“לנוכח החשש מהכרזה רשמית על מצב חירום לאומי בשל מגיפת הקורונה, הסיכויים להעלאת מסים באמצע השנה על ידי הממשלה, אם תוקם, הולכים ופוחתים”. כך סבורים הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד”ר גיל בפמן ואסטרטג הריביות דודי רזניק.

לדעתם, העלאת מסים תגרור הכבדה נוספת על הצריכה הפרטית, ולכן בתרחיש של האטה כלכלית משמעותית תידחה העלאת מסים, תוך גידול בגירעון התקציבי ובחוב הממשלתי. השניים סבורים כי האירועים הכלכליים בעקבות התפשטות הנגיף יביאו להפחתה של תחזית האינפלציה ל־0%־0.5% בשנה הקרובה. בנוסף, הצמיחה במשק צפויה לרדת ל־1.5% לשנה.

גם כלכלני לידר שווקי הון סבורים כי “קטנו הסיכויים להעלאת מסים בקרוב, וזאת כדי למנוע פגיעה בצריכה הפרטית ולסייע להתאוששות המשק”. לדבריהם, הממשלה החדשה תיאלץ לקבוע יעד גירעון חדש, שמרני פחות (היעד המקורי עמד על 2.9%), כדי לסייע לגידול בצריכה הפרטית ולהתאוששות המשק.

עוד טוענים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית, כי “הפחתת ה’חירום’ של 0.5% בריבית בארה”ב פותחת את הדלת להפחתת ריבית מצד בנק ישראל בזמן הקרוב. זה יהיה בתחילת אפריל, או אפילו מוקדם יותר (בהתאם לנסיבות). הריבית תעבור לטריטוריה שלילית אם השליטה על התפשטות הקורונה תושג רק במהלך 2021”.

בתוך כך, הבורסה לניירות ערך הגיבה בירידות שערים חדות לירידות בארה”ב, ובכך “נמחקו” מיליארדי שקלים מהמסחר. המדדים המובילים ירדו בשיעור חסר תקדים של 5% ומעלה. 

ירידות חדות נרשמו במניית אל־על, שעדכנה כי היא צופה הפסד של 70־90 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 ואובדן הכנסות של 150 מיליון דולר. מניות קבוצת דלק, כולל דלק חיפושי נפט, ירדו ב־10%־20%. על הקבוצה גם מעיקה הירידה העולמית במחירי הנפט.

אם מגמת ירידות השערים תימשך, קופות הגמל, וקרנות ההשתלמות והפנסיה יספגו בסיכום חודש מרץ את המכה הקשה ביותר מאז אוקטובר 2008 -  אז נרשמו בהן ירידות חדות של 10%. נזכיר כי קופות הגמל הסולידיות סיימו את פברואר בתשואות שליליות של 2.5%. את מרץ הן כבר עלולות לסיים בתשואות שליליות של 5% ומעלה. התשואות ב־2019 כולה היו חיוביות והסתכמו ב־12%.