דובר מערכת בית המשפט באיראן, גולאם חוסין איסמעילי, הודיע היום (שלישי) כי הרשויות עצרו חשודים במעורבות בהפלת המטוס האוקראיני, שלדברי טהרן טיל נ"מ הפיל אותו בטעות. איסמעילי מסר, כי "נערכו חקירות נרחבות שהביאו למעצר אנשים", אך הוא לא מספר את מספרם וזהותם. במקביל, אישר את דבר מעצרם של 30 מפגינים שנעצרו בהפגנות הקשורות להתרסקות המטוס.

הודעה זו באה לאחר שנשיא איראן, חסן רוחאני, אישר, בנאום טלוויזיוני כי האחראים על הירי לעבר המטוס האוקראיני, ביום רביעי שעבר, שהרג 176 נוסעים, ייענשו. רוחאני אמר: "עבור אנשינו, חשוב מאוד באירוע זה שכל מי שטעה או התרשל בכל רמה יועמד לדין", והוסיף "כל מי שצריך להיענש ייענש".

רוחאני הדגיש את האחריות של ממשלת ארצו "בפני האיראנים והמדינות שאיבדו את אזרחיהן" בתקרית הפלת המטוס. "תאונת המטוס הייתה טרגית ויש לחקור אותה בקפידה", הוסיף ואמר כי "מדובר בטעות בלתי נסלחת". בנוסף הדגיש כי "הודאת הבכירים הצבאיים בטעות היא צעד ראשון בכיוון הנכון", והוסיף כי "אי אפשר להטיל את האחריות לתאונת המטוס על אדם אחד".

חסן רוחאני. צילום: רויטרס
חסן רוחאני. צילום: רויטרס

נשיא איראן קרא גם להקמת בית משפט מיוחד לחקירת האירוע ואמר: "על מערכת המשפט להקים בית משפט מיוחד שכולל שופט בכיר ועשרות מומחים. זה לא מקרה רגיל. העולם כולו יפקח עין על בית משפט זה".

בתוך כך, אתמול עצרו כוחות הביטחון באיראן את בנו של מהדי כרובי, מנהיג התנועה הירוקה באיראן לאחר שאביו הוא העז לדרוש מהמנהיג העליון, עלי חמינאי, לפרוש מתפקידו. בדיווח באתר "סיחאם ניוז" האיראני נאמר, כי חוסין כרובי נעצר יומיים לאחר שאביו, שנמצא במעצר בית מאז 2011, דרש מחמינאי להתפטר על רקע טיפולו בהתרסקות המטוס האוקראיני.

כרובי אמר לחמינאי: "אינך מחזיק בתכונות של מנהיגות ואתה צריך לפרוש, מכיוון שאיש אינו יודע את נוכחותך כמפקד הראשי של הכוחות המזוינים. איפה היית בבוקר התרסקות המטוס, מדוע לא הצהרת דבר, מדוע ההכחשה והשקרים שנמשכו שלושה ימים?".

כרובי המשיך, "זה אינו הסקנדל היחיד בו אתה נושא באחריות ישירה. יש שערוריות אחרות. מדוע לא פתחו בחקירות הרצח הסדרתיות (בשנות התשעים)?, הונאת הבחירות בשנת 2009 והדיכוי המדמם של המפגינים באותה תקופה? וגם דיכוי הפגנות 2018 ו-2019?". כרובי סיכם באמירה: "אני רואה שחסרים לך החוכמה, האומץ, הניהול והכוח להוביל - ועליך לפרוש".