גיא פלג עיתונאי חדשות 12, התייחס הבוקר (ראשון) בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב לדיון בבג"ץ על העתירות שמבקשות למנוע מנתניהו מלהרכיב ממשלה: "קשה להתווכח עם האמירות של הפרשנים הטוענים כי מדובר בדיון הדרמטי ביותר". הוא הסביר בשיחה ב-103FM כי "אין חולק שמדובר בהחלטות דרמטיות במיוחד ואני לא מדבר רק על השאלה האם בג"ץ, וזה אגב הדיון שיתקיים היום, מה בג"ץ יקבע באשר לאפשרות שבנימין נתניהו יעמוד בראשות הממשלה הבאה. זאת השאלה המרכזית".

לדבריו, יש גם שורה ארוכה של שאלות משנה, שכמובן ישליכו על המשטר שלנו ועל טוהר המידות בשירות הציבורי ועל שורה של שאלות מאוד חשובות ומרחיקות לכת שמתוכן יגזרו הרבה מאוד החלטות בהמשך.

מאיימים שאם בג"ץ נוגעים בהסכם הולכים לבחירות. זה משפיע על השופטים?
"אלה לא אמירות שמתחילות ומסתיימות באמצעי התקשורת, צריך לזכור שבהסכם הקואליציוני כתוב שאם בג"ץ יפסול את נתניהו מלהקים את הממשלה או אפילו אם תהיה פסילה של מעמדו של ממלא מקום ראש הממשלה עם סמכויות מורחבות הולכים לבחירות. האקדח מונח כל הזמן על השולחן, ברור מה המשמעויות כאן. נראה לי שיש קונצנזוס בין הפרשנים - מי מבין הסעיפים ייפסלו, או שבג"ץ יבקש לשנות אותם".

לדברי פלג, נשאלת השאלה האם האקדח שנתניהו ואנשי הליכוד שמו על השולחן, לפיו כל שינוי במי מהסעיפים של ההסכם הקואליציוני יוביל לפיצוץ והליכה לבחירות, הוא איום סרק או ממשי. "כאן אנחנו לוקחים בחשבון את השיקולים הפוליטיים, האם טוב לנתניהו ללכת לבחירות עכשיו, האם מעוניין, מה הציבור יחשוב לדעתו על הליכה לבחירות כי החליטו לא לאפשר לו להיות בעוד שנה וחצי ממלא מקום עם סמכויות נרחבות", הסביר העיתונאי, "אלה שאלות שאין להם תשובה עכשיו".

העיתונאי ציין כי לא הופתע מההחלטה לשדר את הדיון: "זה בוודאי הדיון הראשון והמשמעותי ביותר ששודר בשידור חיף אבל צריך לזכור שלפני שבוע-שבועיים היה דיון ששודר בשידור חי בג"ץ נגד האמצעים שאפשרו לשב"כ להשתמש ביכולות שלו במסגרת המאבק בנגיף". הוא הוסיף כי "כמובן שיש את הדוח של נשיאת העליון לשעבר דורית בייניש, שהכשירה את הקרקע והייתה עבודת מטה מאוד רצינית בהנהלת בתי המשפט לקראת היום הזה שבעצם מביא, נותן תוקף לאמירה דלתיים פתוחות כי הציבור לא יכול למלא את אולמות בית המשפט וזה פחות או יותר מממש את הדלתיים פתוחות".

זה חלק מההבנה של נשיאת העליון עד כמה משמעותיים הדיונים.
"אני אומר שוב, ודאי ובוודאי. אבל כבר בשבוע שעבר פתחו ואחר כך התירו לשדר את הצילומים מתוך בג"ץ אדלשטיין. כלומר, המערכת הבינה אחרי שנים של דיונים שאנחנו צועדים לקראת שידורים ישירים של דיונים דרמטיים ומשמעותיים. אני מתאר לעצמי שזה גם יגיע לא רק לבג"ץ אלא גם לדיונים במשפט הפלילי. אני מתאר לעצמי שאת פסק הדין למשל בעניינו של ראש הממשלה נתניהו גם הוא יועבר בשידור חי. נזכיר שנדמה לי בדרעי נתנו לשדר את ההקלטה, את האודיו לא הווידאו, זאת אומרת שאנחנו הולכים לשם".

הדיון בעניינו של אדלשטיין  (צילום: אמיל סלמן)
הדיון בעניינו של אדלשטיין (צילום: אמיל סלמן)

לפי מה שאתה מכיר את הרכב השופטים ראתה יכול להעריך לאן תטה הכף?
"זה ממש הימור, אבל ניתן להניח שהשופטים מני מזוז, חנן מלצר ועוזי פוגלמן, הם אלה שיובילו את הקו, שחרף כל הבעייתיות לא מתקבל על הדעת שראש ממשלה, שחבר כנסת שהוגש כנגדו כתבי אישום בסעיפים כל כך חמורים יכהן כראש ממשלה".

הוא גם התבטא כך.
"מהצד האחר סולברג ומינץ יובילו את הקו ההפוך שבית המשפט צריך להיות מרוסן ושמרן ולא להיכנס למקומות האלה. נדמה לי שהרבה מאוד שופטים מתלבטים ומתנדנדים, נדמה לי השופטת דפנה ברק ארז ונשיאת העליון בעצמה מעניין יהיה לראות מה היא תחליט. נדמה לי שעל דבר אחד ניתן להסכים או יסכימו ודאי רוב הפרשנים שההחלטה כאן לא תתקבל פה אחד החלטה של כל 11 השופטים והדיונים האלה ביניהם רק מחדדים נתון נוסף שצריכים לזכור. ההחלטה צריכה להתקבל עד יום חמישי לכן אני מעריך שוב שההחלטה תתקבל ברוב דעות, אני מרשה לעצמי להניח שהנימוקים לא ימסרו עד יום חמישי, זאת אומרת שעד יום חמישי בג"ץ יגיד 'החלטנו ככה וככה על דעת רוב השופטים והנימוקים בהמשך'. צריך לזכור שהשופטים יקבלו את עמדת היועמ"ש לממשלה שאנחנו לא דנים כרגע בהסכם הקואליציוני אלא בשאלה נתניהו כן או לא".