכן, העיר העתיקה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, מסר לאחר הפיגוע: "בימים האחרונים נעשו מספר ניסיונות ע״י מחבלים לפגוע בלוחמים ובאזרחים. הלוחמים והלוחמות פעלו בצורה נחושה, חתרו למגע וסיימו את האירוע בכך שמנעו פיגוע גדול יותר באזרחים ובלוחמים. 

אני מגבה באופן מלא את הלוחמים שהגיבו כנדרש לאירוע והביאו לניטרולו של המחבל ומנעו ממנו פגיעה נוספת בלוחמים ואזרחים שהיו במקום. ישנה הערכות גדולה עם פריסה רחבה של כוחות משמר הגבול ברחבי הארץ ובירושלים בפרט וזאת בכדי לתת ביטחון לתושבים,
הלוחמים ימשיכו לעמוד על המשמר באופן מקצועי ונחוש. כחיל מקצועי נלמד את הפרטים המדויקים כמו בכל אירוע".

הסכין ששימשה את המחבל (צילום: דוברות המשטרה)
הסכין ששימשה את המחבל (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, הצעיר החרדי נפצע באורח בינוני עד קשה ופונה לבית החולים כשהוא סובל מפציעות חודרות. פרמדיק מד"א על אופנוע מד"א ישראל וינגרטן סיפר: "הייתי סמוך לשער שכם והזניקו אותי למקום, ראיתי צעיר חרדי כבן 20 בהכרה מלאה, הוא סבל מפצעי דקירה בגופו, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים מהיר בשטח, העלנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו בינוני עד קשה".

בית החולים שערי צדק עדכן כי "ליחידת הטראומה במרכז הרפואי שערי צדק הגיע פצוע פיגוע הדקירה בשער שכם. הפצוע יציב במצב בינוני ועובר כעת בדיקות הדמיה להמשך הטיפול".

סרטונים שהופצו מוקדם יותר ברשתות החברתיות תיעדו לכאורה את רגע הירי במחבל, כשהוא שכוב על הרצפה וכבר מנוטרל. ח"כ עופר כסיף כתב בתגובה לתיעוד: "עוד הוצאה להורג ללא משפט שנקלטה בעין המצלמה. ירי באדם פצוע או שרוע שאינו מהווה סכנה, יהיה מעשהו אשר יהיה, הוא פשע מלחמה בעליל".

ח״כ עאידה תומא-סלימאן כתבה בתגובה לסרטון הירי: פעם דיברו על 'ניטרול'. הוא על האדמה ומבצעים בו וידוא הריגה. הוצאה להורג של אדם שלא מהווה יותר איום - היא פשע איום ונורא. זו המציאות שהכיבוש מייצר".