האם אנו ניצבים לפני רגע מכונן והיסטורי שבמסגרתו העישון יצא מעולמנו ולא ישוב עוד? כיצד מבצעים את המהלך החשוב הזה שאנחנו מייחלים לו כבר תקופה ארוכה?

ממשלת ניו זילנד החליטה לאחרונה בהחלטה אמיצה וחגיגית כי היא תהפוך את העישון לבלתי חוקי עבור בני 14 ומטה על ידי כך שתאסור מכירת סיגריות לבני גילים אלה. היא גם תרחיב את ההגבלות ותעלה את הגיל המינימלי לרכישת סיגריות מדי שנה כך שבני הדור הצעיר במדינה לעולם לא יוכלו לרכוש סיגריות ומוצרי טבק באופן חוקי.

כולנו יודעים כי הגמילה מעישון היא קשה ומורכבת, וקשה לכפות אותה על המעשנים, אבל באמצעות המדיניות החדשה הזו מונעים את העישון כבר מתחילתו, כך שההתמכרות כלל לא תתחיל אפילו. זו “דרך גמילה” מיוחדת ומבשרת טובות. היא רק בתחילתה, ויש לקוות כי כל מדינות תבל יאמצו אותה, שהרי קשה להאמין שיש מדינה בעולם הרוצה כי אזרחיה ישאפו לריאותיהם את העשן המרעיל הזה המקצר את שנות חייהם של המעשנים. אלא שקבוצה גדולה של בעלי עניין - סוחרי הטבק הגודשים וממלאים את קופתם בכספם של המתמכרים - בוודאי לא ינוחו בשלווה על יצועם, ויפתחו במאבק על מנת לעודד מעשנים להמשיך לעשן.

בנוסף להגבלה על בני הדור הצעיר, בממשלת ניו זילנד הודיעו כי ינקטו צעדים נוספים שיהפכו את העישון לבלתי נגיש ויקר גם עבור מבוגרים. כך למשל, בממשלה מתכוונים להפחית את כמות הטבק המותרת במוצרי עישון לכמות קטנה מאוד, וגם יצמצמו את רשימת החנויות שבהן יותר למכור מוצרי טבק, כמו גם את סבסוד שירותי הגמילה. כל החוקים הללו לא יחולו על סיגריות אלקטרוניות. “אנחנו רוצים לוודא שאנשים צעירים לעולם לא יתחילו לעשן, ולכן נגדיר מכירה או סיפוק של מוצרי טבק כפעולה בלתי חוקית”, אמרה שרת הבריאות של ניו זילנד, איישה וראל. “בני 14 ומטה לעולם לא יוכלו לקנות מוצרי טבק באופן חוקי”.

עוד אמרה כי האפשרות למגר את העישון במדינה באופן מוחלט בתוך ארבע שנים היא מטרה שניתן יהיה להגשים והוסיפה: “אני מאמינה בזה. אנחנו נמצאים על המסלול הנכון”.

רבים בירכו אותה על ההחלטה האמיצה, ואנחנו מצטרפים אליהם ומייחלים לרגע שגם במדינתנו תוכרז מלחמה נגד העישון, ותחילתה במאבק למניעה מצעירים בראשית חייהם להתמכר למנהג המיותר והמקצר את שנות החיים. הבה נצא לדרך הגמילה.