למרות הסרט של חמאס שבו נראים חיילים יורדים מהאוטובוס שנפגע מירי נ"ט בגבול הרצועה במהלך סבב הלחימה האחרון, בצה"ל מעריכים כי מי שביצע את הירי, פעל תחת הנחייה לפגוע במטרה ולגרום גם להרוגים בקרב חיילי צה"ל, כנקמה על הפעולה של הכוח המיוחד שנחשף. על פי ההערכה הזו, כוון שבסופו של דבר בוצע הירי לעבר האוטובוס, ברגע הירי עצמו, לא ברור האם נעשתה הבחנה וזיהוי כי האוטובוס ריק. להערכה הזו הגיעו בצה"ל על בסיס חומרים נוספים ומידע שיש בידי הצבא, שממשיך בתחקור האירוע.
צה"ל ומערכת הביטחון נערכו לאפשרות שחמאס יבצע פיגוע שמטרתו להרוג חיילים ולא פגיעה סמלית. לאור כך הוחלט בין השאר לעצור את תנועת הרכבות ולסגור צירי תנועה נוספים שחשופים לירי נ"ט מהרצועה. ההערכה בצה"ל כי חמאס חיפש נקודות תורפה מבצעיות, על מנת לבצע את פיגוע הנ"ט ואת ההזדמנות המבצעית לכך קיבל בזיהוי הרכבים והאוטובוס באנדרטת חץ שחור, שחשופה לחלוטין לירי נ"ט מהרצועה.
 
כאמור, למרות שבסרט שמתעד את האירוע נראה שחיילים יורדים מהאוטובוס ורק לאחר מכן שהוא ממשיך בנסיעה מבוצע הירי, הניתוח של צה"ל לאירוע מוביל למסקנה שחמאס היה מעוניין באירוע הזה להרוג חיילים. לשיח שהתפתח לאחר האירוע כאילו לכאורה רצה חמאס רק לסמן כוונות ולפגוע באוטובוס ריק על מנת שלא להוביל להסלמה נוספת, אין כל בסיס מוצק של עובדות וניתוח כזה, שנשמע בימים האחרונים בישראל, אינו מבוסס. כאמור, בצה"ל גם סבורים שמדובר בניתוח שאינו נכון, ושבסופו של דבר לכוון שכיוון את הטיל לא הייתה היכולת להבחין, במה שהתברר בדיעבד.

בתוך כך, התחקיר המבצעי של האירוע החמור הזה נמשך, ולמרות הפרסומים על כך שהאוטובוס שנכנס לגזרה עקף את המחסום, לאחר שהקצין שהיה על האוטובוס שיקר למחסום של המשטרה הצבאית בנוגע לזהותו ולמטרת לכניסתו לשטח, נתון זה רחוק מלהצביע על מכלול התקלות והבעיות שהיו בהתנהלות בשטח, זאת במיוחד לאור האפשרות לירי נ"ט בגזרה, מה שאמור היה להשליך גם בנקודה זו להתנהלות מבצעית אחרת לחלוטין. לאור הנתונים הללו וההערכה בצה"ל כי חמאס היה מעוניין בפגיעה קטלנית הרבה יותר גם מבחינת מספר הנפגעים, נדמה שרק נס מנע אירוע קשה עם הרבה מאוד הרוגים.
למרות השקט היחסי בסוף השבוע האחרון, בצה"ל מעריכים כי ישראל וחמאס קרובות הרבה יותר לסבב הסלמה נוסף  מאשר להסדרה ובצה"ל נערכים לאפשרות של סבב אלימות נוסף ומהיר ומכינים את הכוחות לאפשרות של הידרדרות מהירה במצב. לאור זאת הכוננות באוגדת עזה תישאר גבוהה גם בתקופה הקרובה.
נדמה שגם בצה"ל מבינים והיו מעדיפים כי צה"ל יסיים את הסבב האחרון בעוצמה גבוהה הרבה יותר וכך גם רצו בפיקוד הדרום. בישראל כאמור מציינים כי היו שיקולים נוספים לקבל את הבקשה המצרית להפסקת האש. בישראל סבורים שההתנהלות המאופקת הזו מעניקה לישראל גם לגיטימציה בינלאומית, בכך שישראל עשתה מאמצים רבים שלא להגיע למבצע צבאי ברצועת עזה. בשלב הזה ההערכה בישראל כי עימות צבאי מול חמאס, קרוב יותר מכל אפשרות אחרת.