פרופ׳ רוני גמזו, פרויקטור משבר הקורונה, התייחס הערב (ראשון) לסוגיית הטיסות לאומן לאחר דיון מיוחד בו השתתף גם ראש הממשלה. ״יצאתי מהדיון בראשות ראש הממשלה ואין בכוונתי לשנות את עמדתי בנושא אומן. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע טיסות לאומן", הבהיר פרופ' גמזו. 
 
״התורה מחייבת את כולנו ׳ונשמרתם מאוד לנפשותיכם׳. התקהלות של עשרות אלפי איש במתחם אחד תהפוך את ישראל למדינה אדומה יותר ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה, ובכלכלת ישראל. לבי עם חסידי ברסלב, אך למרות הרצון הגדול להגיע לציון רבי נחמן, שמירה על חיי אזרחי ישראל ובריאותם חשובה יותר מכל דבר אחר״.

בצל קריאת משרד הבריאות לא לאפשר נסיעה לאומן השנה, ולאחר שבאוקראינה הוחלט כי מבקרים מישראל לא יוכלו להגיע לעיר בעקבות העלייה בתחלואה במדינה, נפגשו הערב (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השרים אריה דרעי, יולי אדלשטיין, יעקב ליצמן ומירי רגב על מנת לדון בדרישת המפלגות החרדיות לקיים דיון מעמיק בנושא ולגבש פתרון.

לקראת הפגישה שחרר השר ליצמן הודעה חריפה במיוחד נגד הפרויקטור, פרופ' רוני גמזו. "רבבות חסידי ברסלב שנוסעים מדי שנה לאומן נמצאים בחשש ודאגה לגבי הנסיעה השנה בצל הקורונה. נדרשת הבנה לכאבם והקשבה לבקשתם הלגיטימית. מכתבו של פרופ’ רוני גמזו לנשיא אוקראינה נגד נסיעת חסידי ברסלב לאומן לראש השנה היא חריגה מתפקידו, תוך עקיפת המסלול המדיני, שנמצא באחריות ראש הממשלה, שר הבריאות וקבינט הקורונה. זו סטירה בפרצופם של רבבות חסידי ברסלב".

לדבריו, "יש לשבת עם נציגי החסידים ולדון איתם על דרכים אפשריות, תוך בחינה ואיתור פתרון לקביעת כללים ותנאים לנסיעה ללא סכנת הדבקה. הפניית עורף לרבבות חסידים ללא הקשבה וללא דיון מעשי, אינה מקובלת ולא ראויה".

גורמים בקהילה היהודית באוקראינה אמרו כי "הרשויות מתנגדות לקיום אירועים החגים באומן וההחלטה למנוע זאת נותרה על כנה. היקף הנדבקים בנגיף הקורונה עולה כל הזמן, ביממה האחרונה נתגלו באוקראינה 2400 חולים פעילים חדשים".

יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, לפני חמישה ימים אסר קבינט השרים של אוקראינה על ביקור ישראלים באומן ב-2020. שר הפנים, ארסן אבקוב, ציין כי "מדי שנה מגיעים 30 עד 50 אלף חסידים ממדינות שונות לאומן על מנת להתפלל ולבקר במקומות קדושים. קיום האירועים במתכונת כזו במהלך המגיפה יוצרת סיכונים עצומים להתפשטות הנגיף לא רק עבור משתתפי האירוע, אלא גם עבור האזרחים המקומיים". 

בדיון שנערך לפני כארבעה שבועות בוועדת הקורונה הבהיר נציג משרד הבריאות כי המשרד מתנגד לאפשר לישראלים לטוס לאומן השנה. ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, הסביר בדיון כי "עמדתנו המקצועית היא שאסור לאפשר לאירוע להתרחש בשל ההתכנסות של 30,000 איש על רחוב וחצי, אין שום דרך לאפשר זאת. הדרך היחידה לעצור את זה היא שהרשויות באוקראינה ינקטו את הפעולות המתאימות".

נתניהו ומירי רגב בנתב"ג. צילום: איתי בן און - לע"מ