מבחני המיצ"ב בשפה האנגלית התקיימו היום (שלישי) לתלמידי כיתות ה' וח', על רקע קריאת פורום ועדי ההורים היישוביים להחרים את המבחן במתכונתו הנוכחית. למרות הקריאות לחרם, במשרד החינוך טוענים כי מעל ל-85% מהתלמידים הגיעו לבחינה, כאשר מנגד, בהנהגת ההורים הארצית טוענים כי תלמידים רבים לא הגיעו להיבחן היום וגם יחרימו את המבחן ביום שלישי בשבוע הבא במתמטיקה. גורמים בהנהגת ההורים אמרו ל"מעריב" כי "יש לנו עשרות יישובים שמחרימים את המיצ"ב ויש לנו תמיכה גורפת של גורמים במערכת החינוך בעבר ובהווה לביטול הבחינה".



עוד נמסר מהנהגת ההורים הארצית: "משרד החינוך בלחץ - מדהים שהנתון שהמשרד הזדרז לפרסם זהה לנתון שהוא הפיץ במבחן המיצב האחרון. הנתונים שזורמים אלינו מהשטח מעידים - במובהק - על נוכחות תלמידים מינורית במיצ"ב הבוקר. כיתות ריקות והתלמידים הבודדים שהגיעו מעידים על כך שההורים מבינים שהשטח הוא שיביא את לשינוי בשיטת הבקרה. מצער שמשרד החינוך מתנהל בדיוק כפי שעשה במחאת הסרדינים - המאבק המוצדק שלנו להקטנת הצפיפות בכיתות שהוביל לרפורמה חשובה - גם שם פירסם המשרד נתונים שגויים בניסיון לגמד את היקף המחאה. לנו אין מה להסתיר - הגיע הזמן שהמשרד יבין זאת ויתמודד עם המציאות".

לפני כחודשיים הנהגת ההורים הארצית קראה גם להחרים את המבחן שהתקיים בשפה העברית ואז משרד החינוך טען לנוכחות של כ-90% מהתלמידים. במכתב שנשלח השבוע ע"י הנהגת ההורים הארצית לוועדי ההורים, הוסבר מדוע לדעתם יש להחרים את המבחן. "המיצ"ב הפך מכלי לבחינת הישגי הלומדים ותחושת המוגנות שלהם, למדד מעוות ומסולף השואב את מרב המשאבים הבית ספריים, המנקז את מלוא תשומת הלב הפדגוגית וגורם לתסכול רב בקרב התלמידים, צוותי החינוך, כמו גם בקרב הורים רבים".



כזכור, מבחני המיצ"ב מיועדים לבדוק באיזו מידה תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים עומדים בדרישות המצופות מהם על פי תוכנית הלימודים במקצועות הליבה. על מתכונת הבחינות נסב עימות ציבורי בעקבות ניסיונות לזיוף התוצאות על ידי מנהלי בתי ספר וספקות לגבי מהימנותם. המבחנים מתקיימים משנת 2002 ומועברים לתלמידי כיתות ה' וח'. לאורך השנים ובמיוחד לאחרונה לאור כאמור החשד לניסיון הזיוף בהם, קיימת עליהם ביקורת רבה. לפני כשש שנים הוחלט על הקמת ועדה מקצועית שתמליץ על מתווה מעודכן למבחנים, אך מסקנותיה לא פורסמו ועריכת המבחנים המשיכה לאחר הפסקה של שנה. לפני שלושה חודשים משרד החינוך הודיע כי הוא יקים ועדה נוספת לבחינה מחודשת של הנושא אך כעת, ההורים טוענים כי הם מודרים ממנה.



במשרד החינוך מסרו כי "המיצ"ב מהווה חלק בלתי נפרד מהפעילות הלימודית של בית הספר, ועל כן הוא ימשיך להתקיים כסדרו גם בתאריך ה-21.5 במקצוע מתמטיקה. כך קבע גם בית הדין לעבודה בפסק הדין. לצד זה, בוחן המשרד מודלים חלופיים להערכה של בתי הספר, ובתוך כך הוא יצא לדרך עם עבודת הצוות המקצועי בו יושבים מומחים לחינוך ונציגי מנהלי בתי ספר. במקביל, מקיים המשרד בימים אלה הליך היוועצות ציבורי, לקבלת תובנות בהיקף רחב, בין היתר, באמצעות אתר התייעצות אינטרנטי, קבוצות דיון בהשתתפות הורים, תלמידים וצוותי חינוך והתייעצות עם מומחים. מערכת החינוך בהיותה מערכת ציבורית עתירת תקציבים, תמשיך ותנוהל בהתאם לכלי מדידה ומחקר מדעיים, בשקיפות, ביעילות, ובסטנדרטים של המאה ה-21".