ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש לאזרחים המודאגים על הרחבה נוספת במגבלות התנועה האישיות כחלק מהתנהלות במתכונת חירום בצל בהלת הקורונה. בנוסף, הודיע על צמצום מספר העובדים בחברות המגזר הפרטי ב-70% וכן על המשך  כללי הזהירות הנדרשים. היום (שלישי) ההגבלות הוסיפו להתרחב ולציבור נמסר כי ההמלצה העדכנית היא לצאת מהבית רק לצורך עניינים דחופים וחיוניים.

אסף וסרצוג, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM, שם הביע את דעתו על המצב וסיפר על חבילות הסיוע למשק, שיטיבו את מצב העצמאים וכן העובדים שפוטרו או נשלחו לחופשה ללא תשלום בימים אלה.

 

ענת: קודם כל, ידיעה ששמענו ממש לפני כמה דקות על זינוק במספר המובטלים. זה ברור שהולכים לקראת מיתון, זה ברור שיוציאו פה עשרות מיליארדי שקלים, יש לכם מושג איך המשק ייראה? 

קשה לדעת איך המשק ייראה כי אנו עומדים פה בתנאי חוסר ודאות מאוד גדולים. אני חושב שזה אולי האירוע המשמעותי ביותר שעבר על האנושות במאה השנים האחרונות.

בישראל מתמודדים עם משברים, בעיקר ביטחוניים, שהם מאוד קשים, אבל הם בדרך כלל תחומים במקום ובזמן. זאת אומרת שאפשר להעריך כמה זמן זה יימשך. במקרה הזה, חוסר הוודאות כרגע הוא אדיר כיוון שזה לא תחום בזמן או מקום, זה משפיע על כל המדינה ועל כל העולם, וגם לא ניתן להעריך מתי זה ייגמר. לכן התרחישים מאד מגוונים, אבל כרגע אנחנו במצב שבו יש אבדן תוצר משמעותי לצד האטה משמעותית במשק שצפויה במצב הקיים.

ענת: בוא ונתייחס לתכנית הממשלה למגזר הציבורי ולמגזר הפרטי.
את התכנית אפשר לחלק לארבעה רכיבים משמעותיים, יש לה עוד רכיבים של תקציבים שהוקצבו לבריאות, רווחה ומערכות תומכות, אבל בעולם של המגזר הציבורי, הורדנו את הפעילות לעובדים חיוניים בסדר גודל של 30% מהעובדים. השאר יוצאים הביתה ובשלב הזה ייקחו ימי חופש על חשבון ימי החופש המוקצים להם, עד אחרי חג הפסח.

במגזר הפרטי יש לנו שני פתרונות, חלק מהמעסיקים מגיעים להסדר דומה עם העובדים שלהם, אבל רוב המעסיקים מתחילים להוציא לחופשה ללא תשלום, ובזמן הזה העובד זכאי לדמי אבטלה. 

ענת: מה עם העצמאים?

לגבי עצמאים, חשוב להזכיר שאין להם דמי אבטלה מביטוח לאומי. יש להם פנסיה שהם מפרישים אליה אבל במקרה הזה עקב האירוע החריג שנוצר, יצרנו מענק שייצא דרך רשות המסים עבור עסקים בעלי מחזור בהיקף מסוים, שיקבלו מענק שנע עד גובה 6,000 שקלים בהתאם להכנסה שלהם.

ענת: ב-6,000 שקלים אנחנו יודעים מה אפשר לעשות. מה יהיה אחרי שיייגמר הכסף? צריך לעשות שינויי חקיקה, ולהתקין תקנות מיוחדות.
 התכנית יצרה כלים משמעותיים עבור מעסיקים כמו דחיית תשלומי ארנונה, חשמל מים, פנייה לבנקים לדחות החזרי חובות וכן הלאה.

ענת: בכמה זמן לדחות? 
על הבנקים ועל מפקח הבנקים אנחנו לא יכולים להורות, אבל ראינו שבמשכנתאות הייתה דחייה של שלושה חודשים, אנחנו גם יודעים שיש קשר עם מעסיקים שונים במשק ועסקים שונים לגבי דחייה בהיקף דומה, וגם דחייה של מע"מ עד ל-27 באפריל,  כך שזה גם אמור לתת מרווח נשימה.

כרגע יצרנו תוכנית שהמטרה שלה היא לעזור למשק להתמודד עם המצב הקיים, להחזיק את הראש מעל המים ולאפשר פעילות תזרימית לשכירים ולעסקים לפחות עד אחרי חג הפסח. בזמן הזה, אנחנו ממשיכים להעריך את המצב, וכמו שראיתם יש עוד פעולות שמשרד הבריאות נוקט בהן כדי למזער את קצב ההידבקות באוכלוסיה, ועוד פעולות שאנחנו נוקטים בהם במגזר העסקי כמו צמצום פעילות או האטה של המגזר העסקי כדי לצמצם התקהלויות.

כדי שלא נצטרך לצמצמם יותר את הפעילות המשקית, חייבים להקפיד על ההנחיות החדשות של משרד הבריאות. אם לא נקפיד על זה ברמה האישית, נצטרך להחריף את הצעדים בצד הכלכלי, ולסגור עוד יותר, מה שיאט עוד יותר את הפעילות במשק, לכן זה מאוד חשוב.

ענת: עכשיו תראה, מי שישלם את המחיר בסוף אלו האנשים המוחלשים, רוב הציבור, שאינו עשיר ואין לו חסכונות. המדינה עלולה לקרוס. בצרפת אתמול, הודיעו שלא משלמים מע"מ, מס הכנסה ומסים. אפשר לעשות את זה בישראל? 
קודם כל דחינו. חשוב מאוד איך משתמשים בכלים האלו. אנו באירוע אדיר בעל קנה מידה משמעותי עם השלכות על המשק, ואנו הולכים כולנו להיפגע. לכל אחד יש חברים או משפחה שנפגעים מזה באופן ישיר, וכולנו מרגישים את זה. אנו כבר במקום הזה ועוד נהיה בו תקופה לא מועטה. אנו רוצים לשמור על בריאות הציבור, מן שני הצד הכלכלי לא פחות חשוב וצריך לאזן ביניהם.

ענת: לא תהיה כלכלה- לא יהיו חיים? 
 בתוך משרד האוצר וביחד עם הממשלה ועם הגורמים הרלוונטיים ביחד עם משרד הבריאות אבל גם עם משרדים נוספים, כל הזמן עושים דיונים ונערכים לקראת איפה אנו נמצאים, יש לנו עוד הרבה כלים להשתמש בהם. לדעת מתי להרחיב כלי מסוים, לדעת מתי "לזרוק" לשוק כלי אחר, כדי שנדע לתת את המענה הנכון והיותר ממוקד, אני מאוד מקווה שעוד 3-5 שבועות נהיה במקום אחר.