יום היסטורי: ישראל ואיחוד האמירויות סיכמו, בתיווך נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על נירמול היחסים, זאת בתמורה להקפאת הסיפוח, כך הוכרז הערב (חמישי). ההסכם בין המדינות נסגר בשיחת טלפון משולשת - בין טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר של הנסיכות במפרץ הפרסי, מוחמד בן זאיד.

נתניהו מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות

בנימין נתניהו בשיחה עם דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בשיחה עם דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

הנשיא טראמפ אישר את הפרסום וכתב: "יום היסטורי, שתי חברות גדולות של ארצות הברית - ישראל ואיחוד האמירויות - חתמו על הסכם". בהמשך אמר בשיחה עם כתבים כי הוא מקווה שמדינות נוספות ייצטרפו לאמירויות. טראמפ אמר במסיבת עיתונאים שקיים לאחר ההכרזה: "היחסים הנהדרים בין המדינות מתקיימים מזה כשנה, ואפשר לחיות בעולם בלי מלחמות. אנו מצפים להצטרפות של מדינות נוספות למהלך".

בהמשך הדגיש כי "עובדים על ההסכם תקופה ארוכה מאוד, וכרגע מדובר רק בישראל ובאיחוד האמירויות". הוא הוסיף: "אם תסתכלו מה קורה מאז הנסיגה מהסכם הגרעין תוכלו לזהות תהליך נגד איראן. אני שוקל לחתום עמם הסכם חדש לפני הבחירות לנשיאות". הוא אמר עוד: "אני מברך את מחמד בן זייד על כך שהוא הראשון לקחת חלק בתהליך הזה. בשבועות הקרובים צפויה חתימה רשמית בבית הלבן".

ג'קי חוגי חשף לראשונה ב"מעריב סופהשבוע" את ההתחממות ביחסים בין ישראל לאמירויות

בין המעורבים בתהליך גם חתנו ויועצו של הנשיא האמריקאי, ג'ארד קושנר, שסיפר כי השיחות שקדמו לחתימה - נמשכו כשנה וחצי, והפרטים הסופיים נסגרו אמש. הוא הוסיף עוד כי האפשרות עלתה לפני כשישה שבועות, כאשר איחוד האמירויות ראו בכך הזדמנות למנוע את יציאתו לפועל של הסיפוח, זאת על ידי הצעה שתהיה חשובה יותר עבור ישראל. "ייקח זמן עד שהעסקה תיושם בפועל", הדגיש היועץ האמריקאי הבכיר כשנשאל בכמה זמן ישראל הסכימה לדחות את ביצוע הסיפוח.

עוד אמר קושנר, לרשת "סקיי ניוז" בערבית: "מדינות ערביות רבות שואלות עצמן כעת אם גם הן יכולות להפיק תועלת מקשר עם ישראל". כמו כן, מקור אמריקאי אמר לעיתון הפלסטיני אל-קודס: "נסיכות עומאן ובחריין יצטרפו לאמירויות ויחתמו על הסכמי שלום עם ישראל".

ג'ארד קושנר, דונלד טראמפ (צילום: gettyimages)
ג'ארד קושנר, דונלד טראמפ (צילום: gettyimages)

גורם מדיני בכיר התייחס להודעה ומסר: "הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות". יורש העצר מאיחוד האמירויות אישר את הפרסום, וגורמים בכירים במדינה ציינו כי סיפוח - יביא לסוף התקווה לשלום באזור.

בכיר בליכוד הוסיף: "השמאל הישראלי והעולמי תמיד אמרו שאי אפשר להביא שלום עם מדינות ערב בלי שלום עם הפלסטינים. שאין שום דרך אחרת חוץ מנסיגה לקוי 67, פינוי ההתנחלויות, חלוקת ירושלים, והקמה מדינה פלסטינית. פעם ראשונה בהיסטוריה שראש הממשלה נתניהו שבר את הפרדיגמה של ״שטחים תמורת שלום״ והביא 'שלום תמורת שלום'". 

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ מסר: "אני מברך על ההסכם החשוב והמשמעותי ומודה בראש ובראשונה, לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ידיד אמת של ישראל יחד עם ראש הממשלה נתניהו ושייח' מוחמד בן זייד. ההסכם מבטא את הברית בין מדינות האזור המעוניינות בשגשוג ויציבות האזורית, ומדגיש את שאיפתה הנצחית של ישראל לשלום עם שכנותיה. אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור. אני קורא למדינות ערביות נוספות לקדם את היחסים עם ישראל בהסכמי שלום נוספים".

בני גנץ  (צילום: אלי דסה)
בני גנץ (צילום: אלי דסה)

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס להסכם, ואמר: "ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות הוא אבן דרך חשובה ואסטרטגית לקראת תהליכים חדשים באזורנו. אני מלא תקווה שצעד זה יוביל גם לחיזוק האמון הנדרש בינינו לבין עמי האזור על מנת להגיע אל הסכמה רחבה ויציבה בין כולנו. אני מברך את נשיא ארה״ב, את ראש ממשלת ישראל ואת יורש העצר שייח' מוחמד בן זייד על ההישג החשוב והמרשים ומזמין את יורש העצר לבקר בירושלים. אהלן וסהלן".

בהודעת הבית הלבן נכתב: "הנשיא טראמפ, רה"מ ישראל נתניהו ושייח' מוחמד בין זייד נסיך אבו דאבי ומנהיג איחוד האמירויות דיבר היום על נרמול מלא של היחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות. פריצת הדרך ההיסטורית הזו תקדם את השלום במזרח התיכון ותקדם את הברית בין שלוש המדינות הללו. המהלך צפוי לסלול את הדרך להמשך קידום השלום באזור כולו. כל המדינות מתמודדות עם אתגרים רבים ומשותפים ויפיקו תועלת מההישג ההיסטורי היום".

"משלחות מישראל ואיחוד האמירויות יפגשו בשבועות הקרובים על מנת לחתום על שורת הסכמים בילטראליים הקשורים בהשקעות, תיירות, טיסות ישירות, ביטחון, תקשורת, טכנולוגיה, אנרגיה, בריאות, תרבות, סביבה והקמה של שגרירויות משותפות. ערוץ קשר ישיר בין שתי המדינות בעלות הכלכלות החזקות במזרח התיכון תאפשר צמיחה של הכלכלה, הטכנולוגיה, ויחסים בין אזרחי שתי המדינות".

"כתוצאה מפריצת הדרך הדיפלומטית ולבקשת הנשיא טראמפ ובתמיכת איחוד האמירויות, ישראל צפויה לדחות את הכרזת החלת הריבונות. כתוצאה מכך צפויים להתהדק הקשרים בין מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות. פריצות דרך עם מדינות נוספות אפשרית בהחלט. איחוד האמירויות וישראל יצטרפו לארהב בניסוח סדר יום אסטרטגי חדש למזרח התיכון, במטרה להרחיב את שיתוף הפעולה הביטחוני והמסחרי".