לקראת מפנה? השליח המיוחד של האו"ם בסוריה, סטפן דה מיסטורה, אמר היום (שישי) כי סוריה תערוך בחירות לנשיאות בעוד 18 חודשים, כך ציטטה סוכנות הידיעות הרוסית RIA. מיסטורה טען כי נקודת הפתיחה של הבחירות תהיה סבב שיחות השלום הבא, שיחל ב-14 במרץ בז'נבה.



סבב השיחות יגיע לאחר שלפני חודש המעצמות הגדולות הסכימו על "הפסקת העוינות" בסוריה, באמצעות הסכם שלא הצליח להשיג הפסקת אש מוחלטת בין כוחות אסד בתמיכת רוסיה והכוחות המורדים. אחרי שיחות מרתוניות במינכן, המעצמות ובהן ארצות הברית, רוסיה ויותר מתריסר מדינות נוספות, אישרו מחדש את מחויבותן לשינוי פוליטי בסוריה ברגע שהתנאים בשטח ישתפרו. מזכיר המדינה של ארצות הברית ג'ון קרי הכריז על ההסכם במסיבת עיתונאים לצד מקבילו הרוסי סרגיי לברוב ושליח סוריה לאו"ם דה מיסטורה.



"אני שמח לומר כי היום במינכן אנחנו מאמינים כי השגנו התקדמות בחזית ההומניטרית ובחזית של הפסקת העוינות. בשתי החזיתות הללו, להתקדמות יש את הפוטנציאל, אם תיושם במלואה, והיא מסוגלת לשנות את חיי היומיום של העם הסורי", אמר קרי.



משלחת של סיוע הומניטרי בסוריה. צילום: רויטרס
משלחת של סיוע הומניטרי בסוריה. צילום: רויטרס



כמו כן, בחודש שעבר פורסם דוח של המרכז הסורי לחקר מדיניות ממנו עולה כי כ-470 אלף בני אדם נהרגו במהלך מלחמת האזרחים, אם במישרין או בעקיפין, מספר גבוה בהרבה מהנתון של 250 אלף בני אדם הרוגים שהציג האו"ם. בסך הכל, 11.5% מאוכלוסיית המדינה נהרגו או נפצעו מאז פרוץ המשבר בחודש מרץ 2011, העריך הדוח. מספר הפצועים עומד על 1.9 מיליון בני אדם ותוחלת החיים ירדה מ-70 בשנת 2010 ל-55.4 בשנת 2015. ההפסדים הכלכליים של המדינה מוערכים בכ-255 מיליון דולר.