טל חוטינר מנתח עקומות צמיחה בשוק מותגי האלכוהול, ומגיע לפשרה שאם זה מספיק טוב בשביל מלכת אנגליה יש מצב שזה יכול לספק גם אותו...

כאשר מנתחים את תוצאות סיכום שנת 2013 בעולם המותגים האלכוהולי אפשר להבחין במספר מגמות מעניינות. אחת הטבלאות המסקרנות נקראת "הצומחים המהירים" ובה מוצגים המותגים הגלובליים שנתנו את הקפיצה הגדולה ביותר בין השנים 2012 ל-2013 (את התוצאות לשנת 2014 נראה רק בעוד כ-3 חודשים).

המלכה מצאה דרכים לארגן לעצמה ולחבר'ה כמה בקבוקים מדי פעם...  (צילומים: יח"צ)
המלכה מצאה דרכים לארגן לעצמה ולחבר'ה כמה בקבוקים מדי פעם... (צילומים: יח"צ)
המלכה מצאה דרכים לארגן לעצמה ולחבר'ה כמה בקבוקים מדי פעם... (צילומים: יח"צ) אם אנחנו עוזבים לרגע את הוודקה - מלכת הכיתה, אפשר לראות ברשימת המותגים הראשונים בדירוג 7 מותגי וויסקי שונים: 3 ברבנים, 3 סקוטשים וקנדי אחד(!). פרט להם ישנם 2 סוגי ג'ין (טנקרי ובומביי), קצת רום ובכל זאת שתי וודקות, הראשונה לא ממש קטגוריה משלה – הזוברובקה, והשנייה, עם אחוז גידול של 9% שנתי, קטל 1. מה שאותי עניין מבין כל השמות הגדולים היו בעיקר שני שמות שלקהל הישראלי קצת קשה להבין את הצלחתם. הראשון והמותג בעל הצמיחה הגבוהה ביותר מבין השנים הוא הטנסי האני - הליקר של ג'ק דניאלס שגדל ב-45% ואילו השני, והמרתק אף יותר עבור השתיין הישראלי, הוא הוויסקי הקנדי קראון רויאל. בישראל בקושי מכירים או שותים וויסקי קנדי. אנחנו שותים בעיקר סקוטים, ברבנים ואירים ואת המוצר הזניח שנקרא וויסקי קנדי בקושי מכירים פה. אפילו על הוויסקים היפנים מדברים יותר, ואולי אפילו שותים יותר, אך דווקא המותגים הקנדיים הם מהנמכרים והנפוצים ביותר באמריקה הצפונית וגם באירופה. בארץ, לדעתי, אפשר למצוא את הקנדיאן קלאב ואת חתן השמחה - הקראון רויאל, בלבד. קראון רויאל צמח בין 2012-2013 ב-12% ומכר סך של 5.5 מיליון ארגזים בני 12 בקבוקים כל אחד, או כמו שנהוג לכנות את זה בענף -9 liter cases . יותר משיבאס ריגל, ג'יימסון, גרנטס ג'ייאנד בי ואחרים ידועים יותר. כל הסיפור התחיל כאשר בשנת 1939 הגיעו המלך ג'ורג' ה-6 והמלכה אליזבת לביקור מלכותי בקנדה. הזוג שנסע נסיעה רשמית לאורכה של קנדה ברכבת הקנדית הפסיפית ונהנה מפלאותיה של קנדה על הדרך, סעד את לבו בסטייקים מאנטילופות, דגי טרוטה מהאגמים וסלמונים מהנהרות ושטף את הכל פנימה עם וויסקי משובח שטעמו לא נשכח מזיכרונם זמן לאחר מכן. לכבוד הביקור המלכותי הציג סמואל ברונפמן (סבא של הבחור ההוא מאיקאה...) נשיא ובעלי סיגרמס, את הוויסקי המלכותי שלו - קראון רויאל (הכתר המלכותי). הוויסקי שבוקבק בבקבוק בצורת כתר עורבב מוויסקים מיוחדים של מזקקת סיגרמס עם נוכחות מרכזית של תירס בין שאר הדגנים. כל הסיפור עבר זיקוק רציף ויושן בחביות עץ אלון לבן משומשות. בהמשך יושן הוויסקי ללא תוספות (קרמל...) במשך כ-10 שנים ואז עורבב עם וויסקי שיפון מיושן וכהה יותר. התוצאה, כמובן, עמוקה וכהה יותר מהוויסקי הקנדי המצוי. עד שנת 1964 נמכר הקראון רויאל רק בגבולות קנדה, אבל המלכה דווקא מצאה דרכים לארגן לעצמה ולחבר'ה כמה בקבוקים מדי פעם... הבקבוק נמכר עדיין בתוך שק לבד סגול וטעמו רך, מתקתק, עמוק עם ניחוחות עץ, וניל ופרי יבש. מזכיר קצת ברבן רק בלי ה"קיק" בגרון ועם אופי הרבה יותר רגוע. בעצם כמו הקנדים...