ההפסד המוחץ: תוצאות ההצבעה במועצת הביטחון שסיכלו את הצעת ההחלטה של ארה"ב להאריך את אמברגו הנשק על איראן אינו ניצחון לשלטון בטהרן. סיכול הארכת האמברגו הוא הפסד לארה"ב. ליתר דיוק, לנשיא טראמפ. הפסד ישיר, צורב, מביש שהוא, טראמפ, הביא על עצמו.

איראן נחשבת מדינת סירוב במרכז האו"ם בניו יורק. מדינה שאיננה חלק ממשפחת העמים, ולא רק בגין שאיפותיה הגרעיניות. יותר מזה, הרבה יותר מזה, בגין שלטון איסלאמי פנאטי, שמעורב ישירות בסכסוכים איזוריים ובמלחמות פנימיות כמו בסוריה ובתימן ובסיוע לארגוני טרור. אי הארכת האמברגו לא תשנה כמלוא הנימה את מעמדה המפוקפק של איראן בקהילה הבינלאומית.

ההפסד של ארה"ב במועצת הבטחון היה צפוי. הנשיא טארמפ לועג לאו"ם, לא מחמיץ הזדמנות להפגין את יחס הבוז והביטול שלו כלפי הארגון העולמי. לנשיא טראמפ תחביב אהוב לשים ללעג וקלס את האיחוד האירופי. טראמפ גאה במה שהוא קורא "יחסי האהבהבים" שהוא מטפח עם השליט העריץ והאכזרי של צפון קוריאה. אבל הוא ברוגז, ובאופן מופגן, עם הקנצלרית אנגלה מרקל, שהמאבק המוצלח שלה נגד מגפת הקורונה עיגן את מעמדה כמנהיגת מערב אירופה.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

טראמפ מחליף הצהרות מחמיאות עם נשיא תורכיה דמות מאוד לא אהודה בקהילה הבינלאומית, אבל שומר מרחק עם נשיא צרפת, מנהיג מעצמה מערבית מרכזית. טראמפ גם לא מסתיר את הזלזול שלו כלפי ראש ממשלת בריטניה, מדינה מובילה במטה הראשי של האו"ם בניו יורק אבל יצא מכליו להפגין חיבתו בקבלת פנים בבית הלבן לנשיא פולין.

על רקע כל זה, בא שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו למועצת הביטחון ומבקש, "חבר'ה, אנא, בבקשה מכם, עשו לאמריקה טובה והאריכו את אמברגו הנשק על איראן". לאיזו תשובה, קיווה-ציפה פומפאו? עם מעצמות מערביות, חברות קבועות במועצת הבטחון, צרפת ובריטניה ומדינה מרכזית כגרמניה שמתהלכות בבטן מלאה נגד ארה"ב ונשיא בבית הלבן שהפך דמות מבעיתה בבירותיהן – סין ורוסיה, שתי חברות קבועות במועצה, לא היו צריכות לגלות אומץ לב מיוחד כדי להצטרף בשמחה לסיכול ההצעה האמריקאית להאריך את האמברגו על איראן.

לפי דיווחים בניו יורק, סין ואיראן כבר גיבשו עיסקאות נשק ענקיות שמוכנות לביצוע. בטהרן מהססים עדיין וחוששים מהתגברות השפעה של סין באיראן. אבל עם רוסיה, לאיראן לא יהיו בעיות מיוחדות לחתום על עסקת נשק, שתכלול מטוסי קרב חדישים. מי שיצא מפסיד מההתפתחות במועצת הבטחון הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא צודק. "אי הארכת האמברגו היא שערורייתית".

בנימין נתניהו בשיחה עם דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בשיחה עם דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

אבל מה יש לנתניהו לומר על זה, שרוסיה, בהנהגת הנשיא פוטין ידידו הטוב, היא שדחפה והובילה את ההתנגדות להארכת האמברגו והיא, רוסיה, מתכוננת לנצל ולסחוט את העדר האמברגו לטובת עיסקאות נשק עם איראן. נתניהו אוהב לעלות לרגל לקרמלין לפגישות עם פוטין ומדי פעם לדווח על שיחת טלפון שקיים עם פוטין. מעניין על איזה נושא נתניהו ידבר עם פוטין בשיחת הטלפון הבאה שלהם.

בצירוף מקרים מעניין, ההסכם שהושג בין ישראל לאיחוד האמירויות הוכיח שמעמדה של איראן בסביבתה הגיאוגרפית מפרץ הפרסי הוא מעורער וחסר נוכחות משפיעה. ההסכם בין ישראל לאמירויות הושג לפי הדיווחים בתיווך ארה"ב ובמעורבות של הנשיא טראמפ. מדיניות נבונה מניבה תוצאה מדינית חיובית וחשובה. חבל שטראמפ מגביל באופן מוקפד תבונה ורצון טוב לסביבה רחוקה ולא משתמש בהם במרכז האו"ם בניו יורק.