שוטרים הותקפו היום (ראשון) בשכונת מאה שערים בירושלים, זאת כאשר הגיעו למקום במטרה לאכוף את נהלי ההתקהלות על אחד מבתי העסק. הציבור במקום לא שש לראותם, והגיב בהתקהלות משלו - מאות בני אדם תקפו את השוטרים ויצרו המולה במקום, קהל גדול שהתקבץ סביב השוטרים פתח לעברם בקריאות גנאי "נאצים" והחל ליידות לעברם אבנים וביצים. בסיום האירוע נעצרו שלושה בני אדם - שניים בגין ההתפרעות ואחד בשל פתיחת בית העסק המדובר. אחד השוטרים נפגע באורח קל ונזקק לטיפול רפואי. במהלך הפרות הסדר ביצעה המשטרה מעצרם של שלושה חשודים שסירבו להתפזר מהמקום והפרו צו האוסר התקהלות ובידיהם הופקדו קנסות בסך 5,000 ₪ לכל אחד. 

כאמור, מאז כניסת צווי משרד הבריאות לתוקפם ועד כה, המשטרה פתחה 126 חקירות נגד מפרי בידוד, וכן 19 חקירות נוספות בעקבות חשד להפצת הודעות כזב - Fake news. עד כה בוצעו למעלה מ-14,000 ביקורים למבודדים, נרשמו 42 דו"חות, מרביתם בגין סירוב לפיזור התקהלות אסורה, וכן הוצאו צווי סגירה ל-18 בתי עסק שהפרו את ההנחיות באופן בוטה.

משטרת ישראל ממשיכה בפעילות מוגברת במישור הגלוי והסמוי, במטרה לסייע למשרד הבריאות בפעולות האכיפה. ככל שעולה חשד לקיומה של עבירה פלילית, במשטרה פועלים בהתאם למדיניות ולהנחיות נגד אותם מפרי צווים על מנת למנוע את הפצת והתפשטות נגיף הקורונה בישראל. עד כה נפתחו 126 תיקים פליליים הקשורים להפרות הבידוד. בנוסף אגף החקירות והמודיעין פועל במהלך הימים האחרונים לניטור ולהתחקות אחרי מפיצי הודעות כזב, נפתחו 19 חקירות בגין מקרים שונים של הפצת מידע כוזב.

כמו כן, במהלך הימים האחרונים החלה המשטרה לרשום דו"חות בעת הפרות חריגות ובפרט בעת הפרת חובת בידוד וכן סירוב להוראת שוטר להתפזר בעת התקהלות אסורה. עד כה נרשמו 42 דו"חות (הפרת חובת בידוד- 12 דו״חות, הפרת חובת דיווח למשרד הבריאות על בידוד - שני דו״חות, סירוב להוראה על פיזור התקהלות אסורה - 28 דו"חות).

אחד המקרים הבולטים של הפרת בידוד נרשם במסגרת פעילות אכיפה של צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש), כאשר ביום רביעי האחרון שוטרים סיירו בשעת לילה ברחבי כפר קאסם, ואיתרו בעיר מספרה כשהמקום פתוח וזאת בניגוד להנחיות משרד הבריאות. שוטר הסביר לבעל בית העסק את הוראות צו הבריאות והורה לסגור את בית העסק.

למחרת, בביקורת חוזרת של השוטרים במקום, הם איתרו כי בית העסק ממשיך לפעול כרגיל וזאת בניגוד להנחיות משרד הבריאות ונמצא כי בעל המספרה מפר הוראה חוקית ומבצע עבירה של הפצת מחלה מדבקת וזאת על אף שהוראות הצו הוסברו לו יום קודם לכן ע"י השוטרים. בעל בית העסק זומן לתחנת המשטרה ומפקד תחנת המשטרה בעיר ביצע לו שימוע במהלכו הוחלט על סגירת המספרה למשך 30 ימים.

במרכז מאמץ הפיקוח המשטרתי, מדי יום מבקרים השוטרים אלפי מחויבי בידוד בכדי לוודא כי הם נשמעים להנחיות, כשעד כה ביקרו השוטרים 14,213 מחויבי בידוד בכל רחבי הארץ, מתוכם 2,369 במהלך סוף השבוע. בימים האחרונים ביקרו שוטרים בכל רחבי הארץ גם באלפי בתי עסק שונים, כשרובם המוחלט של בתי העסק והאזרחים קיימו והקפידו על ההנחיות במלואן. נוסף למאמצי הסברה משמעותיים המתבצעים בשטח, המשטרה סגרה עד כה 18 בתי עסק באמצעות צווים בגין הפרת ההנחיות באופן בוטה. 

המשטרה קוראת לציבור להישמע להנחיות והוראות משרד הבריאות, שכן אי קיומן משבש את המאמץ הלאומי במאבק בהתפרצות הנגיף והתפשטותו בישראל. כמו כן, חל איסור מוחלט על הפצה ושרשור של מידע כוזב שכל תכליתו לזרוע בהלה בקרב הציבור. מידע רלוונטי ומוסמך, לרבות עדכונים והנחיות רשמיות, יופצו רק על ידי הגורמים המוסמכים לכך ובאתר משרד הבריאות. 

הקורונה: פארק סגור לתנועה בראשל״צ (צילום: החברה לביטחון ראשון לציון)
הקורונה: פארק סגור לתנועה בראשל״צ (צילום: החברה לביטחון ראשון לציון)

בתוך כך, גם ברשויות המקומיות החלו לבצע פעולות אקטביות של סגירת המרחב הציבורי לתנועת בני אדם. עיריית פתח תקוה הודיעה כי היא ממשיכה בפעילויות לחיטוי המרחבים הציבוריים. היום נעשו בדיקת ביצוע לפעילות החיטוי ובהמשך השבוע יחוטאו למעלה מ-190 גינות ומתקני כושר ולמעלה מ-500 תחנות אוטובוס בעיר. ראש העיר, רמי גרינברג מסר כי ״חיטוי המרחבים הציבוריים הינו מהלך חיוני ואנו נבצע את החיטוי בגינות, מתקני הכושר ותחנות האוטובוס ונעשה כל שניתן כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה. אני מפציר בתושבים לצאת מהבית רק במקרים חיוניים ולהימנע מהתקהלויות. אנא הקפידו על הנחיות משרד הבריאות״.

גם עיריית ראשון לציון החלה הבוקר לסגור את כלל מתקני הספורט, הגנים והפארקים ברחבי העיר. בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והנחיות הגבלת התנועה של ממשלת ישראל, החליט ראש העיר ראשון לציון רז קניסטליך להורות על החמרה בצעדי התגוננות בעיר ראשון לציון במטרה למנוע את המשך ההדבקה והתפשטות הנגיף. על פי ההחלטה כל הגנים, מתקני הספורט ובכלל זה מגרשי הספורט, מתקני הכושר מתקני המשחקים, הפארקים, הגינות והגנים בעיר יסגרו כל עוד מצב החירום ימשך. פקחי החברה לביטחון יבצעו פעילות הסברה וכן יפעלו למנוע כניסה או שימוש במתקנים.

החל משעות הבוקר מציבה עיריית ראשון לציון מחסומים, וכן סרטי סימון האוסרים את הכניסה למרחבים והמתקנים האסורים בשימוש. במקביל עיריית ראשון לציון בסיוע נציבות הכבאות ומשטרת ישראל מבצעים חיטוי של מתקנים ושטחים במרחב הציבור כל זאת במטרה להילחם באופן אפקטיבי בנגיף הקורונה. אנחנו שבים וקוראים לכלל הציבור רק משמעת אישית של כלל הציבור ובכלל זה הקפדה על היגיינה ומניעת יציאה מהבית למרחב הציבורי יביא לתוצאות חיוביות במלחמה בנגיף.