מאות בני משפחה וחברים ליוו הבוקר (שישי) בדרכו האחרונה את חייל צה"ל סמ"ר טוביה ינאי ויסמן ז"ל (21), שנרצח אמש בפיגוע במתחם "רמי לוי" בשער בנימין, בבית העלמין שבהר הרצל. ויסמן ז"ל, תושב ההתנחלות מעלה מכמש, שירת כלוחם בנח"ל, נדקר על ידי המחבלים שהגיע למתחם שבאזור התעשייה, ומאוחר יותר נפטר בבית החולים. ויסמן הותיר אחריו אישה - יעל, שני הורים ותינוקת בת ארבעה חודשים -נטע. הוא התחנך בתיכון בירושלים ובמכינה הקדם צבאית בכפר אלדד. הוא התגייס לנח"ל, והתחתן תוך כדי שירותו הצבאי.



אביו דיינה ספד לו ואמר: "כמה אהבת את הבת שלך נטע, לקחת אותה לראות את הפרחים בנגב יום לפני שנרצחת. שום שנאה ושום אויב לא יפסיקו את זה". המג"ד של ויסמן, סא"ל יוגב בר ששת, סיפר עליו: "היה לוחם מעולה ומנהיג שקט, הוא לא ויתר על זכותו לקחת חלק".

ראש המכינה של ויסמן, הרב נתנזון, סיפר: "אשתך אמרה לי אתמול שהייתם בשורה אחרת בכלל בסופר, שמעתם צעקות, היא התכופפות לנטע ואתה נעלמת. לא יכולת לשמוע צעקות ולעמוד מנגד, כזה היית - לא היה לך נשק כי היית ברגילה. נלחמת עם הידיים עם הגוף עם כל הלב"


עוד אמר הרב: "ינאי של חיוך ענק וכובש, ינאי של אמת בלתי מתפשרת, ינאי של יעל, אבא של נטע, ינאי של משפחה וחברים. מאתמול בערב ינאי של כל עם ישראל. כמה אור היה לך ינאי אהובנו, כמה אור ידעת לתת לאחרים. הרבה ויכוחים היו לנו עד השעות הקטנות של הלילה, כי היית בן אדם של אמת. התלבטת אם לצאת לפיקוד או להמשיך בלחימה, ידעתי שתוכל להוות דוגמה וסמל. כנה היית גאה ברשותך יעל, בנטע, כמה תמונות שלחת לנו שלך ושל הילדים".



אשתו יעל ויסמן נפרדה מבן זוגה: "אהוב שלי מי היה מאמין שאני אכתוב לך כשאתה כבר לא איתי. במעט זמן שהיה לנו בסופ"ש דאגת להשלים הכל. שמעת שקרה משהו ורצת ואני חיכיתי לך. תמיד היית מלא נתינה בלתי פוסקת. אם לא היית רץ לשם לא היית ינאי שאני מכירה והתאהבתי בו. הלוואי שיכולת לחוות את נטע יותר. כמה חלומות היו לנו... לפני שנכנסנו לסופר שאלתי אותך מתי נהיה משפחה נורמלית ואמרת שלא נשאר עוד הרבה כמה הספקנו בשנתיים של נישואים למרות שלא היינו הרבה יחד. ינאי אתה גיבור אמיתי של כל עם ישראל. ידעת שאין לך נשק ובכל זאת רצת. אני רוצה לגיד לך תודה זכיתי ללמוד מאדם מוכשר ומיוחד. תודה על נטע שלנו".



האם אורלי סיפרה על הבן שאיבדה: "היית מאוד עצמאי והלכת לדרכך. הבכי הוא מאהבה. המשמעות מכל החיים שלנו היא הזהות, זה מה שהוביל אותך. אני משחררת אותך לאלוקים אבל לא יודעת אם אוכל לשחרר את האהבה".


הלוויתו של ינאי ויסמן ז"ל, הבוקר. צילום:דוברות מעלה מכמש



חקירת הפיגוע:המחבלים לא עברו בדיקה ביטחונית



הפיגוע התרחש לאחר ששני מחבלים בני 14 מביתוניא שליד רמאללה, חדרו למתחם של סניף רשת הסופרים בשער בנימין. הם דקרו שני אזרחים ישראלים, את ויסמן בן ה-21 ואזרח נוסף בן 35. שני המחבלים הסתובבו בסניף במשך 20 דקות לפני שביצעו את הדקירות. אזרחים שהיו במקום מנעו מהשניים לברוח באמצעות עגלות, עד שאזרח ירה בהם ונטרל אותם על ידי אזרח נוסף שהיה במקום. צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי במקום האירוע לפצועים ואז פינו אותם לבית החולים.



סמל טוביה ינאי ויסמן ז"ל ורעייתו



מחקירת הפיגוע עלה כי בכניסה לאזור התעשייה דווקא ניצב מאבטח, ומאבטח נוסף עמד בכניסה למרכול עצמו. אך למרות זאת, עלה כי שני המחבלים נכנסו לתוך הסניף כשהם חמושים, מבלי שעברו בדיקה ביטחונית, וביצעו את הפיגוע הקטלני.



בעקבות הממצאים, החליטו במשטרה להנחות על הגברת האבטחה וזאת באמצעות הצבת מאבטח נוסף בכניסה לסניף כתנאי להמשך הפעלת המרכול. לרמי לוי נמסר על ידי קצין האבטחה והרישוי במשטרה, כי כבר ביום ראשון ייערך לו שימוע ובמידה ועד אז לא יוצב מאבטח נוסף - הסניף ייסגר. אלא שכאשר רמי לוי שמע על ההנחיה, הבהיר כי בכוונתו להציב מאבטח נוסף כבר אתמול.



שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל, גינה אתמול את הפיגוע והשתתף בצער משפחתו של הנרצח. אריאל דרש מראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומשר הביטחון, בוגי יעלון, לטפל בגל הטרור ולגרש מהארץ את משפחות המחבלים. אריאל הוסיף כי "גירוש משפחות המחבלים הוא אמצעי מרתיע ומהחזקים ביותר שמקובל על ידי השב"כ".