גורם בכיר בפנטגון, גורם מודיעין אמריקאי בכיר וגורם נוסף במודיעין העיראקי אמרו הערב (חמישי) בשיחה עם "ניוזוויק" כי המטוס האוקראיני, שהתרסק באיראן מוקדם יותר השבוע, הופל על ידי טיל נ"מ איראני. לדבריהם, הדבר התרחש ככל הנראה בטעות. גם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אמר כי למדינתו יש מודיעין על כך שאיראן הפילה את המטוס האוקראיני שהתרסק השבוע בשטחה.

עוד פורסם הערב תיעוד בו נראה לכאורה רגע פגיעת הטיל במטוס. יש לציין כי מידת אמינותו של הסרטון שנויה במחלוקת.

טיסה מספר 752 של חברת התעופה הבינלאומית באוקראינה המריאה בלילה שבין שלישי לרביעי מנמל התעופה הבינלאומי בטהרן, בדרכה לנמל התעופה הבינלאומי בקייב. הטיסה הספיקה לשדר אותות במשך כמה דקות, עד הרגע בו איראן שיגרה טילים לעבר בסיסי צבאי אמריקאים בעיראק. על פי ההערכות, המטוס יורט על ידי מערכת טילי קרקע אוויר Tor-M1 שנבנתה ברוסיה, ומכונה על ידי נאט"ו כ"גונטלט". 

הטיל שפגע כביכול במטוס, צילום: רשתות ערביות
הטיל שפגע כביכול במטוס, צילום: רשתות ערביות

שני הגורמים האמריקאים מעריכים כי הפלת המטוס היתה אירוע מקרי. כאמור,  המטוס התרסק שעות ספורות לאחר מתקפת הטילים האיראנית נגד בסיסים בעיראק, שבהם מוצבים חיילים אמריקנים. 176 בני אדם נספו בהתרסקות. פיקוד המרכז האמריקאי סירב להגיב לדיווח. 

הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, התייחס לדיווח ואמר כי יש לו "תחושה שמשהו נורא קרה למטוס האוקראיני שהופל באיראן", אך לא סיפק הוכחות לדבריו. עוד אמר כי יכול להיות כי המטוס הופל בטעות. רשת CBS דיווחה כי המודיעין האמריקאי הצליח לקבוע שהמטוס האוקראיני הופל על-ידי טיל נ"מ - בין היתר בזכות מידע מלוויינים אמריקניים שזיהו שיגור של שני טילי קרקע-אוויר, זמן קצר לפני שהמטוס התרסק. גורמים אמריקנים אמרו לרשת החדשות כי המודיעין האמריקני זיהה גם סימנים לכך שמכ"ם הופעל. גורם אחד אמר ל-CBS כי נראה שחלקי טיל התגלו סמוך לאתר ההתרסקות. 

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

ראש רשות התעופה האזרחית באיראן שלל את הדיווחים וההערכות שפורסמו בארה"ב, ולפיהן טיל נ"מ איראני פגע במטוס הנוסעים האוקראיני שהתרסק אתמול ליד טהרן. "בלתי אפשרי שטיל פגע במטוס", אמר הבכיר האיראני, לפי דיווח בסוכנות הידיעות ISNA. הוא טען כי מדובר ב"שמועות חסרות הגיון". עם זאת, משרד החוץ האיראני הודיע כי פנה לרשויות באוקראינה ולחברת בואינג בבקשה להצטרף לחקירת נסיבות התרסקות המטוס האוקראיני.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר ש"המומחים הבריטים הטובים ביותר צריכים להשתתף בחקירת התרסקות המטוס האוקראיני באיראן". גם קנדה הגיבה להתרסקות, ובשיחה חריגה בין שר החוץ האיראני למקבילו הקנדי, אמר הקנדי שיש הרבה שאלות שדורשות מענה בנושא ההתרסקות. נשיא אוקראינה זלינסקי אמר:  "שוחחתי עם נשיא איראן על חקירת המקרה והובטח לי על ידו שלמומחים האוקראינים תיהיה גישה מלאה לפרטי החקירה".