איך נוכל להסביר לבני הדור הבא את מה שקורה כאן עכשיו מול עינינו המשתאות: ישראל ניצבת בפני בעיה שנולדה מן הטעות של ההתנתקות. רצועת עזה הוכחה כמקום שאי אפשר עוד לעמוד באמת בפני איומיו. חמאס יצר שם אזור לחימה שבו נארגו יחד איומים שהולכים ונעשים קשים מיום ליום, ואז, ברגע שכל זה הובהר לנו באכזריות, בשדות בוערים ובמטח של 450 טילים, הסתערנו כאיש אחד לכיוון השני ואת כל המרץ והאנרגיה שלנו הטבענו בתוך תככנות פוליטית ועריכת בחירות. מהלך שלא רק שאיננו נחוץ - הוא גורם את כל הנזקים האפשריים.
 
מה נאמר להם, לבני הדור הבא שכרגע עוטים את טיטוליהם אבל עוד מעט יצטרכו הם לעמוד בפני האיומים שלא פירקנו אלא העצמנו? איך נסביר שכאשר היה ברור לכל שברצועת עזה יש איומים שאי אפשר עוד להתעלם מהם, המסקנה שלנו הייתה לשקוע בתוך פוליטיקה פנימית?
 
בסדר, ליברמן התפטר. אפשר אפילו להאמין לאמינות התסכול שלו. ייתכן שהוא ממש צודק בעקרונותיו. אבל ברור גם שליברמן לא יכול להיות ראש הממשלה כרגע מחוסר מספר מספיק של מנדטים. מה שיש זו הקואליציה הנוכחית של 61 חברי כנסת, שאחד מהם הוא אורן חזן. רציתם מדינה יהודית ודמוקרטית, תוך סימון המלה דמוקרטית באות מודגשת? זה מה שהדמוקרטיה בישלה למעננו. עם הרוב הזה עלינו להמשיך ולנסות לפתור בעיות בסדר גודל שלא שיערנו, שנוצרו בפצע העזתי. מדוע במקום לעמוד מול הבעיה הקשה הזו אנחנו רצים במרץ כזה להתעסק דווקא בפוליטיקה קטנה? 
 

לכל זה יש להוסיף את טראמפ עם תוכנית השלום שלו, שאליה אנחנו צריכים להיות מוכנים היטב, ועוד בעיות מסוג איראני הנושבות מצפון. 
 
דווקא עכשיו בחירות? דווקא עכשיו כל הכוחות יסטו לעבר אינספור השמצות מן הסוג הנמוך ביותר, שהן עיקרה של כל מערכת בחירות? איך נסביר את זה לבני הדור הבא כשישאלו מדוע לכל הרוחות לא פתרתם בעיות ובמקום זה שקעתם במריבות מפלגתיות קטנות? 
 
הטירוף במערכות הפוליטיות הוא כך כל גדול כרגע, שרק יאיר לפיד ומפלגתו יכולים להציל את המצב. אם לפיד יצטרף לקואליציה, זה ישאיר לישראל ממשלה שיכולה להמשיך לפעול. על המחנה הציוני אי אפשר לסמוך עוד ולקוות שיגלו אחריות למדינה. יצחק הרצוג, שעוד היה יכול לבצע מהלך מאחד כזה, כבר לא בתפקידו. אני יודע שהרעיון שהצעתי עכשיו, שלפיד יעדיף את המדינה על פני חישובי המנדטים הבאים, נשמע חסר היגיון, אבל זה רק מפני שההיגיון שלנו מזמן זוהם לחלוטין בשיקולים פוליטיים קטנים, עד שהוא אינו מסוגל לפעול עוד.