מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מדי שנה מגיעים לישראל כ־30 אלף עולים חדשים, וחלק נכבד מהם מעיד כי הקושי העיקרי שלהם בישראל הוא מציאת מקום עבודה. לאור הנתונים הללו הוקם UWORK, מיזם חברתי־עסקי שמטרתו לקדם תעסוקה של עולים ודוברי שפות זרות בישראל, וזוהי הפלטפורמה הראשונה הייעודית לעולים חדשים שכוללת הצעות עבודה בהתאמה.



לפי נתוני ארגון הגג של עולי צרפת, 37% מהעולים שהגיעו לישראל בארבע השנים האחרונות לא עובדים ו־40% לא עוסקים במקצוע שבו עסקו במדינת המוצא. במסגרת מחקר של הלמ"ס, 86% מהעולים שהתבקשו למפות את החסמים העיקריים בהשתלבותם בתעסוקה ציינו את קשיי השפה והמבטא הזר, 80% דיווחו על מחסור בידע והיכרות עם שוק התעסוקה המקומי, 71% דיווחו על חוסר ניסיון בעבודה בישראל ו־ 55% ציינו פערים תרבותיים.



לילך אברהם, המנכ"לית והיזמת של UWORK, מסבירה כי הרעיון למיזם עלה לאחר שנתקלה בקשיים להגיע לעובדים דוברי שפות זרות במסגרת חברת ההשמה שבבעלותה, למרות הנתונים על היקפי עלייה גבוהים לישראל. "אני עוסקת בתחום גיוס והשמת עובדים דוברי שפות זרות שנים רבות. מצאתי כי פרסום מודעות דרושים באתרים הידועים בישראל אינו מגיע אל קהל העולים. הקושי של העולים למצוא עבודה, לצד הקושי של המעסיקים להגיע אל אותם עולים והרצון לעזור לעולים להקטין את תחושת התסכול, הביאו אותי להחלטה להקים פלטפורמה ייעודית לעולים דוברי שפות זרות, אשר תרכז משרות במגוון תפקידים, ממגוון חברות בכל רחבי הארץ, בהתאמה לעולים חדשים, ותיקים ודוברי שפות זרות בישראל".



UWORK פועל במסגרת תוכנית האצה של "הכוורת", מיסודם של ג'וינט ישראל וקרנות הביטוח הלאומי, ופועל בשיתוף עם הסוכנות היהודית, הקרן לידידות, גבהים, נפש בנפש ועוד. הוא מספק לעולים פלטפורמה הכוללת מאגר הצעות עבודה המתעדכן על בסיס יומי על ידי החברות והמעסיקים המגייסים. מחפשי העבודה יכולים לסנן את הצעות העבודה על פי שפת המקור שלהם ובנוסף, במסגרת המיזם צוות UWORK מעניק לעולים כלים להתמצאות בשוק התעסוקה בישראל וליווי עד למציאת עבודה.



עולים חדשים מגיעים לישראל. צילום: הסוכנות היהודית
עולים חדשים מגיעים לישראל. צילום: הסוכנות היהודית



השימוש של העולים באתר הוא ללא תשלום והליווי נעשה בהתנדבות. ג'ונאס סלה, בן 27, עלה לישראל בשנת 2015 מצרפת, התנדב בצבא ושירת כחייל בודד בסיירת הנח"ל. כבוגר תואר ראשון ושני במדעי המחשב מאוניברסיטאות בצרפת וניסיון של כשנה בתחום BI ו־QA הוא חשב שימצא עבודה במהירות, אך לדבריו כמעט לא חזרו אליו. ג'ונאס הופנה ל־UWORK דרך הסוכנות היהודית, ועם הצטרפותו לפלטפורמה קיבל עשרות הצעות עבודה והחל לעבוד לאחר כעשרה ימים ב־AppsVillage בתחום ההתמחות שלו - דאטה אנליסט. וזאת רק דוגמה אחת מני רבות.



UWORK הוא למעשה הפלטפורמה הייעודית הראשונה לעולים חדשים בישראל המקשרת בין מעסיקים ברחבי הארץ המגייסים עובדים דוברי שפות זרות, לבין עולים חדשים, ותיקים ועוד ומעניק את שירותיו למחפשי העבודה ללא תשלום. האתר עצמו כרגע הוא באנגלית ועברית, אבל כבר בחודש הקרוב יעלה גם בשפות נוספות כמו צרפתית, רוסית, גרמנית, ספרדית ופורטוגזית. המשרות המתאימות לעובדים דוברי שפות זרות הן מגוונות ונוגעות כמעט בכל תחומי העסקים בישראל, החל מחברות בינלאומיות וחברות טכנולוגיה, דרך חברות המחזיקות מרכזי שירות ומענה ללקוחות ועד עסקים פרטיים.



"החזון שלי הוא לאפשר לעולים החדשים והוותיקים בפרט ולכלל דוברי השפות הזרות בישראל בכלל להשתלב בחברה הישראלית באמצעות מציאת מקום עבודה ההולם את כישוריהם בקלות ולהעלות את שיעורי התעסוקה ההולמת בקרב עולים חדשים", מציינת אברהם. "מאז הקמת המיזם עשרות עולים דוברי אנגלית, ספרדית, צרפתית, איטלקית ואפילו שוודית השתלבו במקומות עבודה בישראל והיקפי מציאת העבודה הולכים וגדלים מדי חודש".