אני בת 66 ומרגישה שהקמיצה ביד ימין והאגודל ביד שמאל כל הזמן נתפסות לי. אלו ממש כאבי תופת. אני מתקשה לבצע פעולות יומיומיות כמו פתיחת צנצנות או בקבוקים. אני גם חולת סוכרת ועברתי ניתוח בתעלה ביד ימין לפני כמה שנים. איך אוכל להקל על הכאב ולשפר את שגרת החיים שלי?


"חשוב לי להרגיע אותך ולציין שהכאבים שאת מתארת אכן נפוצים יותר אצל אנשים הסובלים מסוכרת. כדי להקל על הכאבים שאת חווה, המלצתי היא לפנות למומחה כף יד שיעזור לך למצוא פתרונות מתאימים. ברוב המקרים זריקה יכולה לעזור, אבל לעתים הפתרון הוא ניתוח קטן שנערך במרפאה. אני מציע לך לפנות לאורתופד שיבדוק מה קרה לגיד ביד ואולי ימליץ לך על ניתוח קטן בהרדמה מקומית. חשוב לי לציין שהניתוחים האלה מאוד מוצלחים".



האם אישה בת 40 יכולה להיכנס להריון ראשון בקלות וללא עזרה הורמונלית?
"באופן סטטיסטי, לצערי, הסיכוי להיכנס להריון ראשון אחרי גיל 40 הוא נמוך. על כן יכול מאוד להיות שכדאי להתחיל מיד הליך טיפולי שיסייע לה להיקלט. בגיל זה ישנה שכיחות גבוהה יותר של טריזומיה 21 ותסמונות נוספות למיניהן שנשים שנכנסות להריון בגיל מתקדם עלולות לסבול מהן. במהלך כל ההריון יצטרכו לערוך בדיקות כדי לבדוק את מצב התינוק, כמו למשל בדיקות אולטרסאונד חוזרות, צ'יפ גנטי, וכמובן בדיקות מי שפיר".



אני בת 60 וזה כשלושה חודשים סובלת מהזעות לילה שהולכות ומתגברות. אומנם גם במהלך היום חם לי, אבל אני לא מגיעה למצב של הזעות. ממה זה נובע ואיך אוכל לטפל בבעיה?
"הזעות לילה יכולות להיות קשורות לגיל המעבר, שלעתים יכול להימשך גם עד גילך, אבל גם ללוות, חלילה, מחלות זיהומיות כמו שחפת ומחלות בדם שמגיעות עם גלי חום. לכל רופא יש רשימה של בדיקות שצריך לבצע כשיש גלי חום או הזעות לילה בשביל לעשות אבחנה מדויקת. כדאי מאוד שתפני לרופא המשפחה כדי לעבור סדרת בדיקות שמתאימות למצב של הזעת לילה. לחלופין אני מציע לך לגשת למרפאה פנימית מייעצת שיש בכל בית חולים ולבקש שיעשו לך את הבדיקות הנכונות. לפעמים לא מוצאים כלום ואומרים שההזעה היא הורמונלית".  



נכדי בן השנתיים וחצי נולד עם כתם בעין, וזה מדאיג אותי. האם זה עלול לפגוע לו בראייה?
"אם בדקת עם רופא העיניים והוא הסביר שאין סיכון, אין לך סיבה לחשוש. אילו היה חלילה סיכון לפגיעה בראייה, רופא העיניים היה שולח את נכדך לניתוח עיניים. ייתכן שמדובר בכתם שהוא כמעין נקודת חן בעין. ייתכן שמדובר בתאים התופסים פיגמנט. אותו כתם יישאר לנכדך בעין עד סוף חייו, והוא לא יפריע לראייה שלו כי אינו קשור לראייה כלל. בכל מקרה, זו תופעה מוכרת לרופאי העיניים, ואם הרופא אמר לך בפירוש שאין מה לדאוג, אז יהיה עלייך לחפש סיבה אחרת לדאגה. למודאגים לגבי נקודת החן של בנך תוכלי לומר שהוא 'רואה את העולם עם חן'".



לנכדתי בת ה־15 יש מעט פצעי בגרות על עור הפנים. הרופא המליץ לה ליטול רואקוטן, אבל משום שהיא סבלה ממחלת הנשיקה, תפקודי הכבד שלה לא תקינים, כך שאנחנו לא יודעים אם הכדור יכול להשפיע על הכבד. מה דעתך?
"כידוע, גיל 15 הוא מאוד רגיש מבחינת דימוי אישי. בגיל ההתבגרות נושא החיצוניות חשוב מאוד לבני הנוער, הם מתעוררים בבוקר ועומדים שעה מול הראי שמגדיל את הפנים פי 30, וכל פצעון נראה להם כמו הר געש. אם ישנה תרופה אחת ויחידה שיכולה למגר באופן משמעותי פצעי בגרות, זו רואקוטן, אבל יש לה תופעות לוואי, כך שהייתי מציע לשקול את העניין עם הרופא המטפל. כל עוד תפקודי הכבד לא חוזרים לנורמה, יש לעקוב אחר רמת אנזימי הכבד ולדחות את תחילת הטיפול ברואקוטן עד שהכבד יחזור לתפקוד תקין. רופא עור יכול ללוות את נכדתך  ולטפל בה, אבל בינתיים הייתי ממליץ על שימוש בקרמים מבוססים ויטמין A ולהימנע מחיטוט בפצעים כי זה עלול לגרום לצלקות".