מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה של איראן, אמיר עלי חאג'יזאדה, קיבל היום (שבת) את האחריות המלאה על הפלת המטוס האוקראיני לאחר שהמריא משדה התעופה הבינלאומי "אימאם חומייני" בדרום מערב טהרן, והודה שכבר ביום רביעי דיווח על שיגור מוטעה של טיל. זאת, בניגוד לטענות של בכירים בארצו, כי מדובר בתקלה טכנית.

במסיבת עיתונאים, ששודרה בטלוויזיה הממלכתית, אמר הגנרל האיראני, כי מטוס הנוסעים של חברת "אוקראיינה אינטרנשיונל איירליינס", שהיה על סיפונו 176 נוסעים ואנשי צוות, זוהה בטעות כטיל שיוט מדגם קרוז - ובעקבות כך שוגר לעברו טיל נ"מ לטווח קצר.

לדבריו הטיל גרם לשריפה במטוס, ששב על עקבותיו לשדה התעופה והתפוצץ בעת הנחיתה. "הייתי מעדיף למות - ולא לחזות בתאונה שכזאת", אמר מפקד חיל האוויר. "אני לוקח אחריות מלאה על הטעות ומוכן לכל החלטה של האחראים". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, האשים את את ארצות הברית וכתב בחשבון הטוויטר: "טעות אנוש בעת משבר שנגרם בגלל ההרפתקנות האמריקנית".

כזכור, אתמול פורסם כי מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הציע לנשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי את עזרתה של ארצות הברית בחקירת התרסקות המטוס. "אנחנו עומדים לצד אוקראינה ומוכנים להציע את עזרתנו בחקירה שמתנהל", כתב פומפאו בטוויטר.

שר החוץ האוקראיני, ואדים פריסטאיקו, אמר כי אוקראינה קיבלה גישה לקופסה השחורה של המטוס שהתרסק באיראן, אך עדיין לא נותח המידע שנמצא בתוכה. "נדרוש פיצויים מהאחראים במידה ויתברר שהמטוס נורה על ידי טיל", אמר. בתוך כך, משרד החוץ האוקראיני מסר כי הנשיא ולודימיר זלנסקי קיבל "מידע חשוב" מהאמריקאים בנוגע להתרסקות.