אני בת 68 ולאחרונה מרגישה כאב עמום מאחורי אוזן שמאל, ובאזור הצוואר. זה כאב שבא והולך, ואני תוהה על המשמעות שלו. מה דעתך?
"מהתיאורים שלך עושה רושם שמקורו של הכאב הוא צווארי, ומגיע מהחוליות העליונות שלך שמקרינות את הכאב לכיוון האוזן, ולעתים גם לכיוון המצח. בגלל שזה כאב שרירי תוכלי להקל על עצמך בעיסוי עדין באזור הצוואר, או בעמידה מתחת לזרם מים חמימים. אם זה לא עובר תמיד תוכלי לפנות למרפאת כאב, ולעשות הזרקה קטנה באזור הצוואר העליון. בלי קשר אני ממליץ לך לפנות לבדיקה אצל נוירולוג". 

אני מאוד דואגת לנכדי בן ה־11 שמאז שהוריו התגרשו לפני כמה חודשים הוא החל לגמגם. הוא טופל אצל פסיכולוגית התנהגותית, והלך לטיפול במכון לליקויי תקשורת, אבל לא ראינו תוצאות משמעותיות. מה עליי לעשות בכדי לסייע לו להרגיש טוב יותר?
"יש כאן טראומה שגרמה לגמגום, וזו מצוקה רגשית. לדעתי כדאי להעניק לו טיפול רגשי, ואף לבדוק עם פסיכיאטר ילדים אם נכון יהיה לתת לו כדורים פסיכיאטריים למשך תקופה קצרה. חשוב לזכור שאם הוא שומע את אמא שלו מדברת דברים לא טובים על אביו, ולהפך, הדבר עלול להשפיע על הנפש הרכה שלו".

בני בן ה־48 נכנס למצב של חרדה לפני כשלוש שנים, נטל פרוזאק במשך תקופה, ולפני כחודש החליט שהוא מפסיק עם הכדור. כתוצאה מזה החרדות שלו חזרו, ובגדול. איך אוכל לסייע לו להרגיש טוב יותר? האם יש איזשהו ויטמין שיכול לחזק אותו בתקופה הזו?
"בתור התחלה עליו לחזור ליטול את הכדור, ואני מאמין שבתוך מספר שבועות מצבו ישתפר והוא יתחיל להרגיש טוב יותר. מעבר לזה, אני מציע שתפנו אותו לקבלת טיפול פסיכולוגי. זכרי שהחולשה שלו היא לא פיזית, היא נפשית. לפעמים ויטמין B12 יכול לעזור לחולה מבחינה פסיכולוגית בלבד, ולכן אם תתני לו זריקה של B12 זה ישפיע עליו יותר, ולא יזיק לו מבחינה פיזית".

האם בדיקת MRI היא בדיקה מסרטנת?
"בדיקת MRI היא בדיקה המבוססת על גלים אלקטרומגנטיים ואין בהם קרינה מייננת. מהניסיון שהצטבר אצלנו אנחנו יודעים שהיום אין שום בעיה לבצע את הבדיקה למטופלים. זה הגיע לרמה שבה אנחנו מאשרים את הבדיקה גם לנשים בהריון ואף לעוברים ברחם אמם. אני יכול להגיד בביטחון מלא שכל המכשור והציוד בבתי החולים עובר בדיקות ויש סטנדרטים מאוד גבוהים. מעבר לזה חשוב לי לציין כי לבדיקה הזו אין כל תופעות לוואי, והדבר היחיד שתרגישי בגללו אי־נוחות הוא הרעש שמייצרים המכשירים. אגב, תיאורטית - צילום רנטגן רגיל עלול להזיק למטופלים יותר מבדיקת MRI. נקודה למחשבה".

האם אישה בת 40 יכולה להיכנס להריון ראשון בקלות וללא עזרה הורמונלית?
“באופן סטטיסטי, לצערי, הסיכוי להיכנס להריון ראשון אחרי גיל 40 הוא קטן. על כן יכול מאוד להיות שכדאי להתחיל מיד הליך טיפולי הורמונלי תומך שיסייע לה להיקלט. זכרי שיש שכיחות גבוהה יותר של תסמונות גנטיות ומומים מולדים בהריונות בגיל מתקדם, ועל כן, במהלך כל ההריון יצטרכו לערוך בדיקות בכדי לבדוק את מצב העובר, כמו למשל בדיקות אולטרסאונד חוזרות, צ’יפ גנטי ובדיקות מי שפיר”.