הבחירות בפתח? ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (ראשון) הצהרה לתקשורת בעקבות המשבר הקואליציוני החריף לאחר פרישת אביגדור ליברמן מהממשלה. "אזרחי ישראל, אני מקדיש את כל חיי למען בטחון ישראל, לחמתי כלוחם ומפקד בסיירת מטכ"ל, איבדתי אחים לנשק, את אחי הבכור. בקרב אש בתעלת סואץ במלחמת ההתשה כמעט איבדתי את חיי. נפצעתי בסבנה, נלחמתי כדי להבטיח את קיומנו כאן. כראש ממשלה הוריתי על ביצוע אין ספור פעולות כדי להבטיח את ביטחון ישראל".



"בנושא הביטחון קיבלתי החלטות קשות, מאוד קשות, כשאני נושא במלוא האחריות", המשיך נתניהו, "כשעוסקים בענייני חיים ומוות ובענייני קיום המדינה, אין מקום לפוליטיקה ושיקולים אישיים. אזרחי ישראל יודעים שכשאני מקבל את ההחלטות בנושאי ביטחון אני עושה את זה מתוך דאגה כנה ועמוקה לשלום אזרחינו וביטחון מדינתנו וחיילינו. היום אני נכנס בפעם הראשונה לתפקיד שר הביטחון, ואני יודע שיש ביקורת על מדיניות הביטחון של המדינה. אני מבין לליבכם, חלק גדול מהביקורת נובע מכך שאי אפשר להציג את כל מה שרואים בכירי מערכת הביטחון, אתם רואים תמונה חלקית של מערכה רחבת היקף שאנחנו במהלכה. אני מחויב להשלימה, כדי להביא ביטחון לתושבי הדרום וישראל. יש לי תוכנית ברורה, אני יודע מה לעשות, ומתי, לא תמיד הדברים נראים בבירור באותו הרגע".

עוד אמר כי "כשנכנסתי לתפקידי כשר האוצר בזמן משבר כלכלי חמור, ידעתי מה לעשות ועשיתי זאת, שילמתי על כך מחיר כבד, אבל היום כולם מבינים שהצלנו את כלכת ישראל, והפכנו אותה לאחת החזקות בעולם. כשנכנסתי לתפקיד שר החוץ הזהירו מצונאמי, היום יחסי ישראל בשיא של כל הזמנים עם אחצות הברית, עם כל המעצמות, עם מדינות בכל היבשות, ואפילו עם מדינות בעולם הערבי. כשנחתם הסכם הגרעין המסוכן, ידעתי מה לעשות, לא היססתי לרגע, יצאתי נגד נשיא ארצות הברית הקודם וגם נגד אלה בישראל שהריעו להסכם הנורא הזה, והובלתי את השבת הסנקציות על איראן, לא כולם ראו את הדברים אז, אבל רואים זאת היום. אנחנו נגבר על אויבינו, אני אומר זאת בלי להמעיט בהו זה מהאתגר. הדבר יהיה תלוי בהקרבה, אבל אין לי שום ספק באומץ חיילינו ובנחישות אזרחינו, נגבר על אויבינו". 

נפתלי בנט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 
בהתייחסו למשבר בממשלה אמר נתניהו כי "אנחנו באחת התקופות הביטחוניות המורכבות ביותר, עכשיו לא מפילים ממשלה. אנחנו בעיצומה של מערכה, ועכשיו לא נוטשים ומשחקים בפוליטיקה. ביטחון המדינה הוא מעבר לפוליטיקה ושיקולים אישיים, לכן אני עושה כל מאמץ למנוע בחירות מוקדמות מיותרות. שוחחתי עם כל ראשי הקואליציה. אמרתי להם אל תפילו את הממשלה, בייחוד לא בעיתוי רגיש זה, אסור לחזור על הטעות של 92' שהפילו ממשלת ליכוד והביאו את אוסלו. אסור לחזור על הטעות ב-99' שהפילה את הממשלה והביאה עלינו את האינתיפאדה. אני מוקווה שכל השותפים יגלו אחריות וימשיכו יחד למען ישראל וביטחונה, אני הולך לעבוד". 

פגישת נתניהו וכחלון הסתיימה ללא תוצאות

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון שנועדה למצוא פתרון למשבר הפוליטי בישראל, הסתיימה זמן קצר לפני הצהרתו של נתניהו, ללא תוצאות, והשניים קבעו להיפגש שוב במהלך השבוע. גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי נתניהו יחליט על מינוי שרים בימים הקרובים. מחר צפויים השרים בנט ושקד לקיים בשעה 10:30 הצהרה מיוחדת לתקשורת. 
בבית היהודי המשיכו להחזיק בעמדתם כי רק תיק הביטחון ליו"ר המפלגה יאפשר את המשך קיומה של הממשלה והחריפו במהלך היום את הטון הביקורתי כלפי נתניהו. "הודעת נתניהו על איוש משרד החוץ לא משנה מאומה", נכתב בהודעה שפרסמו לאחר הפרסומים כי יחזיק בתיק הביטחון וימנה לו מחליף דווקא בתפקיד שר החוץ, "זוהי ממשלה שנקראת ימין ועושה שמאל. ללא הטלת משימת שיקום הביטחון על בנט, יש לגשת לבחירות מיידיות. הממשלה היא ממשלה עם מדיניות שמאל: קריסה בהרתעה מול חמאס, אי פינוי חאן אל אחמר, מדיניות רפה כלפי מחבלים ומשפחותיהם לאחר פיגועי טרור. ללא מסירת תיק הביטחון לבנט על מנת לחלץ את ישראל ממשבר האמון הבטחוני הקשה בו היא מצויה, אין טעם בקיום ממשלת שמאל. לציבור נמאס להצביע ימין ולקבל שמאל".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה במהלך קבלת פרס מארגון Jerusalem Leaders Summit כי "היום או מחר ראש הממשלה יחליט אם ללכת לבחירות או לא. אם הולכים לבחירות - זה צריך להיעשות במהירות האפשרית. אני מאמינה שנתניהו ימשיך להיות ראש הממשלה גם אחרי הבחירות. אני מקווה שהבית היהודי תהיה המפלגה החזקה ביותר לצדו, כמפלגת ימין אידיאולוגית. אבל זה תלוי במספר המנדטים שנקבל".

שר התחבורה ישראל כץ אמר בראיון לרדיו 103FM על איומי הבית היהודי כי "חשבתי שהאולטימטום שהם הציבו, הוא לא נכון, שגם זעזע את הממשלה, ואם היה סיכוי לייצב אותה, זה פגע בזה. תפקיד מהסוג הזה, לאור הלקח שראינו עכשיו, לא צריך ראש מפלגה קטנה, אשר שיקולים פוליטיים עלולים להפריע לו. ברור לכולם שאביגדור ליברמן האמין בדברים שלו, אבל הדרך הייתה פוליטית, לצורך הישרדות פוליטית, כדי להסדיר את התמיכה בו. נכון שהתפקיד יעבור לראש הממשלה עכשיו, אני כשר מודיעין גם כן יודע או שותף איתו ועם שר הביטחון למידע שלא נמצא אצל הקבינט. ראש הממשלה בקי בהכל. אם אפשר לקיים את הממשלה הזאת לעוד שנה, מן הראוי שמישהו מהליכוד יקבל את התפקיד הזה, על פי שיקולו של ראש הממשלה". 

 

"אני אחד מאלה שבין הראויים לתפקיד, אבל אני לא מנהל קמפיין לתפקיד", הוסיף כץ, "כשר המודיעין אני הכי קרוב לנושאים האלה, אבל המינוי יהיה לפי שיקול דעתו, לא באולטימטום. הבית היהודי אומר שבנט הוא הכי טוב לשר הביטחון,  ואז נזכרתי בסיפור המפורסם על ג'ון לנון ששאלו אותו אם הוא המתופף הכי טוב והוא ענה שהוא אפילו לא הכי טוב בלהקה הזאת. צריך קצת צניעות, לא כל מי שמתופף בחוץ נמצא בחדר באותו מצב. אם אכן, אחרי שנתניהו ייקח את התפקיד, יראה שהממשלה ממשיכה, צריך להטיל על הליכוד".