פרופ' שוקי שמר, יו"ר בית החולים "אסותא" ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס למצב מערכת הבריאות ברקע התפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה

"אני לא מאמין שתקרוס, יש לנו מערכת בריאות חזקה וטובה, נכון שהיא נמצאת במציאות של יחסית חוסר בכוח אדם אבל אם חלילה אותו תרחיש שמתואר יתרחש, ויהיו מספר רב של חולים, מפנים חלק מהמשאבים לטפל במצב החירום, מצב של פיגוע המוני נקרא לזה. זו מציאות שיהיה צריך לחיות איתה", הסביר.

בהמשך, התייחס פרופ' שמר להערכה כי יהיו אנשים אנשים שלא יוכלו להתאשפז בשל העומס בבתי החולים, והשיב: "מצבים כאלה יכולים להיות בסיטואציות מאוד קיצוניות. אני מקווה שלא נגיע לזה. זו הערכה, מה נעשה עם הערכה? נבנה עוד 20 בתי חולים ונכניס עוד 20 אלף מיטות ונכשיר עוד 30 אלף מטפלים?".

כשנשאל על התנהלות הממשלה בהתמודדות עם הזן החדש, ענה כי "אנשי משרד הבריאות עושים עבודה רצינית ועושים הערכת מצב מספר פעמים ביום. חלק מהדברים אני מכיר ושותף. יש פה מציאות שהיא לא פשוטה. יחד עם זאת, תסתכלו על העולם, אני חושב שההחלטה לסגור את השמיים נתנה לנו מרווח של זמן כדי ללמוד מה קורה בעולם ואיזה פעולות צריך לעשות כדי שלא נגיע לאותם תרחישים".

על מתווה הבידוד החדש, אמר: "אנחנו צריכים להבין אנחנו בתקופה מבולבלת ומבלבלת ואנחנו עם נגיף שמתעתע בנו וההתבטאות שלו צריכה להיות מנותרת כל יום, לכן אני מסכים שגם אני מבולבל וכולנו נמצאים באי ודאות. יחד עם זאת, אני חושב שנכון שמשנים מדיניות כדי לאפשר את החיים. נניח שהיו מכניסים את כולנו לסגר מה היה קורה? כמה זמן היינו בסגר? הנגיף ככל שהוא מדבק יותר הוא ידביק יותר אנשים גם אם תכניס את כל המדינה לסגר".

לדבריו, מניעת התקהלויות היא האחריות האישית של כל אחד: "זה עניין של כל אחד מאיתנו, לא להימצא עם היד על הלב. כמה פעמים אתם נדרשים להיות בחברה של הרבה מאוד אנשים ללא מסכות בארוחות כאלו ואחרות, וזה עניין של אחריות אישית".

"אני באופן אישי הייתי בהחלט ממליץ מאוד לבטל את מסיבות סוף השנה, יש את האירוע הגדול של הבאבא סאלי עם 100 אלף משתתפים, אני מקווה שהוא לא יתקיים והפרויקטור זרקא עושה הכול לביטולו", הוסיף.

בהמשך, התייחס לצעדים שצריך לנקוט לדעתו, והבהיר כי "בוא נדבר על הדברים הטובים, כרגע הסימנים מעידים שההדבקה אצל אנשים שמחוסנים או מחלימים קלה יחסית, היא פוגעת קצת בילדים לכן מה שצריך לעשות זה להמשיך עם מסכות. אם היה לי מטה קסם הייתי רוצה שכל הלא מחוסנים יתחסנו, זו הבעיה המרכזית שיש לנו".

פרופ' שוקי שמר, יו”ר בית החולים אסותא (צילום: רענן כהן)
פרופ' שוקי שמר, יו”ר בית החולים אסותא (צילום: רענן כהן)

פרופ' שמר התייחס גם לאפשרות של חיסון רביעי: "שוקלים את זה כל יום האם ומתי, באופן אישי אם הייתי יכול לקבל היום את החיסון הרביעי הייתי מקבל. יחד עם זאת השיקולים רחבים של מי צריך לקבל, באיזה מצב ויש החלטה להתחיל את החיסון הזה אצל מדוכאי חיסון. אני חושב שהשלב הבא יהיה לתת אותו לאנשים מבוגרים בבתי אבות שיש שם צפיפות. אני חושב שנגיע בטווח לא ארוך לחיסון רביעי, יחד עם זאת אני רוצה שיהיה לכם ביטחון רב שהדברים נעשים מתוך דיונים מדעיים רפואיים ויסודיים".

כשנשאל על הדיווחים לפיהם בדיקות מהירות לא יכולות לאתר את האומיקרון, השיב: "זה היה בעבר בזן הדלתא, הבדיקות לא מספיק טובות כמו ה־PCR. ברמה של עלות מול תועלת, אתה קודם עושה את השלב הראשון של בדיקת אנטיגן ואח"כ את ה־PCR לא יודע עד כמה הידיעות מבוססות אבל לא אפול מהכיסא אם אכן יאומתו. בסריקה ראשונה משתמשים בבדיקות האנטיגן שזמינות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm