המאבק בקורונה נמשך: הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ עפר שלח (כחול לבן) מתכנסת הבוקר (חמישי) על מנת לדון בהתפשטות הנגיף בישראל. בדיון משתתפים מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד וכן ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. 

בר סימן טוב, אמר בפתח הדיון "אנו במצב שבו כל שלושה ימים מספר החולים מוכפל. יש כמה דברים בנוגע למחלה שאנו לא יודעים. כמה חולים עוברים אותה בצורה אסימפטומטית ולא מודעים לכך בכלל". כמו כן, הוא העריך כי "בעוד שבוע מהיום יהיו 200 חולים", וכי "נגיע לכ-10,000 בדיקות ביום".

מנכ"ל משרד הבריאות הזהיר גם כי "קיים פוטנציאל התפרצות מאוד גבוה של המחלה בפסח וברמאדן, ואנחנו בחרדה גדולה מכך. אני לא יכול לומר שאני אופטימי לגבי היכולת לתת מענה לכל מי שיצטרך. המספרים עשויים להיות מספרים אדירים. לכן אנחנו לוחצים על צעדים דרסטיים".

בהתייחסו לבדיקת כשיעור מהאוכלוסייה במדינת ישראל, אמר: "אנחנו היום כנראה מבצעים יותר בדיקות מכל מדינה אחרת ואנחנו בגישה של 'בואו נבדוק כמה שיותר'. יותר חשוב מכמה בדיקות בודקים, זה את מי בודקים".

מנכ"ל משרד הבריאות בוועדת הקורונה. צילום: ערוץ כנסת

כשנשאל על ידי ח"כ שלח בנוגע למצב מכונות ההנשמה השיב: "אחד הצירים המרכזיים שאנחנו עובדים בהם הוא נושא הציוד. יש לנו במלאי מעל כ-1500 מכונות הנשמה ששמישות וזמינות עכשיו. יש עוד מכונות הנשמה שאנחנו לוקחים מהצבא, יש עוד 70 במגזר הפרטי שנשתמש גם בהם. סה"כ יעמדו לרשותנו בזמן הקרוב 2864".

על הטיפול בקשישים במוסד "נופים", אמר: "אנו נדגום את אוכלוסיית נופים באופן מלא. יש לנו מגבלות של בדיקות. אני יותר רגוע כי הם בבידוד, יש עוד אין-סוף מקומות כאלה. מה שאתם רואים זו תופעה נפוצה בכל מוסדות הקשישים והדיור המוגן". הוא הוסיף כי "גם הפלסטינים מדאיגים אותנו מאוד, כי אנו כלים שלובים אפידמיולוגית. מה שיקרה שם ישפיע עלינו".

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר בדיון בוועדת הקורונה כי "יש כאן אויב לא מוכר, והתמונה הנוכחית אינה תמונת ההווה". בנוסף, הוא ציין כי "קשה מאוד להעריך את סבירותם של המודלים השונים, ומחיר הטעות בלתי נסבל", עוד הוסיף כי "צריך לומר ביושר. היינו צריכים לגבש את מנגנון הניהול תוך כדי תנועה . הן לא החלטות מושלמות". לאורך הדיון נאלץ בן שבת להתמודד עם ביקורת חריפה של חברי הוועדה ביחס להתנהלות המל"ל.

"אתאר את המדיניות ומנגנון השליטה ברמה הלאומית. בסוף ינואר קיבלנו את ההחלטה הראשונה לגבי המגיעים מסין. קבענו בתחילת הדרך שמדובר באירוע "על משרדי" שבו נדרש לקבל החלטות מהירות. היעד האסטרטגי שקבע ראש הממשלה הוא להביא לכך שמדינת ישראל תוכל להכיל את המגפה בכל ההיבטים. הבריאותי, התפקודי, הכלכלי", אמר בן מאיר. 

"משרד הביטחון משמר כוננות לקבל הפיקוד בכל רגע נתון ומכיר מקרוב ושותף בקבלת ההחלטות על מנת להיות מוכן אם יידרש לקבל פיקוד על המצב. מאמץ ההסברה הוא בהחלט חשוב אך הוא לא העיקרי", הוסיף. 

ביחס לשאלה מה נעשה בנושא המטיילים הישראלים המטיילים בחו"ל , ענה כי  המאמץ להחזרת ישראלים נעשה על ידי משרד החוץ. "בכל מקום שיש קושי אנו נמצאים שם. מדינת ישראל קולטת חזרה אליה את כל אזרחיה. אין אפשרות אין רצון אין כוונה למנוע חזרה ממי מאזרחיה. אנו לא חוסמים כניסתם. אנו לא מכריחים אנשים לחזור או לא לחזור". 

בחלקו של בן שבת בדיון, הוא נאלץ להתמודד ולהדוף ביקורת מצד ראש הוועדה שלח, שהטיח בו: "ככה לא מנהלים מטה. אין פה מטה ואין פה פיקוד". בתגובה, ענה: "אנחנו מתארגנים תוך כדי, זה לא שיש תכנית מגירה לגבי איך מתמודדים עם הקורונה. האם כל השרים שותפים לכל החלטה ועניין? לא. אי אפשר לנהל ככה מדינה".

בהתייחסו לבדיקות לזיהוי המחלה, אמר בן שבת כי "יש דיון מקצועי בנושא, האם נכון להרבות בבדיקות בשלבים בהם אנחנו נמצאים. ראש הממשלה קבע יעדים ומשרד הבריאות עומד ביעדים הללו ואף יותר. כבר בסוף השבוע הזה נגיע ל- 5000 בדיקות. לצד המסקנות שמגיעות אלינו ממשרד הבריאות, יש אצלנו תהליך חשיבה עצמאי על בסיס נתונים סטטיסטיים".

דוח חדש של הכנסת: יש רק 1,437 מכונות הנשמה פנויות בישראל

דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לבקשת יו"ר ועדת הקורונה, חושף כי בישראל יש רק 1,437 מכונות הנשמה פנויות. נכון ליום שלישי בוצעו בדיקות ל-32,346 נבדקים, מתוכם אובחנו 2,000 חולים. כלומר, כ-% 6 מהנבדקים נמצאו חיוביים.

המסמך יוצג הבוקר במסגרת דיוני הועדה, ועולה ממנו תמונה מדאיגה ביותר בכל הקשור למספר מכונות ההנשמה ומיטות האשפוז הפנויות בבתי החולים בישראל. על-פי הנתונים המעודכנים ביותר שמפרסם משרד הבריאות, נכון לינואר 2019 היו בישראל 758 מיטות טיפול נמרץ מסוגים שונים, מתוכם 394 מיטות טיפול נמרץ כללי, 64 מיטות טיפול נמרץ ביניים, 215 טיפול נמרץ לב,  53 מיטות טיפול נמרץ לב ביניים ו-32 מיטות טיפול נמרץ נשימתי.

במענה לשאלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת מהו מספר מכשירי ההנשמה בישראל, מסר המשרד כי נכון להיום יש בישראל  2,173 מכשירי הנשמה, מתוכם כשליש (708) בשימוש, עוד 28 לא תקינים ו-1,437פנויים.