מותה של כתבת אל-ג'זירה: לאחר התחקיר של ה-CNN, עיתון "הניו-יורק טיימס" פרסם הבוקר (שני) תחקיר שקובע כי שירין אבו-עאקלה נהרגה ככל הנראה מירי חייל צה"ל. זאת, לאחר שהעיתון בחן סרטונים, מצלמות אבטחה, ראיונות עם עיתונאים ועדי ראייה, וכן חשבונות חברתיים של צה"ל. כמו כן, העיתון בחן ניתוחי קול על ידי מומחים שביקרו במקום.

העיתון מדווח כי בחקירה שנמשכה יותר מחודש, אבו-עאקלה נורתה מהמיקום המשוער בו עמדו חיילי צה"ל. העדויות שנבדקו על ידי העיתון, הראו כי לא היו חמושים פלסטינים בקרבת המקום. "זה סותר את הטענות של הישראלים, שאם החייל הרג אותה בטעות, זה היה בגלל שירה לעבר חמוש פלסטיני", נטען בתחקיר.

חילופי האש בין כוחות צה"ל לחמושים בג'נין, קרדיט רשתות ערביות

בנוסף, מהתחקיר עלה כי נורו 16 יריות מהמקום בו שהו חיילי צה"ל, בניגוד לטענה הישראלית לפיה החייל ירה חמישה כדורים. העיתון מסר כי לא הצליח לקבוע את אם החייל שירה, ראה את אבו-עאקלה ועמיתיה עם הווסטים שעליהם היו רשות "PRESS". העיתונאים טענו כי היו בזירה שבעה מהם, וכי לא היו חמושים בקרבת מקום. 

לאחר שהעיתונאית הגיע לזירת העימותים במחנה הפליטים בג'נין, החלו חילופי אש. אחד העיתונאים צעק "הם יורים עלינו", והרגיש כאב בגבו, לאחר שכדור חדר את הפוד המגן ופגע בכתף השמאלית. "עלי נפגע, עלי נפגע", צעקה אבו-עאקלה. לאחר מכן נשמעו יריות נוספות, והעיתונאים שהיו במקום ראו את אבו-עאקלה שרועה על הקרקע. העיתונאים העידו כי למרות זאת, "נמשך הירי". 

מפגינות בחברון עם תמונתה של שירין אבו עאקלה (צילום: וויסאם חשלמון, פלאש 90)
מפגינות בחברון עם תמונתה של שירין אבו עאקלה (צילום: וויסאם חשלמון, פלאש 90)

כאמור, שני מומחים מטעם העיתון, רוברט מאהר, מומחה לאקוסטיקה מאוניברסיטת מונטנה וסטיב בק, לשעבר יועץ אקוסטיקה ב-FBI. השניים בחנו את ניתוחי הקול מהזירה. על פי התחקיר, הם הצליחו לחשב את המרחק בין הירי לבין המקום בו היו ממוקמים המיקרופונים. כמו כן, בחנו את הטמפרטורה ואת סוג הקליע הנפוץ ביותר על ידי צה"ל. מאהר הגיע למסקנה כי היריות נורו ממרחק של 165 מטרים, ובק קבע כי היריות נורו ממרחק של 170 עד 196 מטרים.

כמו כן, על פי הסרטונים מהמקום, באחד מהם מוצגים חמושים פלסטינים, אך על פי טענת העיתון, לא היה להם קו ראייה ישיר למיקומים של העיתונאים. בסרטון אחר, נראו חמושים פלסטינים עם קו ראייה ברור לכיוונה של אבו-עאקלה, אך הם היו במרחק של 330 מטרים, הרבה מעבר לטווח שהוערך על ידי המומחים. בסרטון שלישי שצולם על ידי פלסטיני, והופץ על ידי ממשלת ישראל, מוצגים חמושים פלסטינים בסמטה המובילה לפינת הרחוב שיכלה לספק ראייה ישירה לעבר אבו-עאקלה, אך הפינה הזו הייתה במרחק של 300 מטרים ממיקומה.

העיתונאית שירין אבו עקלה שנהרגה מירי בג'נין (צילום: רויטרס)
העיתונאית שירין אבו עקלה שנהרגה מירי בג'נין (צילום: רויטרס)

התחקיר פרסם גם את עדותו של תושב ג'נין, שריף אל-עזב, וסיפר כי היה במכונית בסמוך לזירת הירי. כשרץ לעזור לשירין אבו-עאקלה לאחר הירי, סיפר כי ראה שלושה חיילים ישראלים עם נשקים שלופים, במורד הרחוב. אל-עזב סיפר כי חצה את הכביש וגרר את גופתה למכונית של חברו.

כזכור, בחודש מאי האחרון, פרסמה רשת CNN תחקיר הטוען כי כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה נהרגה מירי של כוחות צה"ל. הממצאים מתבססים על עדויות של שמונה עדי ראייה ומומחה לזיהוי פלילי, וכן סרטונים חדשים מהזירה שהגיעו לידי הרשת. בתחקיר נטען כי מסרטון וידאו שמתעד את התקרית ומדברי עדי הראייה ניתן לקבוע בדיוק מהן היריות שהרגו את העיתונאית. זאת מניתוח המרחק בין מקור הירי למקום שבו נהרגה. על פי מומחה, מרחק זה היה 170-200 מטר.