אלפי ילדים לא הגיעו היום (שלישי) למבחן המיצ"ב, לאחר שהוריהם קראו לבטל את המבחן ולמצוא חלופה אחרת. כיתות רבות נותרו ריקות ומשרד החינוך יצטרך לבחון כיצד להתייחס לתוצאות של התלמידים שכן הגיעו ולהחליט האם הן יכולות לשקף את המצב.



ועדי הורים ביישובים רבים וביניהם תל אביב, רמת השרון, דימונה והרצליה הודיעו מראש כי הם לא ישלחו את ילדיהם להיבחן במבחן. מי שמוביל את מחאת ההורים הוא פורום ועדי ההורים היישוביים ובראשו עו"ד אייל באום, שפנה אתמול למשרד החינוך בבקשה לא להכריח תלמידים להיבחן בניגוד לעמדת הוריהם: "הורים רבים בארץ קיבלו החלטה לא לאפשר לילדיהם להיבחן ולשלם את המחיר של הלחץ והעומס שמופעל על הילדים מבתי הספר. אני מבקש ממך לאפשר לילדים ביום הבחינה לא לקיים את הבחינות בהתאם לרצון הוריהם".



המיצ"ב - מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית, הוא מערכת מדדים בית-ספריים שמטרתם לספק מידע על תפקוד בית הספר במגוון תחומים. המיצ"ב כולל מבחני הישגים לימודיים במקצועות ליבה וסקרי אקלים וסביבה פדגוגית כאשר הישגי בית הספר מושווים לקבוצות השוואה ארציות שונות והשנה כאמור, יתכן שההשוואה לא תהיה מהימנה לאור אי הגעת תלמידים רבים למבחן ובמשרד החינוך יצטרכו לבחון האם להמשיך עם מבחנים אלה למרות הביקורת או למצוא מדד חלופי.



כזכור, לאור צו המניעה שהוציא בשבוע שעבר בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד עיצומי הסתדרות המורים, מבחני המיצ"ב אמורים להתקיים כמתוכנן כשקריאות ההורים שלא לשלוח את ילדיהם להיבחן בו מגיעות בעקבות ניסיונות לזיוף התוצאות על ידי מנהלי בתי ספר לפני כחודשיים וספקות לגבי מהימנותם.


אתמול מסר משרד החינוך כי המיצ"ב מהווה חלק בלתי נפרד מפעילות בית הספר ועל כן יתקיים כסדרו, כפי שקבע גם בית הדין לעבודה. נציגי המשרד הבהירו כי אין צידוק לצעדים נגד קיום המבחנים, בעיקר לנוכח החלטת המשרד שלא לפרסם את הציונים ברמה הבית־ספרית, כדי לאפשר למוסדות החינוך לימוד מעמיק לאור התוצאות וכן לאור החלטת המשרד להקים ועדה שתבחן מחדש את מודל המבחנים הללו.