מלבד היותה משבר בריאותי, מגפת הקורונה יצרה גם משבר כלכלי, ואחד הענפים שנפגעו הכי הרבה הוא ענף התעופה, זאת בעקבות ההחלטה של מרבית מדינות העולם לאסור טיסות. גם חברת אל על - פעם המוביל הלאומי של ישראל - נאלצת לנקוט בצעדי התייעלות כדי לעבור את המשבר. הבוקר (חמישי) שוחחו ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM עם יו"ר החברה, אלי דפס, שהסביר לאן מועדות פניה.

גיא: אתם מתכננים לפטר בעת הזאת כ-1,000 עובדים נוספים ולדרוש מהטייסים ומנהלים בחברה לקצץ 20% משכרם, כל זאת בתמורה להלוואה גדולה שאתם מבקשים לקבל מהמדינה, כדי להבריא את החברה? האם בעת הזאת צעד כזה חריף של פיטורים, בכזה סדר גודל, אתם מעלים על הדעת שוועדי העובדים יתנו לכך כתף?
"הם עושים את זה ברוב הדרך. יש לנו כמה נושאים שאנחנו צריכים לעשות באל על, ובכללם גם הצטמצמות כוח אדם חוזת פני עתיד. כי הקורונה תהיה מאחורינו באיזשהו שלב, וככל שנערך מוקדם ככל הניתן לימים שאחרי הקורונה, חברת אל על תוכל להגן על עצמה. להיות מחויבת להלוואות שהיא לקחה, להגן על אותם אלפים שיישארו עובדי אל על, מה אנחנו רוצים - שאל על לא תהיה קיימת ואז תשאל למה לא נערכנו? כן, הוצאנו חלק מהאנשים הבלתי נחוצים לטווח הנראה לעין, המהלך הוא הגנה על שאר העובדים, הגנה על אל על והגנה של התעופה הלאומית של מדינת ישראל".

אלי דפס (צילום: אביב חופי)
אלי דפס (צילום: אביב חופי)

נסים: אתם מאיימים שהחברה תפורק תוך חודש אם הוועדים לא יענו לכם.
"לא שמעת את זה מאף אחד מאנשי אל על. אין לנו כוונה, אין לנו רצון כזה, והלוואי שזה לא יקרה. האיום הזה, ככל שאתם יכולים להכיר את הרגולציה במדינת ישראל, נשמע ממקום אחר. מי יכול להשמיע איום כזה, אם לא גוף כמו אוצר? האיום לא נשמע מאל על, זו לא הכוונה, זאת לא הדרך שלנו. אנחנו חושבים, שבדרך המקובלת כמו שאנחנו עושים, זה לא רק פיטורי כוח אדם, זה תהליכי עבודה שונים ודברים שצריך לעשות אותם כצופים פני עתיד, אנחנו נחזק את החברה ולא נפרק אותה. אין לנו שום עניין בכך וזה לא יקרה".

ניסים: הקרב בעצם הוא מול האוצר?
"הקרב הוא מול האוצר והדרישות שלו בחלקן לגיטימיות. אומר האוצר - 'אתם מקבלים מאיתנו הלוואה, אני רוצה לוודא שאתם מחזירים אותה'. אנחנו אנשים אחראיים, אנחנו לא יכולים לקבל הלוואה מבלי להניח שנוכל להחזיר אותה. אל על קיימת 70 שנה, השם של אל על בקבלת הלוואות ברחבי העולם זה אחד הגופים היותר אמינים ומעולם לא נתקלנו בבעיה לקבל הלוואה, ידעו שאנחנו מחזירים הלוואות. אנחנו חברה קיימת, אתם יודעים כמה חברות תעופה בעולם קרסו? התמוטטו? התאחדו? בודדות נשארו בשמם כמו שהן לאורך כל השנים, אל על כן".

גיא: האם הנוסחה של הלוואה תמורת פיטורים תבע משרד האוצר או שזו הצעה שלכם?
"זה הבנה של כולנו, כולל העובדים. המאבק מול העובדים יכול להיות על ההיקף אבל גם העובדים מבינים שזו עת שצריך להשתנות. אל על קלטה 16 מטוסים חדשים, שהתחזוקה והניהול שלהם שונה לגמרי מהמטוסים שנפטרנו מהם. אלה מטוסים חדשים, זה לא מטוסים בן 25 שנה, התחזוקה שלהם היא שונה. כלומר, המטוס הזה זקוק לפחות תחזוקה, פחות ידיים עובדות, בהחלט לא צריך את היקף העבודה".

גיא: אתה מדבר על מצב של התפתחות טבעית של חברה. השאלה, אם בעת הזאת של אי ודאות כלכלית בכל ענפי המשק, נכון לשלוח היקף כזה של אנשים הביתה?
"ממילא אנחנו מצויים בחופשה ללא תשלום, כ-5,500 איש נמצאים בחופשה ללא תשלום. נכון להתארגן בעת הזאת לתקופה שלאחר החל"ת ולחשוב איך החברה קמה על רגליה. אם אנחנו לא רוצים לחשוב על זה כעת, אנחנו מתבטלים, ואנחנו לא רוצים להתבטל. אנחנו כואבים את צמצום כוח האדם, חלקו כוח אדם זמני שמטבע הדברים היה מסיים את עבודתו, חלקו כוח אדם קבוע. חלק ניכר, כוח אדם שעתיד לפרוש בשנים הקרובות והתהליך הוא לנסות להוציא אותו לפרישה מוקדמת, כך שאנחנו מאוד רגישים, אבל לא מבטלים את זה שהצעדים באמת כואבים".