נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, העניק הערב (רביעי) את פרס בראשית לד"ר אלברט בורלא, בטקס שהתקיים בתיאטרון ירושלים. באירוע החגיגי השתתפו מאות מכובדים ישראלים, אנשי עסקים ונציגי ארגונים פילנתרופיים, וכן נציגים בולטים של יהדות התפוצות ובכירים מקהילת הרפואה העולמית.

פרס בראשית הוא פרס שנתי על סך מיליון דולר שזכה לכינוי 'פרס הנובל היהודי' על ידי מגזין "טיים". מטרת הפרס היא להעלות על נס אישים יהודים יוצאים מגדר הרגיל שהערכים על פיהם הם פועלים, וההישגים שלהם, תורמים תרומה משמעותית לאנושות כולה ומעניקים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי.

ד"ר אלברט בורלא, הוכרז כחתן פרס בראשית התשיעי, בינואר 2022. ועדת הפרס שיבחה את ד"ר בורלא על מנהיגותו בפיתוח חיסוני הקורונה, אשר הצילו חיים של מיליוני בני אדם במהלך המגפה, ואת חזונו הנועז, ונכונותו לקחת סיכונים, אשר אפשרו את מתן החיסון בזמן שיא. בנוסף, הוועדה ציינה את גאוותו של ד"ר בורלא בזהותו ובמורשתו היהודית, מחויבותו לערכים יהודיים ותמיכתו במדינת ישראל.

הטקס נפתח במחווה מרגשת לתושבי אוקראינה והוקרה לארגונים הישראלים והיהודיים הרבים המעניקים סיוע הומניטרי. קרן פרס בראשית הקרינה בבכורה את הסרטון "יהודים ברפואה", החוקר את השורשים וההשפעה של יהודים בתחום הרפואה, מימי התנ"ך ועד למאבק המודרני במגפת הקורונה.

"אני חש גאווה וענווה עמוקה לקבל את פרס בראשית. גאווה משום שלא התכוונתי לחיות חיים ציבוריים, ומעולם לא יכולתי לדמיין שיום אחד אקבל את הכבוד של פרס בראשית", אמר ד"ר בורלא בנאומו, "הפרס שייך לכל הקולגות שלי שעבדו ללא לאות במהלך מגיפה עולמית כדי להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי ולתת לעולם הזדמנות לחזור לשגרה". ד"ר בורלא הודיע כי כספי הפרס בסך מיליון דולר יתרמו להקמת מוזיאון השואה של יוון, שיבנה בסלוניקי.  

ד"ר בורלא נולד בסלוניקי, ביתה של קהילה יהודית עתיקה שמקורה בימי קדם. הקהילה היהודית, בת 55,000 נפשות, נמחקה כמעט לחלוטין במהלך הכיבוש הנאצי. הוריו הצעירים של ד"ר בורלא נמלטו בקושי ממוות, והיו בין 2,000 הניצולים היחידים שנותרו. מוזיאון השואה היווני ינציח את ההיסטוריה של קהילת יהודי יוון מהעת העתיקה ועד לעידן המודרני.

אורחי כבוד נוספים של הטקס היו הפעילים החברתיים וציידי הנאצים, סרז' וביאטה קלרספלד מצרפת. ד"ר בורלא ציין את עבודתם המכבדת את זכרם של קורבנות השואה והעמדה לדין של פושעי מלחמה נאצים, כולל "הקצב המיליון" הידוע לשמצה, קלאוס ברבי. ד"ר בורלא וקרן פרס בראשית הכריזו על מענק משותף על סך 100 אלף דולר ל'אגודת הבנים והבנות של יהודים שגורשו מצרפת'- ארגון שהקימו בני הזוג קלרספלד כדי לתעד ולשמר את שמות הקורבנות היהודים של הכיבוש הנאצי בצרפת.

נשיא המדינה אמר בטקס: ״אלברט בורלא לא נרתע מאחוזי הסיכון הגבוהים, לא ממתנגדים, תיאוריות קונספירציה או פוליטיקה. הוא האמין בחיסון והשקיע את כל כולו במימוש של מה שנראה באותה תקופה כפנטזיה רחוקה. החיסון פותח במהירות שיא, ועשה שימוש בטכנולוגיית המחר על מנת למגר את המגיפה הקטלנית. מחקר אשר פורסם ב-״The Lancet״ לפני מספר ימים, מצביע על כך שחיסוני הקורונה הצילו את חייהם של כמעט 20 מיליון בני אדם. אכן, החיסון השיב לנו את החירות שחשבנו שאיבדנו. אלברט, אני מברך אותך, את עמיתיך ומקביליך. אתם משפיעים בצורה כה חיונית על האנושות, ובו בעת מחבקים את המורשת והערכים היהודיים שלכם ומעוררים גאווה יהודית".

מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית סטן פולוביץ הוסיף: "הצלת חיי אדם היא ערך יהודי בסיסי במורשתנו. היום אנו מכבדים את ד"ר בורלא- התגלמות חיה של ערך יהודי עתיק ומתמשך, ומציינים בגאווה את תרומתם העצומה של רופאים יהודים שהיו בחזית המאבק במגפת הקורונה וממשיכים במשימתם להציל חיים של אנשים הנפגעים היום באוקראינה".

הטקס השנתי, המכבד את ד"ר בורלא, התקיים לאחר שנתיים של הפסקה בעקבות מגפת הקורונה. שני מקבלי הפרס הקודמים, נתן שרנסקי וסטיבן ספילברג, שהיו זוכי הפרס בשנים 2020 ו-2021. 

זוכה פרס בראשית לשנת 2020, נתן שרנסקי, אמר: "הערב היינו עדים לאירוע מעורר השראה. פרס בראשית מספק מרחב ייחודי בו נוכל להניח את המחלוקות שבינינו בצד ולהתאחד בהכרת תודה והוקרה לכישרון היהודי ולנס של מדינת היהודים".