מינהל תכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות פרסם היום (שני) את דו"ח מערכת הבריאות בישראל בראי הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD). הדו"ח מכיל את נתוני הבריאות של 38 המדינות החברות בו, ומאפשר להעריך את מצב הבריאות במדינת ישראל ביחס לשאר החברות בארגון. המדדים המובאים כוללים את הנתונים העדכניים האחרונים, משנת 2019, טרם פרוץ מגיפת הקורונה וכן נתונים מ-2010, המשקפים את השינוי לאורך זמן בישראל ובשאר מדינות הארגון בכל מדד ומדד.

ממצאי הדו"ח העלו כי תוחלת החיים בישראל גבוהה מן הממוצע במדינות הארגון, כאשר תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי עלתה בשנים האחרונות, ועומדת על 81 שנים, לעומת הממוצע בארגון שעומד על 78.3. בקרב הנשים, תוחלת החיים הממוצעת בישראל היא 84.8 שנים, לעומת הממוצע בארגון שעומד על 83.6.

כמו כן, שיעור תמותת התינוקות בישראל נמוך משמעותית מממוצע המדינות בארגון, שכן המספר בישראל עומד על 3.1 פטירות לאלף לידות, לעומת ממוצע של 4.2 בקרב המדינות ב-OECD. בנוסף, שיעור הפריון בישראל הוא הגבוהה ביותר בארגון ועומד על 3 לידות לאישה, לעומת ממוצע של 1.6 בקרב המדינות החברות בארגון.

עוד עולה מדו"ח ה-OECD, כי שיעור צריכת האלכוהול בישראל הינו נמוך משמעותית ממוצע המדינות, ועומד על 3.1 ליטרים בשנה, לעומת 8.8 ליטרים בממוצע בשאר המדינות בארגון. לעומת זאת, שיעור השמנת היתר בישראל, עומד על 17.7%, כאשר הממוצע בארגון הוא 17.5%. ישראל ניצבת גם גבוה בשיעור המחזיקים בביטוח בריאות וולנטריים עם 84.1% וניצבת במקום השלישי.

בית החולים 'אסותא אשדוד' (צילום: עודד קרני)
בית החולים 'אסותא אשדוד' (צילום: עודד קרני)

אמנם הנתונים עדכניים לשנת 2019, טרום מגפת הקורונה, אך חושפים את הבעיות המורכבות במערכת הבריאות שתקפות גם בשיא הגל החמישי. כך, שיעור ההוצאה על בריאות מהתוצר בישראל, עומד על שיעור יציב של 7.5%, והוא נמוך מרוב המדינות בארגון, ומציב את ישראל במקום ה-27. בנוסף, שיעור ההוצאה הציבורית מתוך סך ההוצאה על בריאות הוא גם מן הנמוכים בארגון, ועומד על 65%, לעומת הממוצע בארגון שעומד על 74%, ומציב את ישראל במקום ה-31. 

בתוך כך, שיעור המיטות לאשפוז כללי בישראל נמוך יחסית לשאר המדינות בארגון ועומד על כ- 2.2 מיטות לאלף נפש, לעומת ממוצע של 3.5 במדינות החברות ב-OECD. שינוי זה משפיע על הנתונים בנוגע לשהייה הממוצעת ולשיעורי התפוסה, כאשר תפוסת המיטות בישראל עומדת על 91%, והיא בין הגבוהות בקרב המדינות בארגון.

נתון נוסף שמעורר דאגה, הוא שיעור מכשירי ה-MRI למיליון תושבים. במדינת ישראל, ישנן 5.1 מכונות לכל מיליון תושבים, ונמצאת במקום נמוך מאוד, כאשר הממוצע בארגון עומד על 17. רק במקסיקו ובקולומביה ישנו שיעור נמוך מזה של ישראל. כמו כן, בישראל מבצעים כ-47.5 בדיקות MRI לאלף תושבים, לעומת 80 ב-OCED. בנוסף, שיעור הרופאים הפעילים לאלף נפש בישראל, נמוך בתשעה אחוזים מהממוצע במדינות הארגון, ועומד על 3.3 רופאים לאלף נפש.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש הגיב לנתונים: "נתוני ה-OECD משקפים נאמנה את מצבה של מערכת הבריאות בישראל, שמראה תוצאות מצוינות, אך עם משאבים נמוכים יחסית. בשנתיים האחרונות, יותר מתמיד, אנו רואים כיצד עובדי מערכת הבריאות נותנים מעצמם ומובילים את מערכת הבריאות למצוינות, ועל כך אנו מודים להם . מערכות הבריאות בכל העולם ניצבות כעת בפני טלטלה ואנו צופים כי נתוני ה-OECD יספקו לנו ממצאים מעניינים ביותר בשנים הקרובות".