בדיון השרים שהסתיים הערב (חמישי) החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את מתווה לפתיחה מלאה של המשק החל מיום ראשון (ובכלל זה ענפי המסחר, הייצור והשירותים) בכפוף לעמידה בכללים ומגבלות שייקבעו עד לצאת השבת (נהלי חיטוי, הקפדה על מרחק פיזי בין אדם לאדם, בדיקת חום שגרתיות, חבישת מסיכה במרחב הציבורי, אישור יציאה לפעילות ספורטיבית בזוגות וכו׳).

עוד נמסר כי אי עמידה בהנחיות, צפויה לגרור סנקציות כלפי בעלי העסקים, וכמו כן פורסמו הנחיות ההיגיינה המלאות שגובשו ע״י השר בנט: חובת מדידת חום בכניסה למקומות סגורים ובידוד עובדים עם תסמינים נשימתיים, חובת חבישת מסיכה ושמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאחר, חובת חיטוי משטחים ציבוריים מדיי שעתיים, הקמת אזור סטרילי מוגבר לעובדים מעל גיל 50, והשארת הסגר על קבוצות הסיכון, לרבות בני 65 ומעלה.

בנוסף התייחס המתווה, שהוצע בין היתר על ידי שר הביטחון בנט, להחזרת החינוך המיוחד לפעילות בדחיפות, לצד גילאי גן עד כיתות ג׳, כאשר מורי כיתות ד׳-ו׳ ילמדו באותן כיתות, וכך יוכפל מספר המורים. עם זאת, בהחלטה שהתקבלה צוין כי בתי הספר והגנים לא ייפתחו כעת, אך יתאפשר חינוך מיוחד יחידני. 

כמו כן, התקבלה הצעת שר החינוך פרץ להחזיר את החינוך המיוחד למתכונת למידה, כאשר ילמדו שני ילדים בכיתה עם חונכים קבועים בחלל קבוע. במהלך סוף השבוע, צוותים מקצועיים יתאימו את המערכת ליישום ההחלטה הזו. 

עוד התייחס המתווה לטיפול ממוקד ברמדאן, בבתי האבות ובמוסדות הגריאטריים. בנט ציין כי למנות פרויקטור לאומי עם סמכויות מלאות להקים מערך בדיקות, חקירות ומידע. השר ממליץ להטיל זאת על צה״ל.

דיוני ועדת הקורונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: לשכת ראש הממשלה)
דיוני ועדת הקורונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: לשכת ראש הממשלה)

מחלקת קורונה בצפת  (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
מחלקת קורונה בצפת (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

הדיון שהסתיים נוהל ע״י נתניהו, ולקחו בו חלק מנכ"לי משרדים וגורמי רפואה ומדע בכירים, אשר הציגו תכניות שונות להקלת ההגבלות. נתניהו ציין בדיונים המקדימים כי ״על התכנית להיות הדרגתית ואחראית״. עוד השתתפו בין השאר שר האוצר, שר הביטחון, שר הפנים, שר הכלכלה, שר המדע והטכנולוגיה, שר החינוך, השר לביטחון פנים, ראש המל"ל, מנכ"לי משרד הבריאות והאוצר, מנכ"ל משרד האוצר, נגיד בנק ישראל ועוד שרים ובכירים רבים.

שר הביטחון, נפתלי בנט, הציג בדיון את עמדתו ביחס להמשך ניהול משבר הקורונה, בדגש על פתיחת המשק בהקדם לצד השטחת עקומת הצמיחה, כאשר הוא הציג מודל מתמטי שנשען על שיחות עם אפידימיולגים ומומחים, על פיו, ניתן וצריך לפתוח את המשק בהקדם, שכן קצב הגידול המונשמים החדשים איט.

לפי תכניתו של שר הביטחון: בני אדם בגיל 65 או ציבור בסיכון גבוה, יישארו בבית ויהיו זכאים לדמי אבטלה. בנוסף, תיפתח הכלכלה להיקף של 100% כבר משבוע הבא, תוך הגדרת כללים והתניות חריפות. מי שמפר זאת, ייענש בחומרה. 

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הביע גם הוא את דעתו לגבי אסטרטגיית היציאה מהמשבר. בין השאר, ציין כי ״לא צריך לחכות עד שנרד ל-100 חולים ביום ומטה כדי להקל. הוא הוסיף כי ״המבחן צריך להיות בעיקר מספר החולים הקשים, ושם המספר ירד משמעותית, ולכן צריך ואפשר להתחיל מיידית בהקלות. קודם כל מקומות העבודה וכל החברות במשק שאין בהן קבלת קהל״.

קורונה בישראל  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

עוד אמר כי הוא תומך בתו תקן לחברות וחנויות, אך רק במידה שהעיריות יאכפו זאת, והבהיר כי ״יש להסתער על פתרונות מידיים לילדי הגנים, כיתות א׳ עד ג׳ וכמובן חינוך מיוחד״. בנוסף, הביע את חששו מהרמדאן ואמר כי ״הכי חשוב זה להשקיע בימים הבאים בפניה לציבור הערבי ובשיח עם ההנהגה של ערביי ישראל, כי החודש הזה עלול להביא למוקדי תחלואה עצומים שיחייבו חזרה לסגר״.

במקביל, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק להסמכת המשטרה לאכן טלפונים לצורך אכיפת בידוד, כאשר 49 ח״כים תמכו בהצעה מול 26 מתנגדים ונמנע אחד. ההצעה תועבר לוועדה המסדרת שתכריע היכן היא תוכן לקריאה שנייה ושלישית.

הפסיקה למעשה מסמיכה את משטרת ישראל לקבל באופן מדגמי נתוני מיקום של אדם החייב בבידוד, ללא צו בית משפט, זאת לצד קביעת הוראות המגבילות השימוש בנתונים לפיקוח על קיום חובת הבידוד או בקשר אליו בלבד. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "עקב עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, ולפיה האמצעי החשוב ביותר להתמודדות עם התפשטות הנגיף הוא בבידוד החולים ואלה שבאו עימם במגע, יש צורך במתן כלים לפיקוח אפקטיבי על קיום הוראות הבידוד. בשל כך מוצע בתיקו זה להסמיך את משטרת ישראל לקבל נותני מיקום של אדם החייב בבידוד, באופן מדגמי, בנקודת זמן מסוימת ובאופן שאינו מתמשך או רציף״.

שר המשפטים, אמיר אוחנה, שהציג את ההצעה, אמר כי "אכן מדובר בסמכות פיקוח חריגה, המדובר באזרחים שלא פשעו ולא חטאו. הממשלה אינה מקלה ראש בכך ואולם לנוכח מצב החירום בו נמצאת מדינת ישראל סמכות חריגה זו נדרשת על מנת לסייע למשרד הבריאות לפקח על הורות הבידוד".

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

יו״ר יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס להחלטה ואמר כי "לאור אירועי היממה האחרונה, החודש המביש האחרון, השנה האחרונה. אני רוצה לשים הצעה מול הבית הזה,  מספיק עם הפוליטיקה. בנסיבות האלה, הקמת ממשלת שחיתות מנופחת היא אסון לאומי. הרעיון שאנחנו נגרר לבחירות רביעיות, הוא מחריד. זה ניתוק גמור מהמציאות״.

״לפיכך אני חוזר להצעה שכבר העליתי״ המשיך לפיד, ״הצעה פשוטה, נקיה. ללכת לששה חודשי הקפאה. הבית הזה יצביע על הוראת שעה לתיקון סעיף 10 לחוק יסוד הממשלה ונלך להקפאת מצב.  זה נבדק משפטית, הצעת החוק הוגשה מוקדם יותר היום. המדינה צריכה יציבות. חייבים למנוע בחירות רביעיות.  בעוד ששה חודשים נחזור בדיוק למצב הנוכחי".