ענקית התרופות AstraZeneca Plc הודיעה הבוקר (רביעי) על עצירת פיתוח החיסון לקורונה בשלב האחרון של התהליך, זאת לאחר שאחד המשתתפים חלה במחלה לא מוסברת. החיסון, שפותח בשיתוף עם אוניברסיטת אוקספורד, נחשב לאחד המובילים בעולם, ועצירתו פוגעת בסיכויים לפתח חיסון לנגיף עד סוף השנה. 

החברה הסבירה כי הניסויים נעצרו על מנת לאפשר בדיקה מקיפה של הנושא על ידי ועדה בלתי תלויה. כמו כן, היא ציינה כי היא פועלת לזרז את הבדיקה המדוברת על מנת למזער את ההשפעה האפשרית על התקדמות פיתוח הניסוי. 

מתנדבים מקבלים את החיסון ברוסיה. צילום: רויטרס

"זו פעולה שגרתית שצריכה להתרחש בכל פעם שבה יש מחלה שעלולה להיות בלתי מוסברת באחד הניסויים", נמסר מהחברה בהודעה רשמית מטעמה. 

גורם המעורה בפרטים סיפר ל"ניו יורק טיימס", כי אחד המשתתפים בניסוי שנערך בבריטניה סובל מתסמונת דלקתית הפוגעת בחוט השדרה, ולעיתים קרובות נגרמת על ידי זיהום. טרם ברור אם המחלה קשורה באופן ישיר לניסוי פיתוח החיסון, נמסר בדיווח.

עצירת הניסוי השפיעה גם על ניסויים אחרים של אסטרה זנקה - כאשר ניסויים רפואיים נוספים הושפעו מכך. כעת ממתינים לתוצאות גם בניסויים דומים שמקיימת החברה.

בהודעה רשמית שפרסמה החברה נאמר כי "בניסויים גדולים, מחלה יכולה לקרות מסיבות שונות, אבל חייבת להיבדק באופן זהיר ועצמאי. ניסויים נוספים בפיתוח החיסון נערכים במקומות שונים, ביניהם בריטניה, ארה"ב, ברזיל, דרום אפריקה והודו. ניסויים נוספים צפויים ביפן ורוסיה".

אסטרה זנקה סרבה להגיב לדיווח. מכון הבריאות האמריקאי, התומך כלכלית בניסוי, סרב אף הוא להגיב לדיווח.