יו"ר רע"מ מנסור עבאס שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על ההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית, כאשר מדינת ישראל קרובה מתמיד למערכת בחירות נוספת. "אם נקים ממשלה יציבה אחרי הבחירות, אני אמליץ לה לאמץ את משנתו של בנימין נתניהו מנאום בר אילן. זה ראוי", אמר בראשית דבריו, תוך שמתייחס למשנה המדינית שלו.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הוא נשאל האם יאמץ את מעשיו של נתניהו בנושא בנייה ביהודה ושומרון, והשיב: "בסדר, אז גם לממשלה הזאת הייתה החלטה בכיוון הזה, אבל גם חלק ממעשיו היו לסגת מחברון. אין ספק שהוא נמצא בקונצנזוס מהבחינה המדינית". 

כספית ומגל ציינו את התבטאויותיו של חבר הכנסת ישראל כ"ץ, בכיר ברשימת הליכוד, שטען לא פעם כי עבאס "מתחנן להקים ממשלה עכשיו בכנסת הזאת". יו"ר רע"מ השיב: "גם כאשר הייתי בבלפור ארבע פעמים, ועוד בכל מיני מקומות ושיחות , לא התחננתי. בימים האחרונים הם פנו אלי פעמיים - פעם אחת דרך בכירי המפלגה. נשאלתי על עמדתי בנושא חוק הנאשם, והשבתי שאני מתנגד - זה מתחבר גם לחבילת החוקים הפרסונליים".

לדבריו, זו היתה הפנייה הראשונה מהליכוד. "אתמול, התרחשה פנייה נוספת, בצורה לא ישירה, מאחד האנשים המעורבים בתהליך הפוליטי, כאשר ההצעה הייתה ללכת לבחירה ישירה לראשות הממשלה - דבר שכמובן דחיתי", הדגיש, "לדעתי, ישראל כ"ץ עכשיו סובל מבעיה מסוימת, הוא רוצה לרוץ לראשות הליכוד בעתיד ולהיות ראש ממשלה. נפגשנו לפני כמה ימים באולפן אצל רינה מצליח והוא הטיח בי האשמות שאני האחים המוסלמים ואנחנו רוצים לחסל את ישראל ואז השבתי לו 'אנחנו לא אחים מוסלמים, אנחנו אזרחי מדינת ישראל מקדמים תהליך של השתלבות. אני מחויב לכל אזרחי המדינה כמו לאזרחים הערבים'".

בחירות 2022: חוק התפזרות הכנסת עבר בקריאה טרומית. צילום: ערוץ הכנסת

"אנחנו תנועה מקומית שפועלת בהתאם לשני סייגים, שני עקרונות - שמירה על החוק האזרחי הישראלי ושמירה על חוקי השריעה", הדגיש עבאס, "אבל, אתם רואים שהליכוד מאמץ את הגישה הזאת. אם אני האחים מוסלמים, אז הוא יצא והודה שניהל איתי משא ומתן וישב איתי לא פעם בבלפור. אני לא לחוץ כי אני בטוח שאזרחי המדינה מבינים שיש כאן קשקוש, שקרים, קמפיין בחירות. לפעמים אני שואל אותם 'למה אתם אומרים?', 'לא מנסור זה לצורך בחירות', זה לא אנושי, לא מוסרי ולא חוקי".

ישראל כ''ץ (צילום: ערוץ הכנסת)
ישראל כ''ץ (צילום: ערוץ הכנסת)

בהמשך הריאיון, המגישים ציינו כי עבאס אמר בעבר כי הוא מוכן לבצע בדיקת פוליגרף. "בוודאי שאני מוכן לכך, אני לא חושב שאזרחי המדינה לא מודעים, הרי זה לא היה אירוע נקודתי", פירט, "בקדנציה הראשונה ניהלנו מו"מ, בשלישית שיתפנו פעולה בממשלת גנץ־נתניהו, ברביעית חצי שעה עד שחתמתי על ההסכם הקואליציוני עם לפיד ובנט הייתי בשיחת טלפון עם נתניהו. בדרך מכפר קאסם למכבייה, הייתי בשיחה טלפון. מה קרה?".

נתניהו תדרך אותך מה להגיד לרב דרוקמן? הוא מכחיש, יואב קיש היה על הקו?
"תפקידו של קיש, למרות הכחשותיו, היה תמיד תמיד להעלות את נתניהו ועבאס על קו אחד".

הוא נשאל מדוע אינו מפרסם את השיחות הללו, והשיב: "אתם יודעים שגישתי מאופקת, אני לא חושף תוכן של שיחות פוליטיות והנה עכשיו אמרתי דברים שלא אמרתי קודם". כספית ומגל ציינו: "הוא אומר שהוא לא ידע על הפגישה, שעמית הלוי ארגן את הפגישה", ועבאס הגיב: "עמית הלוי מי הוא? היה ח"כ בליכוד".

"קיש התקשר אליי, אני זוכר איפה עמדתי, העלה את נתניהו על הקו ודיברנו שלושתנו", הדגיש ונשאל שוב על השיחה עם הרב דרוקמן, "אני לא מרשה לאף אחד להגיד לי מה לומר, אבל הייתה שיחה ודיברנו על הגישה עם הרב, וכמה היא חשובה והיא תקרב אותנו לפתרון המלכודת". עבאס נשאל על נתניהו, והאם הוא בוחר שלא לשרוף אותו - מפני שיודע כי הוא יציע לו להצטרף לממשלה בנובמבר, והשיב: "אני לא חייב להגיד מה אני חושב על נתניהו, אפילו אוהביו של נתניהו יודעים שהוא מזגזג".

ח''כ יואב קיש (צילום: יונתן זינדל)
ח''כ יואב קיש (צילום: יונתן זינדל)

עבאס אמר עוד: "אני נמצא עכשיו בשותפות, בהסכם שחתמתי עליו. אני ממשיך עם העיקרון הזה עד שיגידו לי החברים בשותפות הקואליציות 'אנחנו מתפרקים'. ינון, אני נאמן לשותפות שיש עכשיו. יש ממשלה מתפקדת, יש להם התחייבות מולי, אני צריך פתרון לבעיית של החברה הערבית, ואחרי הבחירות נדע מה התוצאות, נשאל שאלות".

"ינון יקר, בהחלט הוכחנו שאפשר להקים איתנו קואליציה והתהליך הזה עדיין בעיצומו, רק התחלנו", סיכם, "רק התחלנו, יש לנו נציגים רבים, אנחנו ממשיכים הלאה בדרך הזאת. אני רוצה בקדנציה הבאה להיות חלק מהקואליציה של מדינת ישראל".

סייעה להכנת הכתבה: שני רומנו 103fm