צה"ל חושף הבוקר (רביעי) חומר מודיעיני על תשתית הטרור המחודשת שמקים ארגון חיזבאללה בימים אלה בגבול ישראל עם סוריה ומכונה "תיק הגולן". גורמי מודיעין בצה"ל טוענים כי מדובר בפרויקט ממודר מאוד, שתוכנן בקפידה מתחת לאפו של נשיא סוריה בשאר אסד, מבלי שידע על כך דבר. לפני כחודשיים פורסם ב"מעריב" כי חיזבאללה מתכוון לגייס שכירי חרב לביצוע פיגועים בגבול סוריה־ישראל. כן צוין כי בכוונת הארגון לגייס אותם מכפרים סוריים סמוכים לגבול, במגמה לטשטש את עקבותיו.



הבוקר צה"ל אמור לפרסם פרטים מודיעיניים חדשים על תשתית הטרור המתגבשת ודרך פעולתה. גורמי המודיעין מדגישים כי ההתארגנות עדיין אינה בשלה לביצוע פעילות טרור מורכבת, וכי עסקה בעיקר, בשלב הראשון, באיסוף חומר מודיעיני ובניית יכולות. זו אינה הפעם הראשונה שחיזבאללה מנסה לבנות תשתית טרור ברמת הגולן, כדי שתספק לו אפשרויות גמישות לפעילות טרור יעילה, מבלי לסכן את לבנון במלחמה עם ישראל.



בשנים 2013־2015 פעלה תשתית דומה, אך גורמי מודיעין בצה"ל סבורים כי הפעם מדובר בהתארגנות רצינית בהרבה, שפעלה בחשאי ללא ידיעת אסד. זאת, בניגוד לפעם הקודמת, שהייתה בתמיכתו המלאה. תשתית הטרור הקודמת סוכלה, על פי פרסומים זרים, לאחר שצה"ל חיסל את מפקדיה סמיר קונטאר וג'יהאד מורנייה. קצת אחרי שלוש שנים, חיזבאללה מנסה לחדש אותה.





מפקדי ההתארגנות ואנשי המטה הם אנשי חיזבאללה, אך הפעילים שגויסו הם סורים, שפועלים בעיקר ממניעים כלכליים. כמה מהם השתתפו בפיגועים נגד כוחות צה"ל בגבול, בפיקודם של מורנייה וקונטאר. גורם מודיעין אומר: "התשתית נמצאת עדיין בשלבים הראשוניים שלה. גויסו עשרות פעילים מכפרים הסמוכים לגבול, ובעיקר מהכפר הדרוזי ח'דר. בשלב הזה עיקר משימתם הוא איסוף מודיעין על הגבול ואנחנו מזהים פעילות זו בשטח".



כוחות צה"ל בגבול סוריה. צילום: AFP
כוחות צה"ל בגבול סוריה. צילום: AFP



המטה בביירות, המפקדה המבצעית בדמשק



מטה ההתארגנות "תיק הגולן" מתנהל מלשכה בביירות, סבורים בצה"ל, אבל המפקדה המבצעית נמצאת בדמשק. בצה"ל אומרים כי ההתארגנות מסתייעת בכוחות נוספים של חיזבאללה, הנמצאים בסוריה. בצה"ל גורסים כי בידי פעילי ההתארגנות יש כבר היום אמצעי לחימה, וחלקם עברו קורסי הכשרה בתחום הצליפה, ירי נ"ט, חבלה וירי טילי גראד.



בישראל נוכחו לדעת כי פעילי הארגון פועלים בחסות תשתיות סמי־צבאיות, כמו הזרוע הצבאית של המפלגה הסורית הסוציאליסטית והמשמר הלאומי הסורי, וכך מסווים את פעולתם כפעילי חיזבאללה. יש לציין כי פעילות תחת אותם ארגונים נחשבת לגיטימית מבחינתו של אסד. פעילות תשתית הטרור נעשית בעיקר בצפון רמת הגולן, באזור היישובים ח'דר, ערנה, ח'אן ארנבה וקוניטרה, אזור הקרוב גם לגבול לבנון ולרכס הר דב. התשתית כוללת היום עשרות פעילים, רובם מח'דר.








בסוריה שלאחר מלחמת האזרחים נותרו עדיין כוחות של חיזבאללה, הנהנים משיתוף פעולה עם הצבא הסורי. הלגיטימיות להשארת הכוחות נובעת מסיבות הקשורות לתרומתם בשירותי ייעוץ ואימון לצבא הסורי, אך בפועל נועדה, על פי צה"ל, להכין לחיזבאללה תשתית צבאית ללחימה עם ישראל בשעת חירום גם מהגבול ברמת הגולן.



הימצאות כוחות אלה נחשבת לגיטימית מצד אסד והרוסים, שהאינטרס העיקרי שלהם כרגע הוא לשקם את סוריה, שנמצאת עדיין במצב של כאוס שלטוני וארגוני. אלא שההתארגנות שנחשפת היום ברמת הגולן שונה במהותה ונועדה לביצוע פיגועים בעתיד הקרוב, על פי הצורך של חיזבאללה.



ההתארגנות הזאת, כך סבורים בצה"ל, עומדת כנגד אינטרסים אחרים לחלוטין של הרוסים והממשל הסורי, שמעוניינים לייצב את המדינה ולא ליצור הסלמות נוספות כלפי ישראל. הפרסום המוקדם על התארגנות תיק הגולן נועד ללחוץ בדיוק על הכפתורים האלה בצמרת הממשל הסורי, כדי שתדרוש מחיזבאללה להפסיק את הקמת תשתית הטרור.



בשלב זה מעדיפים בישראל שהלחץ יופעל באמצעים מדיניים, באמצעות מסרים בתקשורת. זאת, למרות שמדיווחים בתקשורת הזרה, נראה שישראל כבר פעלה ברמת הגולן נגד כוחות חיזבאללה בשטח הסמוך לגבול.



אבו חסין סאג'ד – ראש התשתית בגולן



בראש תשתית "תיק הגולן" עומד אבו חסין סאג'ד, פעיל חיזבאללה ותיק מאוד, הנחשב למקורב להנהגת חיזבאללה. סאג'ד התגייס לארגון הטרור כבר ב־1983 ופיקד על גזרות שונות בדרום לבנון, בלחימה נגד כוחות צה"ל.


בשנת 2006 שירת מטעם חיזבאללה בעיראק והוביל, בין השאר, את המבצעים לחטיפתם והוצאתם להורג של חמישה חיילים אמריקאים ב־2007. באותה שנה הוא נעצר על ידי האמריקאים ונכלא בכלא העיראקי, אך שוחרר לאחר כחמש שנים ושב ללבנון. ביוני 2018 נשלח למשימה מיוחדת -  לבנות בחשאי את תשתית הטרור שכונתה בחיזבאללה תיק הגולן.