נגיף הקורונה בישראל: מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופסור חזי לוי, מקיים בשעה זו (שני) מסיבת עיתונאים בה הוא צפוי להתייחס להמשך התפשטות הקורונה בישראל, ולהגבלות החדשות שנכנסו לתוקף בשבוע שעבר על הברים, המועדונים, חדרי הכושר והבריכות.

"אנחנו נמצאים ללא ספק בעלייה בתחלואה בגל שהולך ומתגבר לצערי", התחיל לוי את דבריו והוסיף כי "אתמול היו 1221 חולים מאומתים נוספים ומחצות יש 932. סך המאומתים הוא מעל 40 אלף כבר, ומבחינת התפלגות גילאים אנחנו רואים גם כ-25% מהמאומתים בגילאי 0-18 ו-8% מעל גיל 65. באשר לבתי החולים, כרגע מאושפזים 526 חולים כשבתוכם 183 חולים קשים. מספר החולים הקשים בחודש יולי הגיע ל-172 שהוא מספר יותר מאשר כל חודש יולי שעמד על כ-103, כנ"ל לגבי מונשמים ונפטרים".

עוד הוסיף לוי: "אני רוצה לומר שכרגע התחלואה הולכת ועולה. אנחנו עולים גם במס' הבדיקות שמבוצעות ביממה בערך 28 אלף, כש-6% הן חיוביות. אני מודאג ממס' החולים, כרופא. וככזה - אני מבקש מאד שאנשים ישמעו להוראות. זו ערבות הדדית שלנו. עטיית המסיכה, שמירת המרחק. שמירה על ההגיינה, כולנו צריכים לעשות כך משום שמי שלא עוטה מסיכה מסכן את סובביו".

"אנחנו ערבים זה לזה. אני לא בטוחה שכולנו מבינים עד כמה יש עלייה ועד כמה יש חולים קשים שאנחנו רוצים למנוע. חשוב לומר שאנחנו יכולים יחד, בערבות הדדית, להוריד את התחלואה, להתגבר, לחיות בצל הקורונה בצורה נכונה, ולהוריד את רמת התחלואה. זה מאד חשוב להדגיש זאת לאור הנתונים שמסרתי", הוסיף המנכ"ל.

מנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי (צילום: משרד הבריאות)
מנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי (צילום: משרד הבריאות)

עוד אמר: "אנחנו בהחלט חושבים שיש מקום להפריד בין הרגולוציה לבין הביצוע המבצעי, האופרטיבי. על כך שוחחתי עם רוני נומה, כדי לתת את מרב הסמכויות ולנהל את המערכה. אנחנו חושבים כך במשרד. רוני הוא אדם יקר שתורם רבות ורוצה להמשיך ולעזור. אבל צריכים להבין שבשיח יש מקום גם לאחריות של משרד הבריאות ולמסגרת הרפואית שהיא אבן יסוד בניהול המערכה הזו, ועל כך אנחנו משוחחים. אין פה שום אגו. יש פה איך מייצרים מודל נכון לניהול הדברים, שיחד איתו נמצא אופרטור שמנהל את הדברים המבצעיים ועל זה שוחחנו. לצערי זה לא צלח - ואנחנו ממשיכים לדבוק באותו רעיון ובשיח עם אחרים שיסכימו להתגייס ולנהל את העניין הזה".

הפרופסור אמר כי "זה לא לוקח כ"כ הרבה זמן משום שאנחנו משוחחים עם רוני מיום חמישי, כולל בסוף השבוע, ואתמול שוחנו שנית, נפגשנו בלילה, ומשלא הסתייע הדבר, אנחנו משוחחים עם מועמדים נוספים כדי להביא לניהול אופרטיבי במשלט תחת גג אחד את כל הדברים הנדרשים תחת המסגרת הרפואית הנדרשת לניהול המערכה הזו".

כמו כן, הוסיף לוי: "למערכה הזו יש מס' מרכיבים: לוגיסטי, מרכיב רפואי, אופרטיבי - כל זה יחד ינוהל באותו משלט ע"י מנהל המערכה, כשתפקידנו להביא את המרכיב הרפואי אל השולחן, שבו יושב אותו אדם וינהל את הדבר הזה. יש מרכיבים מקצועיים שלא ניתן להתעלם מהם: בניין הכוח הרפואי, מודלים רפואיים בעולם, הם חלק שמזין את האופרציה, וכך זה צריך לפעול. כפי שאמרתי, יהיה מנהל מערכה שינהל מקיר לקיר. אנחנו מוכנים לזה, זה נכון שכך יהיה".

"אנחנו משתדלים במשרד הבריאות ובמשרד רה"מ להימנע מסגר כללי. ברור לנו לחלוטין שסגר כללי נושא נזקים. הנזק הכלכלי, בריאותי ונפשי ברורים לנו. אנחנו עושים ככל יכולתנו להימנע מסגר כללי, וכחלק מזה, אנו משתדלים לייצר הגבלות שתמנענה התקהלויות שהן שורש הרע בהדבקה", אמר המנכ"ל.

עוד הוסיף לוי: "אני רוצה לציין שוב שאנחנו נמצאים בסדר גודל של בין 27-29 אלף בדיקות ביממה. זה מס' בין הגדולים בעולם, אם לא הגדול בעולם, לאלף נפש. אנחנו מוסיפים יכולות. יש מעבדה חדשה של מיי הריטג' שמתוכננת להגיע ליותר בדיקות ואנחנו עוסקים בהרחבת היכולות שלה ל-20-30 אלף בדיקות נוספות. עם זאת, מעבדות זה כ"א מיומן, מכשור, אנחנו בתהליך קניה של מכשור, הן בקופ"ח ובבתיה"ח, אנחנו בהחלט חושבים ולומדים מהעולם ,כיצד לתעדף בדיקות שצריכות להעשות דחוף יותר, כמו קשישים שדרים בבתי אבות או מעונות"