יו"ר ועדת הכנסת חבר הכנסת ניר אורבך (ימינה) הודיע הבוקר (חמישי) כי הוועדה בראשותו צפויה להתכנס ביום שני הקרוב (27 במאי) לדיון בחוק התפזרות הכנסת. בקואליציה רצו שהצעת החוק לפיזור הכנסת תעבור לוועדת חוק, חוקה ומשפט בראשות חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) ולא לוועדת הכנסת, מחשש שאורבך ינסה לעכב את אישור החוק לקריאה ראשונה, שניה ושלישית, כדי לאפשר המשך מגעים להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית.

בשלב זה, הדיון שצפוי להתקיים ביום שני הוא למעשה הקרב על זהות הוועדה בה יתנהל הדיון על קידום הצעות החוק לפיזור הכנסת. בזימון שנשלח לחברי ועדת הכנסת נכתב כי הנושא הוא "קביעת ועדה לדיון בהצעות החוק לפיזור הכנסת". רק לאחר שההחלטה תתקבל, וההחלטה בנושא זהות הוועדה תושלם - ניתן יהיה לכנסה, כדי להתחיל להכין את הצעות החוק לפיזור לקריאה ראשונה. בקואליציה מבקשים להשלים את החקיקה מהר ככל האפשר, ולהצביע בשלוש קריאות כבר ביום שני.

גורם בקואליציה הדגיש בשיחה עם מעריב כי "אין עדיין סיכומים עם הליכוד, אבל המגעים נמשכים. אם לא יושגו סיכומים, ישנה היערכות לכך שהבחירות לכנסת ה-25 יתקיימו ב-1 לנובמבר 2022. אם לא יושגו סיכומים לגבי הצעות חוק שהקואליציה מבקשת להעביר לפני פיזור הכנסת הקואליציה תמשיך לקדם את חוק הנאשם. במקרה כזה ועדת החוקה תכונס כבר ביום ראשון".

כאמור, החוק להתפזרות הכנסת ה-24 עבר אתמול בקריאה טרומית במליאת הכנסת, ברוב של 110 תומכים וללא מתנגדים. ההצעה שאושרה היא של חבר הכנסת יריב לוין, והוצמדו אליה הצעות של חברי הכנסת סמי אבו שחאדה, יצחק פינדרוס, מיכאל מלכיאלי, איימן עודה, אלי כהן, גילה גמליאל, שלמה קרעי ויואב קיש, ובהצעה נוספת של חברי הכנסת בועז טופורובסקי ושרן השכל, אליה הוצמדה הצעה של ח"כ מוסי רז.

מליאת הכנסת בדיון על חוק התפזרות הכנסת (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
מליאת הכנסת בדיון על חוק התפזרות הכנסת (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

בתוך כך, המאמצים למנוע בחירות חמישיות בתוך שלוש וחצי שנים ולהקים ממשלה חלופית נמשכים במקביל, ובמלוא המרץ, אף שהסיכויים לכך נמוכים. בין הגורמים המעדיפים ממשלה חלופית על פני יציאה לבחירות: הח"כים מיהדות התורה, חלק מחברי הליכוד וכן אנשי ימינה - שרת הפנים איילת שקד ויו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך, שמנהל מגעים עם הליכוד במהלך החודשים האחרונים.

שקד, שנמצאת בביקור מדיני במרוקו, מעוניינת למנוע את פיזור הכנסת. גם שלשום, בין הפגישות שקיימה ברבאט, ניהלה שרת הפנים שיחות שכנוע רבות עם גורמים בארץ, אך ללא התקדמות של ממש. שקד, שיו"ר מפלגתה, ראש הממשלה נפתלי בנט, לא נועץ בה לפני שהחליט לפרק את הקואליציה, אף הודתה אתמול כי תסכים להיות בממשלה תחת בנימין נתניהו.

בזירה הפוליטית מצבה של שקד אינו מזהיר בלשון המעטה, ולאחר שבנט ולפיד החליטו לפרק את הקואליציה ירד ערכם של חברי הכנסת ממפלגת ימינה, שלהם הייתה זקוקה האופוזיציה כדי להצליח להפיל את הממשלה. לפי חוקת הליכוד ליו"ר המפלגה נתניהו יש אפשרות להכניס לרשימה לכנסת שלושה שריונים וב"תור" כבר עומדים עידית סילמן, ניר אורבך ואולי שמות נוספים, והכל כפוף לכך שהדבר יעמוד במגבלות החוק האוסר מתן הטבות תמורת עריקה פוליטית.