תגובות רבות מכל קצוות הקשת הפוליטית והעסקית נשמעו הערב (חמישי) לאחר הצהרתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כ"ץ, בה הציגו את תוכנית הסיוע הכלכלי לנפגעי משבר הקורונה.

יו"ר האופוזיציה ויש עתיד-תל"ם יאיר לפיד מסר: "התוכנית הכלכלית חייבת להתחיל מדבר אחד שבלעדיו שום דבר לא יצליח, קיצוץ מספר השרים ומשרדי הממשלה. טענת נתניהו לפיה הטיפול בצד הבריאותי של הקורונה היא 'הצלחה כבירה' עומדת בסתירה מסוכנת לנתוני התחלואה ולכשלון הגמור של מערך הבדיקות והחקירות האפידימולוגיות".

בנוסף, תקף לפיד כי "דבריו על הכלכלה חלולים ואינם עומדים במבחן המעשה. מי שהקים ממשלה של 36 שרים ו-16 סגני שרים ובאמצע המשבר עסק בעיקר בהטבות המס של עצמו, שלא יספר לנו על 'לקיחת אחריות מלאה'״.

יאיר לפיד. צילום: אלוני מור
יאיר לפיד. צילום: אלוני מור

יו״ר מרצ ניצן הורוביץ סיפק גם הוא תגובה לתכנית הכלכלית, ומסר: ״תכנית נטולת מעוף, ללא מנופי צמיחה ובלי כיוון יציאה ברור מהמשבר. שוב ילכו הסכומים הגבוהים לחברות הגדולות ולא לעסקים הקטנים שנמצאים על סף קריסה. אם נתניהו היה נערך לגל השני במקום להתעסק בסיפוח ובהטבות מס לעצמו, הכלכלה הישראלית הייתה נמצאת היום במקום אחר״.

ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו פנתה לנתניהו בחשבון הטוויטר שלה וכתבה: "‏אדוני ראש הממשלה אתה אמרת שאת כל ההחלטות קיבלת על סמך נתונים. על סמך מה סגרתם חדרי כושר, בריכות ומסעדות? אנא ממך פרסם את נתוני ההדבקה במקומות האלו כי בלעדיהם, אנחנו בועדת הקורונה לא נאשר את הצו שלך על סגירת הענפים האלו".

יחד עם זאת התקבלו גם תגובות מחברי הקואליציה עצמה. השרה לשוויון חברתי וגמלאים, מירב כהן, מסרה בעקבות הצגת התוכנית: אני מברכת על התכנית הכלכלית שהוצגה. רק לא ברור לי למה נותנים דמי אבטלה לכולם עד יוני 2021 ולעובדים מעל גיל פרישה שפוטרו נותנים מענק רק עד דצמבר 2020. למה להפלות את המבוגרים? על הסוגיה הזו אמשיך להתעקש עד שהיא תיפתר".

מירב כהן. צילום: חוסן לישראל
מירב כהן. צילום: חוסן לישראל

ח"כ מיכל שיר מהליכוד, חברת ועדת הכספים המקורבת לגדעון סער שהתחרה בנתניהו בפריימריז לראשות המפלגה, כתבה: "תכנית הסיוע הממשלתית נראית טובה ונותנת תקווה לעסקים, לעצמאים ולאזרחים הקטנים. כמו כל צעדי הסיוע שננקטו עד כה - המבחן יהיה בביצוע. אני אפקח על יישום התכנית בוועדת הכספים ואוודא שההבטחות לא יישארו רק על הנייר".

ח״כ ניר ברקת, שיועד להיות שר האוצר בעצמו לפני הבחירות האחרונות, מסר: "אני מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, על תכנית החירום שנותנת סיוע דחוף ועזרה ראשונה למי שפרנסתם נפגעה קשה. אני שמח ששר האוצר לקח על עצמו לוודא ביצוע באופן אישי. עדיין חסרה תכנית גדולה לשיקום המשק והצלת מקומות העבודה, ואני מאמין שראש הממשלה יציג אותה בקרוב כפי שהתחייב הערב".

בכירים במגזר העסקי מברכים על התוכנית: "שינוי כיוון חשוב של הממשלה"

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יוסי אלקובי הגיב גם הוא לתוכנית הכלכלית של רה"מ ושר האוצר, ומסר: "התכנית מבורכת, המבחן - מבחן התוצאה. אנחנו שבעים מהבטחות. לא רק מענקים הניעו את המשק. הגיע הזמן לתת עדיפות לעסקים קטנים כחול-לבן, וזה צריך להתחיל מהרכש הציבורי שמגיע לעשרות מיליארדים. כך תייצרו צמיחה ותחזירו עובדים למעגל העבודה״.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר מסר: "מדובר בשינוי כיוון חשוב של הממשלה אשר נראה כי בפעם הראשונה לוקחת אחריות מלאה על האירוע ומבטיחה רשת ביטחון לאזרחי ישראל. עם זאת, כפי שאמרו היום ראשי המעסיקים בפגישה עם שר האוצר, יש לתגבר משמעותית את התמיכה במגזר העסקי כדי להבטיח את מקום עבודתם של אלו שלא נפלטו משוק העבודה ולבסס מנועי צמיחה ותעסוקה יציבים לשנה הקרובה".

ד
ד

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מסר: "יש בהחלט להעריך את התכנית על כך שהיא מעניקה רשת בטחון לשכירים ולעצמאים על פני תקופה ממושכת וגם מעניקה באופן חלקי פיצוי לעסקים שניזוקו. יחד עם זאת, אין זו תכנית מלאה במלוא מובן המילה שכן היא אינה כוללת צעדים משלימים שיכולים להביא להאצת הצמיחה והמתמודדים ישירות עם ממדי האבטלה חסרי התקדים".

גם ארגון פעמונים, המסייע למשפחות במצוקה כלכלית, בירך על התכנית, ומהם נמסר: "אנו נתקלים בתקופה זו במשפחות רבות שהגיעו למבוי סתום. חיביים לסייע למשפחות אלו על מנת שיצליחו לעבור תקופה זו, מקווים שהתכנית הזו אכן תסייע בידם".