בצה"ל עדיין לא יודעים להצביע בוודאות על חיזבאללה כמי שעומד מאחורי ניסיון הפיגוע בגולן, אך הוא החשוד המיידי. בשנים האחרונות פועל חיזבאללה בשלושה מאמצים אופרטיביים על אדמת סוריה. הראשון, והמוכר שביניהם, הוא הניסיון להתעצם באמצעים טכנולוגיים ואמל"ח מתקדם ובטילים מדויקים. המחויבות של נשיא סוריה אסד, ההיטמעות בתוך הצבא הסורי וכמובן שיתופי הפעולה עם האיראנים – עומדים במרכז מאמץ זה כנגדו פועל צה"ל, כמו גם נגד משלוחי הנשק מאיראן. 

אבל בנוסף למאמצי ההתעצמות של חיזבאללה, פועל הארגון השיעי ממש כמו האיראנים על מנת לחזק גם את ההתבססות שלו על אדמת סוריה. שני מאמצים מרכזיים לכך, הראשון – "מפקדת הדרום", שהוקמה בתחילה לתכלית הפעולה של חיזבאללה נגד דאעש וארגונים סונים איסלמיים נוספים בסוריה. אבל גם לאחר שרוב הקרבות של חיזבאללה נגד המורדים התסיימו, "מפקדת הדרום" כאן כדי להישאר – כאשר התכלית המרכזית שלה היא להוות זרוע המטה האופרטיבית של חיזבאללה ליום מלחמה עם ישראל, כך שבעימות יוכל חיזבאללה להפעיל מפקדה נוספת שפועלת נגד ישראל בשיתוך סוריה ואיראן. 

הפעולה הנוספת שעשה חיזבאללה בשנים האחרונות, ובסיכוי רב קשורה לאירוע שהתרחש הלילה, היא פעולה של הקמת תשתית טרור ברמת הגולן, המכונה "תיק הגולן". הפעילים עובדים בחסות ותחת פיקוד ישיר של חיזבאללה אבל הם אינם תושבי לבנון. למעשה, הם מאין שכירי חרב שחיזבאללה מאמן ומצייד אותם באמצעי לחימה. הצפיות של חיזבאללה מ"תיק הגולן" הן לא ציפיות גבוהות במיוחד. לא מדובר בדיוויזיות או ביחידות בעלות מימוניות מורכבות, אלא בחוליות טרור שמסוגלות לבצע פיגוע נגד מטרות ישראליות סמוך לגבול – מהנחת מטענים, ירי טילי נ"ט, ירי צליפה ואף ירי מרגמות או בעתיד רקטות ארוכות טווח יותר, שיכולות אולי לאיים על העורף הישראל. בנוסף, פועלים פעילי "תיק הגולן" בחסות הצבא הסורי באזור הרמה, ואוספים לטובתו של חיזבאללה מודיעין על המתרחש בגבול. 

חיזבאללה לא לוקח אחריות פומבית על "תיק הגולן". יש לכך מטרה ותכלית - הרעיון המסדר לתיק הוא שבאמצעותם חיזבאללה יכול לבצע, או לשאוף לבצע, פיגועים מאדמת הגולן, לטובת אינטרסים שלו גם מול צה"ל בלבנון, מבלי שהוא חותם את חותמתו הרשמית על אירוע כזה או אחר. 

תיעוד מסיכול הפיגוע בצפון. צילום: דובר צה"ל



בין הקמת תשתית טרור של שכירי חרב לבין הקמת מפקדת הדרום לשעת מלחמה מול ישראל, חיזבאללה פועל בסוריה כפי שלא פעל מעולם. במידה רבה, לאחר חיסולו של קאסם סולימאני על ידי ארה"ב, ניסיון ההתבססות של חיזבאללה בלבנון אף מטריד יותר מהניסיונות מהמקבילים האיראנים. חיזבאללה נהנה מדלת פתוחה וקבלת אורחים נעימה יותר ממשטר אסד מאשר המיליציות השיעיות שפועלות במדינה תחת חסות איראן. 

כאמור, בצה"ל עדיין לא ממהרים עדיין לקשור בין האירוע אתמול בלילה למתרחש בלבנון, כאשר ברור שאם "תיק הגולן" הוא זה שפעל - אזי התמונה ברורה ומדובר בחלק מהמצב המתוח בצפון מול חיזבאללה. הרמה המבצעית של החוליות הללו היא עדיין לא גבוהה. על הרוגים שאינם פעילי חיזבאללה מלבנון הארגון גם לא ימהר לנקום. גם אם האירוע היה מתממש והפיגוע היה יוצא לפעול, בספק רב אם בחיזבאללה היו לוקחים אחריות ישירה. מה יותר, שבמקרה הזה בחיזבאללה צפויים להכחיש כל קשר לאירוע. 

האירוע אתמול והאירוע בהר דב מחזירים אותנו בשלב זה להתחלה. שני אירועים טקטיים בהם הכוחות בשטח בצעו בדיוק את מה שהם הונחו לו, אבל ברמה הרחבה יותר המציאות המתוחה בשלב זה לא הושפעה מאירוע זה. רף המתיחות והדריכות בגבול הצפון יישמרו בדיוק כפי שהיו לפני אירועי הלילה האחרון.