את הערכת המודיעין השנתית של אגף המודיעין בצה”ל צריך לראות כהזדמנות של מערכת הביטחון לבחינה מעמיקה של ההתרחשויות בשנה האחרונה בזירות הקרובות והרחוקות ולסימון נקודות השינוי המשמעותיות בשנה האחרונה.

בהסתכלות קדימה מסמנים באמ”ן את המגמות האפשריות, שעשויות להתפתח השנה, איומים לצד הזדמנויות, שאמורות להוות בסיס לקבלת החלטות לדרג המדיני ולצמרת הצבא כבר היום. אולם באמ”ן מזהירים כי בעולם משתנה בקצב אדיר אין מדובר בנבואה לשנה הקרובה, אלא בשיקוף של תמונת מצב הנכונה לעת הזאת ועשויה להשתנות במהירות. כפי שראינו רק באחרונה, כשנשיא ארה”ב דונלד טראמפ הפתיע בהחלטה לחסל את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני.

במידה רבה השינוי הגדול בהערכת המודיעין בשנה הזאת מסמן את מרחב אי-הוודאות באזור, שהולך וגדל בין השאר בגלל הקושי לנחש את אורח התנהלותה של המעצמה החזקה בעולם ואת מדיניותה באזור.

במרכז הערכת המודיעין עומדת כצפוי איראן והשפעתה על אזורנו. בטווח הזמן הקצר, מבחינתה של ישראל, האיום המסוכן ביותר נשקף מצד חיזבאללה, שהמשיך בהתעצמותו הצבאית והפוליטית בלבנון. הארגון צפוי להמשיך גם בניהול מאבק עצמאי נגד ישראל. את המאבקים של איראן בישראל, אם חיל האוויר ימשיך לתקוף מטרות איראניות בסוריה, הוא לא ימהר להכניס ללבנון. אולם פגיעה באינטרסים שלו בלבנון זה כבר סיפור אחר. בעניין הזה חיזבאללה יהיה מוכן להסתכן גם בהסלמה משמעותית כלפי ישראל, מתוך התעקשות שלא לאפשר לישראל לשנות את משוואת התגובה.

הלוויית קאסם סולימאני. צילום: רויטרס
הלוויית קאסם סולימאני. צילום: רויטרס

פשר הניתוח הזה הוא כי לצד מרכזיותה של איראן בהערכת המצב המודיעינית, כמי שיוצרת את חוסר היציבות באזור, הסיכוי הגובר למלחמה השנה תלוי יותר מכל בהתפתחותם של אירועים מבצעיים בין ישראל לחיזבאללה.

מה שצפוי להשפיע במיוחד על האירועים הוא פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה. בישראל מניחים כי הצליחו לבלום לעת עתה את הפרויקט, שהיה מושפע בין השאר מרצון איראני בהובלת סולימאני. כעת מעריכים בישראל שיש גם סיכוי לכך שחיזבאללה יחליט להשקיע בפרויקט הרבה פחות משאבים בשל מצוקה כלכלית וחישוב של עלות כנגד תועלת בטווח הקצר.

זהו, כמובן, התרחיש הרצוי לישראל. אבל ייתכן שהוא אינו יותר ממשאלת לב. בשורה התחתונה, עימות ישיר בין ישראל לחיזבאללה, ששני הצדדים מכריזים כי הם אינם מעוניינים בו, תלוי בראש וראשונה בהחלטות שיתקבלו בחיזבאללה - בשאלה אם הם ממשיכים בקידום הפרויקט גם בתקופה הקרובה - ובתגובה הישראלית.

אולם, מעבר לאיומים המיידיים, מעל הכל עומד האיום הגרעיני האיראני. למרות הקשיים מבית והמשבר הכלכלי החריף בשל הסנקציות החריפות, האיראנים מעבירים מסר למערב שלפיו הם מוכנים לקחת גם סיכונים ולהתקדם בתוכנית הגרעין.

ההערכה בישראל היא כי בטהרן טרם קיבלו החלטה לפרוץ דרך לייצור הפצצה הגרעינית וכי מהלכיה של איראן מכוונים קודם כל לשפר את תנאי המיקוח שלה לקראת חידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין. עם זאת, בישראל גורסים כי השינוי במדיניות האיראנית מחייב את מערכת הביטחון להיערך גם לאפשרות שאיראן תבחר לפרוץ דרך לייצור נשק גרעיני.

יש במערכת הביטחון גם מי שסבורים שחיסול סולימאני משכנע את השלטון האיראני כי חסינות אמיתית להמשך הפצת רעיון המהפכה תתקבל רק עם השגת נשק גרעיני. בינתיים, מקווים במערב, הלחצים מבית יכריעו לכיוון ההפוך. אולם עד אז סוגיית תוכנית הגרעין של איראן תמשיך לעמוד בראש סדר היום גם בתקופה הקרובה.