ההפוגה הארוכה הגדולה ביותר במלחמת האזרחים בת חמש השנים בסוריה נכנסה לתוקף. הפסקת האש החלה בחצות אתמול, אז התקבלו דיווחים כי קווי החזית רגועים. אך היום (שבת), לפי ערוץ הטלוויזיה הממלכתית הסורית, מספר פגזים פגעו באזורי מגורים בעיר הבירה דמשק, וטרם ידוע מי אחראי. עוד דווח על עימותים ברמה נמוכה בין קבוצות מורדים וכוחות ממשלתיים במקומות אחרים.



כוח משימה מיוחד בראשות ארצות הברית ורוסיה ייפגש בג'נבה על מנת לפקח על הפרות ההסכם. הפסקת האש כוללת את כוחות הממשלה וכוחות המורדים אך לא את דאעש ואת חזית אל נוסרה, ארגון טרור המקושר לאל קאעידה. יותר מרבע מליון סורים נהרגו במלחמת האזרחים, ומיליונים נמלטו מבתיהם.



מעט לפני תחילת ההפסקה, הזהיר ברק אובמה, נשיא ארצות הברית, את הממשלה הסורית ואת בת בריתה סוריה, כי "העולם צופה" בהן. רוסיה עצרה התקפות אוויריות מטעמה מחצות אמש, על קבוצות שאמרו כי יצייתו לתנאי הפסקת האש, כך אמר בכיר ממשרד החוץ הרוסי בתדרוך עיתונאים במוסקבה. מטוסי קרב רוסים קורקעו ביום הראשון של הפסקת האש כדי להימנע מפגיעה במטרות שגויות, אמר הרמטכ"ל הרוסי סרגיי רודסקוי. זאת לאחר שביום שישי קיימו הרוסים התקפות על המורדים.



שעות ספורות לאחר תחילת הפסקת האש נערך פיצוץ מכונית והביא למותם של שני אנשים מחוץ לעיר סלאמייה ליד חאמה דיווח הערוץ הסורי הממלכתי. לא ברור מי ביצע את ההתקפות אך הנפגעים הם חיילים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מאז על שתי קבוצות מורדים שלטענתן הותקפו על ידי כוחות ממשלה.



דובר הקבוצה ג'איש אל איסלאם אמר כי שתי פצצות חבית הוטלו על עמדות הארגון בדרום גוטה, ליד דמשק. עוד התרחשו חילופי אש בין הארגון לחיילי צבא המשטר. "חטיבת החוף הראשונה", חלק מ"הצבא הסורי החופשי", טענה כי שלושה לוחמים מהקבוצה "חטיבת החוף השנייה" נהרגו בהתקפה קרקעית בפרברי לטקיה. לא ניתן היה לאמת את הדברים, וגורם צבאי בסוריה אמר כי הצבא לא ביצע הפרות של הפסקת האש. 



הרסיות בעיר דומא, סוריה. צילום: רויטרס


שליח האו"ם בסוריה: "לא יחסרו ניסיונות לערער את הפסקת האש"


השליח המיוחד של האו"ם, סטפן דה מיסטורה, אמר כי שיחות השלום יתחדשו בשביעי במרץ אם הפסקת האש "תחזיק מעמד" והוסיף כי אין לו ספק ש"לא יחסרו ניסיונות לערער את התהליך". הפסקת האש הייתה בתיווך ארה"ב ורוסיה ומגובה בהחלטת האו"ם. שיחות קודמות בג'נבה בתחילת פברואר הופסקו לאחר שלא התבצעה שום התקדמות. אחת המטרות המרכזיות של ההפסקה היא לאפשר לסיוע להגיע לאנשים שלכודים באזורים נצורים.



החלטת האו"ם נוקבת בשמם של 30 אזורים הזקוקים לסיוע כולל מזרח ומערב אלפו והעיר דיר אל זור שדאעש הטיל עליה מצור. כמעט 100 מתוך הפלגים המורדים הסכימו לכבד את ההפסקה, אמר ארגון הגג של האופוזיציה הסורית, ועדת המו"מ הגבוה. הוועדה גם הזהירה את ממשלת סוריה ואת בעלות בריתה לא להשתמש ב"נוסח המוצע כדי להמשיך את המבצעים העוינים נגד פלגי האופוזיציה תחת התירוץ של לחימה בטרור".



ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, אמר כי כוחותיו תוקפים את דאעש, את חזית נוסרה, וקבוצות קיצון אחרות המוגדרות כמטרות לגיטימיות על ידי מועצת הבטחון של האו"ם. עם זאת במהלך התקיפות בסוריה, רוסיה הואשמה פעמים רבות בתקיפה של ארגוני מורדים מתונים שנלחמו בנשיא אסד, בן ברית של הקרמלין.