טרוריסטית מורשעת שנידונה ל-86 שנות מאסר בגין תקיפה וניסיון רצח חיילים אמריקאים באפגניסטן: עאפיה סידיקי היא הטרוריסטית שהחוטף החמוש שפרץ לבית כנסת בטקסס והחזיק בבני ערובה דרש לשחרר מהכלא בטקסס בו היא מוחזקת מאז 2010, כך לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית.  

לפי הדיווחים, החוטף, שנהרג במהלך האירוע, דרש את שחרורה של עאיפה, בת 49 ואם לשלושה, שמרצה 86 שנות מאסר בכלא בטקסס שנגזרו עליה ב-2010 לאחר שבית משפט בניו יורק קבע כי היא אשמה בניסיון רצח ותקיפת חיילים אמריקאים ששירתו בבסיס צבאי באפגניסטן. 

בניגוד לדיווחים לפיהם החוטף הזדהה כאחיה של עאיפה, עורך דינו של אחיה של עאיפה טען כי הוא לא מעורב באירוע והוסיף כי הוא מתנגד לשחרורה באמצעות אלימות. 

לפי דיווח ב-CNN, החוטף שוחח עם רבנית מוכרת בניו יורק על הטרוריסטית המורשעת עאיפה סידיקי ואמר לה כי סידיקי הופללה וכי הוא מעוניין בשחרורה. ה-FBI ראיין את הרבנית, שאין לה שום קשר לחוטף, והיא סיפרה כי רב הקהילה בבית הכנסת, שנמצא בין בני הערובה, התקשר אליה לבקשת החוטף. 

כזכור, רק בחודש אוקטובר האחרון נערכה בארה"ב צעדה של עשרות אנשים ופעילי זכויות אדם שקראו לממשלה הפקיסטנית לפעול לשחרורה של סידיקי, אותה כינו "קורבן של המלחמה האמריקאית בטרור". 

הפגנה לשחרורה של עאיפה סידיקי בארה''ב (צילום: רויטרס)
הפגנה לשחרורה של עאיפה סידיקי בארה''ב (צילום: רויטרס)

סידיקי, אזרחית פקיסטנית משכילה, היגרה לארצות הברית כסטודנטית ב-1990, קיבלה את התואר הראשון שלה מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ב-1995 ודוקטורט במדעי המוח מאוניברסיטת ברנדייס בבוסטון לפני שעברה חזרה לפקיסטן ב-2003, אחרי הפלישה האמריקאית לאפגניסטן.

במרץ 2003, היא  נוספה לרשימת המבוקשים לחקירה של ה-FBI כשליחה ואשת כספים של אל-קאעידה. סידיקי ירדה למחתרת לאחר מכן, עם שלושת ילדיה, עד למעצרה שבדרום אפגניסטן על ידי המשטרה האפגנית, ב-17 ביולי 2008.

כאשר נעצרה היו ברשותה מסמכים ורשימות על הכנת חומרי חבלה, וכן מיכלי נתרן ציאניד. היא עוכבה לתשאול. למחרת נורתה על ידי אנשי צבא ו-FBI אמריקאיים שהגיעו למקום, לאחר שלכאורה ירתה לכיוונם באמצעות רובה שהושאר ללא השגחה על ידי אחד החוקרים.

סידיקי הוטסה על ידי ה-FBI לניו יורק והואשמה בבית משפט בסעיפי תקיפה וניסיון לרצח של אזרחים אמריקאיים בתחנת המשטרה בראזני, אפגניסטן. המשפט החל בספטמבר 2008, וסידיקי הכחישה את המיוחס לה. ב-3 בפברואר 2010, לאחר 18 חודשים במעצר, היא נשפטה והורשעה, ומאוחר יותר באותה שנה נגזרו עליה 86 שנות מאסר.

בפקיסטן הפכה סידיקי לסמל לאומי כקורבן ה"שיטה האמריקאית", וטענתה לחפות זכתה לתמיכה מפוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית, מאיסלאמיסטים, ומהתקשורת הפקיסטנית. במרץ 2010, אחרי הרשעתה, הן ראש הממשלה הפקיסטני והן מנהיג האופוזיציה התחייבו לפעול לשחרורה. בעבר אף דווח כי קבוצות טרור רבות, בהן טליבאן ואל קאעידה, הציעו לארה"ב עסקאות חילופי שבויים מפתות עבור שחרורה של עאיפה.

ב-2018, הסנאט הפקיסטני העביר פה אחד החלטה שכונתה אותה "בת האומה", וראש ממשלת פקיסטן חזר על תמיכתו בשחרורה במהלך מו"מ עם ארה"ב. דוברת השגרירות הפקיסטנית בוושינגטון אמרה כי המקרה של סידיקי עדיין נמצא בראש סדר העדיפויות של הממשלה, והאפשרות לשחררה עלתה בפגישה ב-2019 בין ראש ממשלת פקיסטן לבין נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ.

בחודש אוקטובר האחרון אף נערכה צעדה של עשרות אנשים ופעילי זכויות אדם שקראו לממשלה הפקיסטנית לפעול לשחרורה של סידיקי, אותה כינו "קורבן של המלחמה האמריקאית בטרור".